کد خبر : 248105
انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۱ - 12:00
دسته‌بندی : اجتماعی، اخبار ویژه
چاپ

عضو شورای شهر تهران: تعداد کودکان کار و خیابانی در تهران در حال افزایش است

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آمار کودکان کار در کشور و به ویژه در شهر تهران روز به روز در حال افزایش است، گفت: ۷۰ هزار کودک کار در خیابان‌های تهران وجود دارد که ۸۰ درصد از این افراد ایرانی نیستند.

عضو شورای شهر تهران: تعداد کودکان کار و خیابانی در تهران در حال افزایش است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ ایرنا نوشت: سوده نجفی، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و پنجاه و سومین جلسه شورای ششم، در تذکری اظهار داشت: بارش باران و طوفان چند روز اخیر در شهر تهران خسارت‌هایی برای شهروندان برجای گذاشت که عمده این خسارت ها ناشی از سقوط درختان بر اثر وزش شدید باد بود که تعدادی از درختان شهر که عمدتا درختان خشک شده و فاقد کیفیت بودند به دلیل عدم رفع خطر موجب سقوط بر روی خودروهای شهروندان شد.

وی ادامه داد: در همین راستا به شهرداری تذکر می دهم و می خواهم نسبت به رفع خطر اینگونه درختان در سطح شهر اقدام کند، البته باید توجه شود که منظور از رفع خطر قطع درختان نیست و نباید اینگونه برداشت کرد که این درختان قطع شود، بلکه شناسایی و اقدامات ایمنی لازم در مواقع وزش باد است که ضرورت دارد در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به روزجهانی مبارزه با کار کودکان خاطر نشان کرد: یکی از مسئله و مشکلات موجود در شهر تهران کودکان کار و کودکان خیابانی است که این افراد به دلیل آزارهای متعددی همچون کتک، توهین، تحمل گرما و سرما، گرسنگی و مواردی دیگر دچار مشکلات جسمی، روحی و روانی می‌شود از سوی دیگر فعالیت کودکان کار و حضور آنها در خیابان ها نیز مشکلاتی برای شهر و شهروندان پدید می آورد.

وی ادامه داد: متاسفانه در سیستم اجرایی و مدیریت کشور وقتی قرار است اقدام قابل توجه ای در خصوص موضوعی انجام نشود، چندین سازمان را درگیر آن موضوع می کنند؛ موضوع ساماندهی کودکان کار هم شامل این موارد است که نهادهایی همچون وزارت کشور، نیروی انتظامی، شهرداری، وزارت کار و امور اجتماعی‌، وزارت بهداشت‌، سازمان بیمه خدمات درمانی، سازمان تأمین اجتماعی‌، سازمان صداوسیما، جمعیت هلال احمر، وزارت آموزش و پرورش‌، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی بر اساس وظایف سازمانی‌ باید نسبت به ارائه‌ تمام یا بخشی از خدمات به کودکان خیابانی اقدام کنند.

سوده نجفی با انتقاد از عدم ارائه آمار دقیق کودکان کار گفت: با وجود این همه متولی آمار کودکان کار در کشور و به ویژه شهر تهران روز به روز افزایش می یابد و هنوز یک نهاد مشخص به عنوان متولی اصلی ساماندهی کودکان کار معرفی نشده است که همین امر باعث ارائه آمارهای متناقض درباره کودکان کار شده که با همین آمارهای متعدد طبیعتا اقدامات صورت گرفته در این حوزه با خطا مواجه خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: بر اساس همین آمار های موجود غیر رسمی حدود ۱۴ هزار کودک کار در کشور وجود دارد که ۸۰ درصد این افراد اتباع خارجی هستند و ایرانی نیستند؛ سئوال اینجاست که چرا نهاد های مربوطه اجازه ورود کودکان کار از کشور های دیگر به ایران را می دهند؟

وی گفت: وقتی که آمار ها نشان می دهد حدود ۸۰ درصد از کودکان کار در کشور ایرانی نیستند و هیچ عزمی در برخورد با این افراد که قطعا غیر قانونی وارد کشور شدند، وجود ندارد دیگر چه می توان گفت؟ اگر واقعا عزم جدی در خصوص کودکان کار در تهران وجود دارد در وهله اول از ورود اتباع خارجی که به این قصد وارد شهر تهران می شوند جلوگیری شود و بعد با باندها و شبکه‌های کودکان کار و کودکان خیابانی که از این کودکان برای رسیدن به اهداف اقتصادی خود استفاده می کنند برخورد قاطع شود، که اگر این اقدامات صورت گیرد قطعا ما شاهد کاهش تعداد کودکان کار و خیابانی در سر چهارراه‌ها و معابر خواهیم بود.

اخبار مرتبط:
پریسا صالحی، روزنامه‌نگار به زندان کچویی منتقل شد
پریسا صالحی، روزنامه‌نگار به زندان کچویی منتقل شد

یک روزنامه‌نگار و فعال دانشجویی، برای اجرای حکم ۵ ماه حبس به زندان کچویی کرج منتقل شد.

برادرزاده علی شمخانی دستگیر شد
برادرزاده علی شمخانی دستگیر شد

یک منبع آگاه خبر بازداشت موعود شمخانی معاون فنی سابق سازمان منطقه آزاد اروند و برادرزاده علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی را تایید کرد و گفت: وی به اتهام دریافت رشوه و فساد مالی در آبادان بازداشت شده است.

تنش در شورای شهر تهران / تعدادی از اعضای شورا هنگام سخنرانی زاکانی، جلسه را ترک کردند
تنش در شورای شهر تهران / تعدادی از اعضای شورا هنگام سخنرانی زاکانی، جلسه را ترک کردند

جلسهٔ شورای شهر تهران که با حضور شهردار تهران برگزار شد با حاشیه‌هایی همراه شد. پس از گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک برخی اعضای شورای شهر به قرارداد واردات از چین انتقاداتی وارد کردند و در مقابل برخی دیگر از اعضا این انتقادات را غیرفنی اعلام کردند و آن را سیاسی‌کاری خواندند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است