کد خبر : 236984
انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۵ - 01:22
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

«معین‌التجار» اهواز روشن شد!

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز از نورپردازی اثر ثبت‌ملی سرای معین‌التجار در سال نو خبر داد

«معین‌التجار» اهواز روشن شد!

تبار قریب ضمن ابراز خرسندی از این اتفاق در سال‌نو، تصریح کرد: به‌دنبال پیگیری‌های صورت‌گرفته توسط اداره میراث‌فرهنگی و مشارکت سازمان زیباسازی شهرداری کلان‌شهر اهواز سرای معین‌التجار نورپردازی شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز افزود: باتوجه به همجواری این بنا با آثار ثبت‌ملی پل‌سفید و ساباط معین‌التجار و واقع شدن آن در هسته مرکزی شهر، این نورپردازی تأثیر بسزایی در معرفی هرچه بهتر و بیشتر آثار تاریخی و ثبت‌ملی خواهد داشت.

به‌ گزارش ایسنا به نقل از اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، قریب ادامه داد: باتوجه به اهمیت حفاظت و احیای بافت و بناهای تاریخی و نقش همه بخش‌های متولی، امیدوار هستیم که انجام اقدامات این‌چنینی تداوم داشته باشد و شاهد پویایی و بهره‌برداری از آثار تاریخی شهرستان اهواز باشیم.

او گفت: این بنا در دهه گذشته توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان مرمت شد و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است، اما باتوجه به مالکیت خصوصی بنا، فرآیند بهره‌برداری باید توسط مالکان انجام شود.

بنای معین‌التجار مربوط به دوره قاجار و در اهواز، خیابان ۲۴ متری، خیابان کاوه غربی، نبش اول واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۷۷ با شمارهٔ ۲۱۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. این بنا مربوط به زمان پادشاهی ناصرالدین‌شاه است و یکی از یادگارهای بازمانده از شهر قدیم اهواز است. پس از اعطای امتیاز کشتی‌رانی در رود کارون به دولت انگلیس (سال ۱۲۶۶ش)، یکی از تجار ایرانی نیز که از این امتیاز برخوردار شد، حاج معین بوشهری معروف به معین‌التجار از تجار شهر بوشهر بود که در ابتدای تأسیس بندر ناصری وارد شهر اهواز شد. او در ساحل رود کارون دفتر کار خود را تأسیس کرد در کنار آن حمام، بازار، باغ و مسجدی احداث کرد که این مسجد از کنار رودخانه تا حدود خیابان کاوه و بیمارستان امام (بیمارستان جندی‌شاپور) امتداد می‌یافته‌است.

منبع” ایسنا

اخبار مرتبط:
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خوزستان گفت: همه در هر جایگاهی که هستند باید برای رفع مشکلات این استان جانفشانی کنیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است