کد خبر : 235556
انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۲ - 02:30
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

وعده جمع آوری گازهای مشعل غرب کارون در دولت سیزدهم محقق شد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: اتمام طرح نیمه تمام کارخانه جمع آوری و فراورش گازهای همراه میدان‌های نفتی غرب کارون با عنوان NGL۳۲۰۰ نشان از تحقق وعده های دولت سیزدهم در صنعت نفت دارد.

وعده جمع آوری گازهای مشعل غرب کارون در دولت سیزدهم محقق شد

عبدالله عذاری اهوازی با بیان اینکه این طرح علاوه بر سودآوری قابل توجه و اشتغال آفرینی، آثار مثبت زیست محیطی فراوانی برای منطقه به همراه خواهد داشت بیان‌کرد: پروژه واحد فراورش گاز ترش NGL۳۲۰۰ با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورویی هلدینگ خلیج فارس، توسط پیمانکاران داخلی مانند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به نتیجه رسیده است و فاز نخست آن با ظرفیت ۲۵۰ میلیون فوت مکعب در روز، بزودی راه اندازی و به بهره برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان افزود: کارخانه گاز و گاز مایع سه هزار و ۲۰۰ یکی از طرح‌های بزرگ صنعت نفت است که با اجرای آن، گازهای ترش همراه تولید میادین غرب کارون (آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یادآوران، دارخوین، یاران شمالی و جنوبی، سهراب، سپهر، جفیر، سوسنگرد و بندکرخه) به ظرفیت نیم میلیارد فوت مکعب در ۲ ردیف با ظرفیت ۲۵۰ میلیون فوت مکعب در روز، جمع‌آوری و فرآورش خواهد شد.

عذاری اهوازی ادامه داد: با راه اندازی ردیف اول این طرح گازهای همراه تولیدی میادین آزادگان شمالی، یادآوران و یاران به حجم حدود ۱۱۰ میلیون فوت مکعب در روز فرآورش خواهد شد.

به گفته وی، در این طرح همچنین روزانه ۷۰ میلیون فوت مکعب گاز سبک شیرین و حدود یک‌هزار و ۲۰۰ تن میعانات گازی تولید خواهد شد.

عذاری اهوازی خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون فوت مکعب در روز از گازهای فلر آزادگان شمالی به سمت NGL۳۲۰۰ منتقل می‌شود و به تدریج دبی گاز ارسالی به ۳۰ میلیون فوت مکعب در روز خواهد رسید که با توقف گازسوزی در این کارخانه و همه میادین غرب کارون ضمن مولد سازی، حفظ سرمایه ملی و تولید ثروت، شاهد صنعت نفتی بیش از پیش سبز در غرب کارون و پایان آلودگی های محیط زیستی مشعل های نفتی خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان ادامه‌داد: اشتغال مستقیم یک‌هزار و ۲۰۰ ‌ نفر که اکثرا از نیروهای بومی این منطقه هستند، از دیگر دست آوردهای بهره‌برداری این طرح بزرگ محسوب می‌شود و امید است به‌زودی با رفع مشکلات قراردادی در تاسیس خطوط انتقال گاز از تاسیسات دارخوین و غرب کارون، گاز فلرهای این مناطق هم به سمت NGL۳۲۰۰ منتقل گردد.

وی افزود: هدف از احداث این مجتمع تامین خوراک واحدهای پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) است و علاوه بر این نیز گازهای سبک و تصفیه شده نیز برای تامین گاز کشور به شبکه سراسری گاز ارسال می‌شود.

عذاری اهوازی یادآورشد: همچنین گوگرد گرانول شده نیز از تولیدات کارخانه خواهد بود که می تواند در صنایع شیمیایی و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است؛ با اجرای ردیف دوم این کارخانه ظرفیت لازم جهت جمع آوری کلیه گازهای همراه میادین غرب کارون فراهم می‌شود.

بر اساس اعلام مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، روزانه هزاران مترمکعب گاز اسیدی همراه با نفت در خوزستان سوزانده می‌شود و خطرات زیادی را برای سلامت مردم ایجاد کرده که با اتمام طرح نیمه تمام کارخانه جمع آوری و فراورش گازهای همراه میدان‌های نفتی غرب کارون با عنوان NGL۳۲۰۰ وعده های دولت سیزدهم در جمع آوری گازهای مشعل در صنعت نفت، شتاب بیشتری خواهد گرفت.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خوزستان گفت: همه در هر جایگاهی که هستند باید برای رفع مشکلات این استان جانفشانی کنیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است