کد خبر : 252891
انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۲۷ - 15:02
دسته‌بندی : سیاسی، پیشنهاد سردبیر
چاپ

کاش رئیسی به ابوموسی برود

چیزی حدود 7 ماه پس از حمایت بی‌سابقه چین ازموضع امارات متحده عربی درباره جزایر سه گانه؛ روسیه شریک مورد اعتماد ایران، در موضعی مشابه؛ در سمت مقابل کشورمان ایستاد و از بیانیه پایانی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حمایت کرد.

کاش رئیسی به ابوموسی برود

به گزارش گروه سیاسی سایت خبری مدارا؛ پیش از آنکه دستگاه دیپلماسی دولت رئیسی دربارهخطای چینی و خبط روسی؛ موضعی در خور نشان دهد؛ کار را سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و مشاور رهبر معظم انقلاب دست گرفت و پای سرزمین های اختلافی چین و روسیه با دیگر کشورها را به میان کشید. چه آن زمان که درباره اشتباه چینی ها به وضعیت تایوان اشاره کرد و چه اخیرا که درباره موضع روس ها زیرکانه در دیدار سفیر ژاپن به از اختلافات ارضی روسیه و ژاپن درباره جزایر ۴ گانه اقیانوس آرام حرف زد و «مذاکره مستقیم بین دو کشور» راهکار حل اختلاف ها دانست.

امارات، چین، جزایر سه‌گانه
اگرچه علی اکبر ولایتی وزیر اسبق امور خارجه قضیه را به «سادگی» روس ها تقلیل داد! اما دستگاه دیپلماسی این بار تعارف را با همسایه شمالی کنار گذاشت و حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان، از «حفظ تمامیت ارضی همه کشورها از جمله اوکراین» سخن به میان کشید که با توجه به ادعای کمک های ایران به روسیه در جنگ اوکراین؛ به خط و نشانی برای مسکو می تواند تعبیر شود.

ایران البته در مقطعی با ابتکار علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه وقت در دولت احمدی نژاد، موضوع جزایر سه گانه را در محور مذاکرات خود قرار داده بود تا برای همیشه سوتفاهم این همسایه کوچک حاشیه خلیج فارس را رفع کند، برخلاف مواضعی که اخیرا در توئیتر درباره مقایسه موضع اخیر امیرعبداللهیان و دیپلماسی مذاکره محمد جواد ظریف می بینیم؛ در آن مقطع حسین امیرعبداللهیان مسئول مذاکره با امارات درباره جزایر سه گانه بود. علی اکبر صالحی وزیر خارجه وقت درباره آن ابتکار مذاکره در گفت وگویی با روزنامه همشهری گفته بود

«یک پرونده قدیمی با امارات داشتیم درباره سه جزیره ایرانی که همیشه مطرح می‌شد، ما توافق کرده بودیم که این مسئله را طبق پیشنهاد ایران براساس تفاهم دکتر لاریجانی و ولیعهد امارات جلو ببریم. در یک مقطعی آنها برای مدتی سکوت کرده بودند و برخلاف رویه معمول موضوع جزایر را در نشست‌های شورای همکاری خلیج‌فارس مطرح نمی‌کردند. بله بیش از یک سال سکوت کردند، به این اعتبار که هر دو طرف برای مذاکرات دوجانبه اعلام آمادگی کرده بودیم اما بعد یک اتفاقی افتاد که همه‌‌چیز را به هم ریخت.»

صالحی می گوید: « آقای دکتر امیر عبداللهیان مسئول بودند ولی بنا بود ۲نماینده از طرف ۲کشور معرفی شوند که آقای احمدی‌نژاد یکی از مشاورانشان را برای این قضیه تعیین کردند.»

این مذاکرات البته با یک تصمیم ناگهانی رئیس جمهور وقت متوقف می شود که علی اکبر صالحی می‌گوید به عنوان وزیر خارجه از این تصمیم بی اطلاع بوده است. در آن زمان محمود احمدی نژاد ناگهان تصمیم می گیرد که به جزیره ابوموسی سفر کند. در نتیجه مذاکرات متوقف شده و وزیر خارجه وقت امارات که یکسال قبل تر به ایران آمده بود می گوید: اقدام احمدی نژاد در تضاد با ادعاهای ایران مبنی بر تمایل آن به داشتن روابطی خوب با امارات متحده عربی و سایر کشورهای منطقه است.

در آن زمان این اقدام احمدی نژاد خلاف رویه دستگاه دیپلماسی و تصمیم سطوح عالی کشور بود اما هم اکنون که امارات متحده عربی از شرکای شرقی ایران درباره جزایر سه گانه یار جمع می کند؛ کاش ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به ابوموسی برود از همانجا با چین و روسیه صحبت کند.

اخبار مرتبط:
امام جمعه رشت: بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است
امام جمعه رشت: بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه بیداری دانشجویان در دانشگاه‌های غرب و آمریکا نتیجه دوراندیشی مقام معظم رهبری است که سال‌ها قبل برای جوانان اروپایی و آمریکایی نامه نوشت، ادامه داد: امام جامعه ما ۱۰ سال پیش خطاب به جوانان اروپا و آمریکا چهره پردازی سخیف بین دانشجویان و واقعیت سد عاطفی و ایران هراسی و اسلام هراسی ارا تشریح کردند.

امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید
امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید

امام جمعه قم گفت: اقدام دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا یادآورد تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در سالهای اخیر برای جوانان آمریکا و اروپا دو نامه نوشتند و در این نامه‌ها در برقراری تعامل فرهنگی مخاطب خود را جوانان قرار دادند و تلاش شد تا راهبرد بیداری در غرب پدید آید.

امام جمعه تهران: در راهبرد دفاعی ایران، توسعه و گسترش جنگ تعریف نگردیده است
امام جمعه تهران: در راهبرد دفاعی ایران، توسعه و گسترش جنگ تعریف نگردیده است

خطیب موقت نماز جمعه تهران عنوان کرد: ایران در این عملیات محدود، قدرت فرماندهی خود را در هدایت پیچیده‌ترین، گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین عملیات پهپادی و موشکی در بالاترین سطح از دقت به نمایش گذاشت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است