کد خبر : 235259
انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ - 16:58
دسته‌بندی : سیاسی، پیشنهاد سردبیر
چاپ

انتقاد روزنامه نزدیک به قالیباف از اظهارات اخیر میرسلیم/ صبح نو: در ناآرامی‌های اخیر، فیلترکردن نه تنها جلوی اعتراضات را نگرفت، بلکه مردم را عصبانی‌تر کرد

ارگان رسانه ای نزدیک به قالیباف نوشت: چند روزی می‌شود که در کانال‌ها و گروه‌های سیاسی، مصاحبه جدید مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی واکنش‌برانگیز شده است. میرسلیم که طی ۴ دهه اخیر در کشور مسئولیت‌های مختلف داشته، اما به طرز عجیبی در گفته های عجیب اش ارزشی برای نظر مردمی که باید نماینده آنها در مجلس باشد، قائل نیست.

انتقاد روزنامه نزدیک به قالیباف از اظهارات اخیر میرسلیم/ صبح نو: در ناآرامی‌های اخیر، فیلترکردن نه تنها جلوی اعتراضات را نگرفت، بلکه مردم را عصبانی‌تر کرد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ به دنبال گفت وگوی اخیر مصطفی میرسلیم با شبکه اینترنتی دانشگاه تهران، روزنامه صبح نو ارگان رسانه ای نزدیک به محمدباقر قالیباف گزارشی را منتشر کرده است که در ادامه می خوانید.

میرسلیم که هم‌اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و اساسا باید با ذهنیت مصلحت‌اندیشانه به مواجهه با مسائل برود و متغیرهای روز را در نظر بگیرد، در مصاحبه اخیر خود تصریح کرده که نظر مردم  درباره فضیلت اینستاگرام برایش اهمیتی ندارد و به‌راحتی حکم به بستن فضای مجازی می‌دهد. مواضع میرسلیم در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و امنیتی طی ماه‌ها و سال‌های اخیر، نشان می‌دهد که او در ابتدای دهه هفتاد که وزیر ارشاد بود و در مجموع تلویزیون دو، سه کانال داشت و اینترنت هم در اختیار برخی ارگان‌های خاص بود و وجه توده‌ای نداشت،مانده است. نماینده مردم تهران در مجلس اخیرا در گفت‌وگویی، به‌شکلی تناقض‌آمیز در عین حال که تصریح داشت الان چیزی را نمی‌شود بست، طرفداری خود از فیلترینگ اینستاگرام بدون رای و نظر مردم را اعلام کرد. میرسلیم در این‌باره گفت: «من صددرصد فیلترینگ اینستاگرام را تایید می‌کنم. باید قطع بشود؛ اینستاگرام فاجعه است. بدترین شبکه در دنیاست. من کاری به نظر مردم ندارم. الان چیزی را نمی‌شود بست. قبلا می‌شد موج رادیو را بست، یک فکری کرد، می‌شد داخلش اختلال ایجاد کرد که مردم گوش نکنند. الان که این طوری نیست.» کنش‌گری شاذ میرسلیم پیشتر و درباره ادعای رشوه شهرداری دوران قالیباف به مجلس برای جلوگیری از تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری، تکرار شده بود. ادعایی که البته با شکایت قالیباف حکم محکومیت گرفت و همین دو روز پیش، حکم آن رسانه‌ای شد. در همین‌باره و در پی شکایت قالیباف، دادگاه میرسلیم را بابت ادعای رشوه ۶۵ میلیارد تومانی به نمایندگان مجلس، مجرم شناخت و او را محکوم کرد. ‌مواضع چالش برانگیز  میرسلیم، در حوزه‌های دیگری نیز ورود داشته است. برای نمونه او در اوج ناآرامی‌های اخیر در کشور اظهارنظری را درخصوص نحوه برخورد با اغتشاشگران به‌زبان آورد که واکنش‌های زیادی را به‌دنبال داشت. او گفت: «به‌نظر بنده فاصله بین دستگیری عوامل ناآرامی‌ها تا اعدام آنها بسیار زیاد است و باید در فاصله ۵ یا ۱۰ روز بعد از دستگیری اعدام شوند.» این اظهارات در شرایطی بود که رهبر انقلاب خواستار برخورد دقیق با کسانی بود که در ناآرامی‌ها حضور داشتند و تصریح داشتند که حکم همه آنها، یکسان نیست. دیگر موضع معنادار و حاشیه‌ساز میرسلیم طی این سال‌ها، ممانعت او از عملیاتی‌شدن واردات خودرو به کشور بود. او حتی پروژه واردات خودرو را «توطئه آمریکایی‌ها» خواند. پس از مخالفت‌های جدی میرسلیم با واردات خودرو، عضویت او در هیئت مدیره بسیاری از شرکت‌های وابسته به صنعت خودرو، در فضای مجازی منتشر شد و بسیاری دلیل مخالفت او با واردات خودرو را در واقع به حضور خودش در شرکت‌های وابسته به خودروسازی و به‌ویژه مرکز تحقیقات موتور (که متعلق به میرسلیم است) ربط دادند. میرسلیم حتی در مصاحبه‌ای عجیب و در حالی که بسیاری از مسئولین و کارشناسان منتقد عملکرد خودروسازی داخلی هستند، مدعی شد: «خودروهای داخلی لج خودروسازان خارجی را درآورده است. سمند، رانا، دنا و تارا جزء خودروهای بسیار خوبی بودند که در طول این سال‌ها تولید شدند که نزدیک به ۶۰ هزار دستگاه از این خودروها به خارج از کشور صادر می‌شود.»

