کد خبر : 243735
انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۶ - 23:09
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

خضریان: مسیر اصلاح مجلس یازدهم انتخابات هیات رئیسه است

یک نماینده مجلس نسبت به عملکرد هیات‌ رییسه مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد.

خضریان: مسیر اصلاح مجلس یازدهم انتخابات هیات رئیسه است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ علی خضریان، نماینده مجلس با اشاره به انتخابات چهارمین اجلاسیه هیات رئیسه دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، گفت: باید بپذیریم که مجلس یازدهم در کنار نقاط قوتی که داشته است، در طول سه سال گذشته خصوصاً در نحوه مدیریتش دارای نقاط ضعفی است که عموم آن را می‌بایست در تصمیمات و اقدامات هیأت رئیسه مجلس جستجو کرد. برخی از این نقدها را حتی می‌توان در بازخوردگیری از فضای اجتماعی نیز دریافت کرد. موضوعاتی چون عدم توجه به نیازهای اصلی و اولویت‌های اصلی جامعه در تعیین دستور جلسات، خصوصاً موضوعاتی که در صورت تصویب می‌توانستند دردی را در موضوعات مختلف از جامعه برطرف کنند یا مانع ایجاد برخی خسارات اجتماعی یا اقتصادی شوند، مدت‌ها در نوبت می‌ماندند و یا همچنان مانده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: همچنین نحوه تصمیم‌گیری و عملکرد هیأت رئیسه مجلس در موضوعاتی چون شفافیت آرای نمایندگان که مطالبه به حق اجتماعی بود، زیر سوال است و در ازای آن موضوعاتی در دستور صحن قرار گرفتند که بعضاً برخی از آنها فاقد اولویت و پختگی لازم بودند و به همین دلیل شاهدیم به دفعات از صحن مجدداً به کمیسیون‌ها ارجاع می‌شدند و با گرفتن وقت مجلس جالب اینکه با کمترین زمانی چون اراده هیأت رئیسه مجلس را برای تصویبشان شاهدیم، مجدد در دستور صحن قرار گرفتند.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: با توجه به پیش بینی قانون آیین نامه داخلی مجلس که انتخاب اعضای هیأت رئیسه مجلس را بصورت سالانه قرار داده است، به نظر می‌رسد هدف قانون گذار از این موضوع ارزیابی مداوم عملکرد اعضای هیأت رئیسه مجلس توسط نمایندگان و اصلاح ترکیب آن در جهت تقویت عملکرد و کارآمدسازی مجلس می‌باشد که لازم است مورد توجه جدی قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فراکسیون نباید محل سانسور واقعیت‌های مجلس باشد، اگر فراکسیون انقلاب اسلامی عملکرد هیأت رئیسه مجلس را ارزیابی صحیح و نقد نکند، کجا محل نقد و ارزیابی خواهد بود؟ آیا هیچ نقدی به عملکرد مجلس یازدهم در سه سال گذشته وارد نیست؟ اگر نقدی وارد است که با مراجعه به جامعه می‌بینیم هست، مسیر اصلاحش در اجلاسیه چهارم نیست؟ به نظر می‌رسد بی اعتنا به این نقدها نمی‌توان وارد اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم شد.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی با انتقاد از عملکرد فراکسیون انقلاب اسلامی در این خصوص، گفت: انتظار این است که هیأت رئیسه فراکسیون انقلاب اسلامی با تعیین شاخص‌هایی که امکان ارزیابی و نمره‌دهی به اعضای هیأت رئیسه مجلس را برای نمایندگان فراهم کند، زمینه شناسایی ضعف‌ها و قوت‌ها را در جهت تصمیم‌گیری درست فراهم می‌کرد تا نمایندگان مجلس بتوانند با مبنای مشخص و شفاف که قابل ارزیابی باشد، تصمیم‌گیری کنند.

