کد خبر : 249514
انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۳۰ - 11:39
دسته‌بندی : اجتماعی، اخبار ویژه
چاپ

قوه قضائیه: حمید نوری به زودی آزاد می‌شود

بیست و هفتمین نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه در محل نشست‌های سازمان بازرسی صبح امروز (سه‌شنبه ۳۰ خرداد) برگزار شد.

قوه قضائیه: حمید نوری به زودی آزاد می‌شود

به گزارش سایت خبری مدارا؛  ایلنا نوشت: مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای این نشست گفت: ضمن تسلیت شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن یاران او و گرامیداشت هفته قوه قضاییه مختصری از رویکردها و اقدامات قوه قضاییه در یک سال گذشته خدمت شما می‌گویم. در کنار سایر اسناد بالادستی، سند تحول و تعالی قوه قضائیه برای مردم با استفاده از ظرفیت این دستگاه، بخش‌های قابل ملاحضه ان اجرایی و سایر بخش‌های آن در دستور کار است.

وی افزود: مهمترین رویکرد تحول سند را می‌توان تبدیل قوه قضاییه درگیر مشکلات روزمره مردم به قوه قضاییه برنامه محور معرفی کرد. مسیر تحول و تعالی برای میل به عدالت مسیری ادامه‌دار است. امروز قوه قضاییه تحرک قابل ملاحضه‌ای برای پیگیری‌های مطالبات مردم در مسیر عدالت دارد که می‌تواند نسبت به حق مردم در لحظه تصمیم‌گیری کرده و مطالبات مردم را دنبال کند.

ستایشی تصریح کرد: در حاضر ۲۸ خدمت الکترونیکی قضایی به مردم ارائه می‌شود و مردم روزانه بیش از صد هزار خدمت دریافت می‌کنند. قوه قضاییه در راستای هوشمندسازی در سال ۱۴۰۱، ۵۱۷ هزار دادگاه به صورت مجازی برگزار کرد. در راستای در دسترس بودن قوه قضاییه، دستگاه قضایی از صدر تا ذیل بیشترین ارتباط مردمی و رایگان‌ترین ارتباط را با مردم برقرار کرده است

وی افزود: سفرهای بدون تشریفات ریس قوه قضاییه برای رسیدگی به مشکلات و بررسی فعالیت‌های دستگاه قضایی در استان‌ها و رسیدگی عمومی به مطالبات مردم نشان از دایره فراگیری دستگاه قضایی دارد. همچنین در دوره تحول و تعالی بدون در نظر گرفتن رنگ، سلایق فکری و ادیان مردم از حق عادلانه برابر برخوردارند و تنها در سال گذشته به پرونده دو میلیون نفر رسیدگی شد. طرح ایده گفت‌وگو که همواره مورد تاکید ریاست قوه قضاییه قرار داشته با نخبگان و دانشجویان و سایر اندیشمندان انجام شده و  همچنان در دستور کار رئیس دستگاه قوه قضاییه قرار گرفته است. همچنین در موضوع پیشگیری از جرم در عین تلاش برای جرم‌زدایی حداکثری، به هیچ عنوان از حق حداکثری مردم صرف نظر نشد.

