کد خبر : 247053
انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۳ - 19:08
دسته‌بندی : بین الملل
چاپ

حملات پهپادی و توپخانه‌ای کی‌یف به روسیه

حملات ارتش اوکراین به مناطق مختلف روسیه به ویژه مناطق مرزی با پهپاد و توپخانه همچنان ادامه دارد.

حملات پهپادی و توپخانه‌ای کی‌یف به روسیه

به گزارش سایت خبری مدارا؛ جماران نوشت: حملات ارتش اوکراین به مناطق مختلف روسیه به ویژه مناطق مرزی با پهپاد و توپخانه همچنان ادامه دارد.

شب گذشته مسئولان ۵ منطقه روسیه که با اوکراین هم مرز هستند اعلام کردند که ارتش اوکراین این مناطق را با پهپاد و توپخانه زیر آتش خود گرفته است.

در منطقه «بلگورود» فرماندار این منطقه اعلام کرد که در گلوله باران چندین منطقه مسکونی توسط ارتش اوکراین دو نفر کشته شدند و شماری نیز زخمی شدند.

فرماندار بیلگورود تأکید کرد که بیش از ۲هزار و ۵۰۰ نفر از ساکنان منطقه «شیبیکینو» به پناهگاه های امن و موقت منتقل شدند.

وی تأکید کرد که اقامت تعداد زیادی از خانواده ها و کودکان در تأسیسات ورزشی بزرگ بسیار دشوار است و مسئولان در فکر انتقال آنها به مکان های راحت تر هستند.

همچنین حرکت قطارها به دلیل شدت گلوله باران از امروز در منطقه شیبیکینو از امروز متوقف می شود.

در «بریانسک» فرماندار این منطقه اعلام کرد که روستای مرزی«لوماکووا» در معرض گلوله باران نیروهای اوکراینی قرار گرفت که در اثر آن یک ساختمان مسکونی دچار آتش سوزی شد اما این حمله تلفات انسانی در پی نداشت.

این فرماندار چندی بعد اعلام کرد که شهر«سوشانی» در معرض گلوله باران توپخانه ای قرار گرفته است.

در «کولوگا» در همجواری بریانسک نیز حاکم این منطقه گفت که سامانه های دفاعی روسیه یک پهپاد را بر فراز یکی از جنگل ها سرنگون کردند.

در «کورسک» فرماندار منطقه اعلام کرد که سامانه های دفاعی شب گذشته چندین پهپاد را دز نزدیکی مرکز این منطقه(شهر کورسک) سرنگون کردند و از مردم خواست که آرامش خود را حفظ کنند.

در «سمولینسک» نیز معاون فرماندار این منطقه گفت که دو پهپاد دور برد حملاتی را به زیرساخت های انرژی و سوخت در منطقه طی شب گذشته انجام دادند اما هنوز گزارشی از تلفات این حمله منتشر نشده است.

روند حملات به اراضی روسیه اخیرا به شدت افزایش یافته است و با حملات بی سابقه پهپادها به مسکو پایتخت روسیه در روز سه شنبه هفته گذشته به اوج خود رسید همچنین گروه بزرگی از افراد مسلح ۲۲ ماه می به منطقه بیلگورود در همجواری «خارکیف»اوکراین نفوذ کرده و با نیروهای روسی در این منطقه درگیر شدند.

از جبهه باخموت چه خبر؟

پس از ماه‌ها درگیری خونین و تلفات هزاران نفری، گروه مزدور واگنر می‌گوید کە مواضع خود در شهر اشغال شدە باخموت در اوکراین را به ارتش روسیه تحویل دادە است. در همین حال این گروه برای ادامە حضور در جنگ شرط تعیین کردە است.

یوگنی پریگوژین، فرمانده و مالک شرکت پیمانکاری نظامی روسی موسوم به گروه واگنر اعلام کرد کە نیروهایش مواضع خود در شهر باخموت اوکراین را به وزارت دفاع روسیه تحویل دادەاند.

پریگوژین عصر روز جمعه ٢ ژوئن، با اعلام این خبر گفت کە ٩٩ درصد جنگجویان گروه از باخموت خارج شدەاند و تمامی پست‌های خود را به وزارت دفاع روسیه تحویل دادەاند. او گفتە کە تنها دو عضو گروه واگنر برای حمایت و پشتیبانی از ارتش روسیه در این شهر باقی ماندەاند.

فرمانده گروه مزدور واگنر در ادامە گفتە کە این جابەجایی در حالی صورت می‌پذیرد کە “ارتش اوکراین از انجام هرگونه ضد حملە دست کشیدە” و دیگر هیچ تحرکی از سوی نیروهای مسلح اوکراین صورت نمی‌گیرد.

به گفتە پریگوژین، اعضای گروه واگنر در منطقه شرق اوکراین و در دونتسک مستقر خواهند ماند.