خضریان در ادامه با اشاره به خاطره‌ای از علامه مصباح یزدی در خصوص تعهد به تصمیمات جمعی در تشکیلات، گفت: سوالی از مرحوم علامه مصباح یزدی مطرح شد که اگر عضوی از یک تشکیلات سیاسی که با رعایت همه این شاخص‌گذاری‌ها و ارزیابی‌ها به تصمیمی در خصوص معرفی افراد رسید، همچنان نظرش با دیگر اعضا متفاوت بود، باید چه کار کند؟ بر این موضوع تأکید داشتند که می‌بایست به نظری که برایش حجت می‌باشد عمل کند و الزامی در پذیرش نظر جمعی نیست. خب حال که یک فیلسوف اسلام شناس که از منظر رهبری معظم انقلاب به عنوان مطهری زمان و استاد فکر یاد می‌شود، اینگونه نظر می‌دهند، چطور برخی قصد دارند با جوسازی و پروپاگاندای رسانه‌ای مانع تصمیم‌گیری درست نمایندگان مجلس شوند؟!

وی همچنین گفت: ما باید به سمت تصمیم جمعی درست حرکت کنیم، هیچ کس مانع این نیست اما مهم‌تر از جمعی بودن، تصمیم درست بودن حائز اهمیت است. در همین راستا ارزیابی از عملکرد همه اعضای هیات رئیسه مجلس در طول سه سال گذشته و اعلام شفاف آن به نمایندگان باید انجام شود تا بر مبنای آن بتوان تصمیم درست گرفت. ما نباید نگاه سیاسی به این موضوع داشته باشیم، بلکه انتخابات هیأت رئیسه مجلس را باید در مسیر اینکه تأمین منافع مردم در آن دیده شود، مشاهده کرد. و الّا غیر از این باشد همانطور که این سه سال به پایان رسید، سال آخر مجلس یازدهم هم در کمتر از چشم برهم زدنی تمام خواهد شد و کارنامه مجلس یازدهم و تک تک نمایندگان مجلس در پیشگاه خداوند متعال و مردم عزیزمان قرار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط:
فیاض زاهد: جمهوری‌اسلامی بزرگ‌ترین دشمن جمهوری‌اسلامی است
فیاض زاهد: جمهوری‌اسلامی بزرگ‌ترین دشمن جمهوری‌اسلامی است

از خاطرم نرفته که در زمان تشییع سردار بزرگ قاسم سلیمانی چه حال و هوایی در کشور محقق شده بود، چه تحبیب قلوبی شکل گرفته بود، چه بخش‌هایی از جامعه و چه شخصیت‌هایی (که می‌توان آنها را در صف منتقدان نظام و اپوزیسیون قرار داد) به تشییع جنازه رفتند، اما ماجرای هواپیمای اوکراینی که من آن را با واقعه چرنوبیل در شوروی تشبیه کردم به سرعت همه آن سرمایه و اعتبار به دست آمده را تا حد زیادی منکوب کرد و حسرت بزرگی را برای علاقه‌مندان ایران باقی گذارد. در نقطه مقابل شادمانی، فرح و دست‌افشانی را به دشمنان کشور هدیه داد.

ادعای جالبِ وزیر علوم / زلفی‌گل: تعداد کمی از اساتید از دانشگاه‌ها اخراج شدند
ادعای جالبِ وزیر علوم / زلفی‌گل: تعداد کمی از اساتید از دانشگاه‌ها اخراج شدند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد، آنها چشم‌وچراغ دانشگاه و جامعه هستند که همواره از توان علمی و تخصصی این نخبگان برای پیشرفت کشور بهره خواهیم برد.

بودجه موسسه مصباح‌یزدی در دولت رئیسی به ۴۳۷ میلیارد رسید I جزییات
بودجه موسسه مصباح‌یزدی در دولت رئیسی به ۴۳۷ میلیارد رسید I جزییات

بر اساس جداول منتشرشده از بودجه ۱۴۰۳ بودجه پیشنهادی دولت برای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیش از ۴۳۷ میلیارد تومان است. این رقم در لایحه بودجه سال گذشته، ۱۴۱ میلیارد تومان بوده که افزایش بیش از ۳ برابری را تجربه کرده است. البته در همان سال نیز مجلس از رقم پیشنهادی دولت فراتر رفت و بودجه ۲۶۸ میلیارد تومانی برای این موسسه تصویب کرد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است