ستایشی در گزارش اقدامات یک ساله گزارش فعالیت قوه قضاییه گفت: در راستای شعارهای سال اخیر کمک به رشد تولید و رفع مشکلات اشتغال از تعطیلی واحد‌های تولیدی اقداماتی سوی قوه قضاییه انجام گرفت و از بیکاری ۲۴۲ هزار کارگر ممانعت به عمل آمد.در مسیر جرم زدایی به جای حذف جرم و صورت مساله، درصدد حل مساله هستیم و از حقوق ملت به هیچ عنوان صرف نظر نمی کنیم. در سال گذشته در راستای فرامین هشت گانه رهبری، قرارگاهی با مسوولیت معاون اول قوه قضاییه راه اندازی شد و  ۲۳ جلسه و تاکنون ۹۷ مصوبه اجرایی داشته است. همچنین اقدامات موثری برای احیای واحدهای تولیدی انجام شده و در سال گذشته از تعطیلی ۳۴۸۵  واحد تولیدی جلوگیری شده و در راستای حفظ حقوق عمومی،  بیش از ۳۷ هزار  اراضی ملی رفع تصرف شد و بیش از ۲۲ هزار هکتار از سواحل دریا و بستر رودخانه‌ها آزادسازی شده است. از مردم درخواست داریم که با ارسال گزارشات خود به دستگاه قضا ما را از نقطه نظرات خود آگاه نمایند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حمید نوری و آزادی او گفت: در این جلسه، تشکر و قدرانی کنم از رسانه‌ها که موجبات تبیین و تنویر ویژه درباره پرونده آقای نوری را فراهم آوردند. پیگیری مجدانه در پرونده اسدالله اسدی چنان صورت گرفت که باعث آزادی او شد. این موضوع تبادل نیست بلکه انتقال محکومان بین دو کشور ایران و بلژیک صورت گرفت. اعتقاد دارم آقای نوری به زودی به کانون گرم خانواده بازخواهد گشت. بر اساس گزارش‌ها تماس آقای نوری با خانواده مدت‌ها در حالت تعلیق بود و پس از مدت ۴۳ ماه اقدامات مثبتی رو به جلو انجام گرفت. اما این اقدام کافی نبوده و در شأن دستگاه قضایی سوئد نیست که اینچنین عمل کند. روز گذشته ۲۹ خرداد جلسه دوازدهم تجدیدنظر حمید نوری برپا شد و اتهاماتی که به او نسبت داده شده توسط وکلا رد شده است. این پنهان‌کاری سوئد دادستانی و دستگاه امنیتی به طور مکرر نقض شده است. آنچه واضح و مبرهن است دسیسه ناپاک‌ترین گروه حقوق بشر یعنی گروه تروریستی منافقین است اما امیدواریم رسیدگی قطعی و شفاف در این پرونده صورت بگیرد.

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده رسیدگی شهدای حملات تروریستی در پرونده قاچاق مواد مخدر در استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان گفت: در خصوص شهادت ۱۲ تن از شهدای فراجا در سیستان و بلوچستان  تاکنون ۲۰ متهم دستگیر شدند و تعدادی از متهمینی که در شهادت شهید  شهرکی و همسرش نقش داشتند نیز   دستگیر شدند. در خصوص شهادت رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر سیب  و سوران یک نفر دستگیر شد و دو نفر از عاملین آن به هلاکت رسیدند.

وی افزود: در استان هرمزگان  در رابطه با شهادت رییس  پلیس مواد مخدر رودان دو نفر از عاملین  آن دستگیر شدند.  در خصوص شهادت رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان هرمزگان سه نفر از عاملین دستگیر آن شدند. در خصوص شهادت فرمانده پاسگاه چارک، عامل شهادت ایشان متواری شده اما عاملین موادمخدر مکشوفه دستگیر شدند. همچنین حکم اعدام  عامل اصلی شهادت یکی از ماموران مواد مخدر در چندی قبل به تازگی اجرا شد.

اخبار مرتبط:
واکنش نرجس سلیمانی به ساخت موزه شهید سلیمانی در پارک چیتگر/این امر از اساس خطاست
واکنش نرجس سلیمانی به ساخت موزه شهید سلیمانی در پارک چیتگر/این امر از اساس خطاست

این هفته خبری درخصوص ساخت‌و‌ساز بزرگ‌مقیاس در محوطه پارک جنگلی چیتگر و ضلع غربی دریاچه منتشر شد. گفته می‌شد قرار است موزه‌ای به نام سردار سلیمانی در این محل ساخته شود که از دوره مدیریت شهری پنجم کلنگ آن به زمین شده است.

زاکانی؛ شهرداری که تهران را کُشت
زاکانی؛ شهرداری که تهران را کُشت

علیرضا زاکانی اگر بهترین گزینه برای پوشش رئیسی نبود، یکی از بهترین‌ها بود. یک سیاستمدار هجومی و بدون سابقه مدیریتی که مشخص بود رای نمی‌آورد اما نقش مهمی در مناظرات ایفا کرد و پاداش خود را گرفت. مرداد ۱۴۰۲ نیز دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور مدیریت آسیب‌های اجتماعی در تهران شد. 

یاسین رامین به ۳ سال حبس محکوم شد
یاسین رامین به ۳ سال حبس محکوم شد

دیوان عالی کشور با نقض رأی تبرئه یاسین رامین در خصوص پرونده اختلاس از هلال احمر، وی را به ۳ سال حبس و جریمه ۸۷۳۸۸۷ یورویی محکوم کرد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است