در حالی کە نبردی سخت برای ماه‌ها در میان نظامیان روسی و متحدان مسکو از یک طرف و نیروهای اوکراینی از طرف دیگر بر سر کنترل شهر باخموت در جریان بود، یوگنی پریگوژین در ویدئویی که روز ۲۰ مه منتشر شد، در حالی کە پرچم روسیه را در دست داشت اعلام کرد کە شهر باخموت، در استان دونتسک در شرق اوکراین به طور کامل تصرف شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه یک روز بعدتر “آزادسازی” باخموت را ابتدا بە “یگان‌های واگنر” و سپس بە ارتش روسیه تبریک گفت. او در پیام تبریک خود بە جای باخموت از اسم “آرتیوموفسک” استفادە کرد کە در زمان اتحاد جماهیر شوروی بە آن اطلاق می‌شدە است.

مقامات اوکراینی در ابتدا از پذیرش این موضوع امتناع کردند و اصرار داشتند کە مقاومت در باخموت در جریان است، اما بعدتر بە طور غیرمستقیم اشغال باخموت از طرف نیروهای روسی را پذیرفتند. اما گفتە می‌شود کە ارتش این کشور خود را برای انجام یک ضد حملە بزرگ برای باز پس‌گیری مناطقی کە روسیه اشغال کردە آمادە می‌کند.

شهر باخموت تقریبا به طور کامل ویران شده و شدت درگیری‌ها بر سر کنترل این شهر، در حدود ۱۵ ماهی که از آغاز تجاوز نظامیان روسی به اوکراین می‌گذرد در مناطق دیگر تجربه نشده است.

کارشناسان نظامی معتقدند جنگ بر سر شهر باخموت خونین‌ترین نبرد نیروهای پیاده نظام در اروپا از زمان خاتمه جنگ دوم جهانی تا کنون بودە است.

شرط واگنر برای ادامە جنگ

در همین حال یوگنی پریگوژین ادامە حضور نیروهایش در جنگ اوکراین را مشروط کردە است. او یک‌بار دیگر با انتقاد از فرماندهی ارتش روسیه گفتە کە تنها در صورتی آمادە ادامە حضور در جنگ خواهند بود کە مستقلا فرماندهی یکی از جبهەهای جنگ را در دست داشتە باشند.

او در این‌بارە گفتە: «ما نمی‌خواهیم زیر لوای فرماندهی ارتشی بجنگیم کە توسط دلقک‌ها ادارە می‌شود و از انسان‌ها بە عنوان گوشت دم توپ استفادە می‌کند».

فرماندە گروه مزدور واگنر قبلا هم با انتقادات تند و صریح از وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش روسیه از جملە با متهم کردن آنها بە “خیانت بە وطن” حاشیەساز شدە بود.

او پیشتر گفتە بود کە “معماران جنگ” مانند وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش به‌خاطر “خیانت به وطن” باید برکنار و محاکمە شوند، زیرا اهداف جنگی در اوکراین محقق نشده است.

کارگذاری مین برای اعضای واگنر؟

یوگنی پریگوژین، همچنین بارها ارتش روسیه را به دلیل عدم حمایت به موقع و لازم تسلیحاتی مورد انتقاد قرار دادە است.

اما او این‌بار کسانی را در ارتش روسیه، متهم کردە کە می‌خواستەاند گروه واگنر را هدف قرار دهند. بە گفتە پریگوژین افراد او “ده‌ها مکان را در پشت خط مقدم کشف کردەاند که در آن مقامات دستگاه‌های انفجاری مختلف از جمله صدها مین ضد تانک را پنهان کرده بودند.”

او در کانال تلگرامی خود گفتە کە گمان می‌کند این مین‌ها برای هدف قرار دادن اعضای گروه واگنر کارگذاری شدەاند.

معمولات مقامات رسمی دولت روسیه واکنشی بە گفتەهای فرمانده واگنر نشان نمی‌دهند. ظاهرا در این مورد هم قاعده بر همین اساس بودە است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، اختلاف بین واگنر و ارتش با استراتژی پوتین برای ایجاد حوزه‌های قدرت فردی که توسط گروه‌های رقیب کنترل می‌شود، مطابقت دارد تا هیچ‌کس بیش از حد برای او قدرتمند نشود.

اخبار مرتبط:
مکرون: احتمال عملیات زمینی ناتو علیه روسیه وجود دارد
مکرون: احتمال عملیات زمینی ناتو علیه روسیه وجود دارد

علی‌رغم تکذیب مقامات و سران ارشد اروپا برای ارسال نیروی زمینی به جنگ اوکراین، رییس‌جمهور فرانسه مدعی شد که احتمال عملیات زمینی ناتو علیه روسیه وجود دارد.

مادورو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا شد
مادورو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا شد

نیکولاس مادورو برای سومین دوره پیاپی با هدف تضمین یک دوره شش ساله ریاست جمهوری، برای انتخابات ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۴ کاندیداتوری خود را اعلام کرد.

بایدن: در صورت ارائه موشک بالستیک ایران به روسیه، ساکت نخواهیم نشست
بایدن: در صورت ارائه موشک بالستیک ایران به روسیه، ساکت نخواهیم نشست

رئیس جمهوری ایالات متحده جمعه ۲۵ اسفند در سخنانی گفت که اگر ایران موشک بالستیک یا فناوری مرتبط با آن را به روسیه ارائه دهد، اقدامات جدید و قابل توجهی علیه تهران انجام خواهیم داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است