آقای میرسلیم که اعتبارش را از رای مردم دارد، نظر مردم را قبول ندارد؟

اکبر نصراللهی، استاد دانشگاه و کارشناس رسانه، با اشاره به اظهارات میرسلیم برای فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی از جمله اینستاگرام به صبح نو اظهار کرد: «نکته‌ای که آقای میرسلیم گفتند، از چند بُعد قابل‌تامل است؛ یکی اینکه آقای میرسلیم، اعتبار و نمایندگی مجلس را با رای مردم به دست آورده است اما می‌گوید نظر مردم برایم مهم نیست و این بسیار در خور تامل است. نکته دوم اینکه ایشان خودش در همان اظهارات می‌گوید کارشناسان باید تشخیص دهند که فیلترینگ درست است یا غلط اما کارشناسان چه کسانی هستند؟ اگر باید کارشناسان بگویند چرا خودشان مطلقا می‌گویند که اکثریت مهم نیست و مطلق می‌گویند که اینستاگرام باید بسته شود.»
وی ادامه داد: «به هر صورت، یکی از این کارشناسان من هستم که نظرم این است که بستن شبکه‌های اجتماعی، درست بعد از اینکه مردم وابسته به این شبکه‌ها شدند، اشتباه است و تکنولوژی‌های ارتباط جمعی طوری است که نمی‌شود مردم را از این شبکه‌ها محروم کرد.»  نصراللهی افزود: «فیلترینگ اکنون کار خطایی است و امنیت ملی، روحی روانی و فرهنگ مردم را دچار آسیب و خدشه می‌کند.»
مدرس دانشگاه تصریح کرد: «وقتی مردم درست یا غلط به شبکه‌های داخلی اعتمادی نداشته باشند یا شبکه‌های داخلی نتوانند سرویس‌های لازم را در اختیار مردم قرار دهند، به فیلترشکن‌ها روی می‌آورند و اگر قبلا به برخی سایت‌های معلوم‌الحال نمی‌رفتند، اکنون که برای حضور در شبکه‌ای مثل اینستاگرام، وی‌پی‌ان دارند به جاهایی که نباید سر بزنند، سر می‌زنند و این برای‌شان، خطرناک است. به‌ویژه نوجوانان، جوانان و دانش‌آموزان که بیشتر در معرض کنجکاوی هستند، بیشتر آسیب می‌بینند.»
وی گفت: «اگر بنا بر تجویز آقای میرسلیم به نظر کارشناسان مراجعه کنیم و از آنها بپرسیم که آیا فیلترینگ باعث شد مردم سراغ پلتفرم‌های خارجی نروند یا اینکه باعث شد دسترسی مردم به وی‌پی‌ان‌ها بیشتر شود، حتما خواهند گفت که این سیاست موجب شده تا جوانان و نوجوانان به جاهایی سر بزنند که قبلا اصلا نمی‌رفتند و این در واقع ضرر، آسیب و لطمه جبران‌ناپذیر به فرهنگ و اخلاق جامعه است.»
نصراللهی گفت: «نکته سوم در مورد صحبت‌های آقای میرسلیم این است که ایشان به تحولات محیطی و به تغییری که در آرایش رسانه‌ای و در نوع ذائقه مخاطبان ایجاد شده، توجه نمی‌کند. تکنولوژی‌های ارتباط جمعی باعث شده تا هر فردی بتواند هر پیامی را در هر زمانی به هر زبانی، تولید و منتشر کند و همه مردم در حالی که مصرف‌کننده پیام‌های مختلف هستند، تولید‌کننده و توزیع‌کننده پیام نیز هستند.»
وی با بیان اینکه با سلیقه ارتباط جمعی شخصی مواجه هستیم و این پدیده باعث شد که بی‌مکانی و بی‌زمانی اتفاق بیفتد، تصریح کرد: «بر همین اساس است که هیچ قدرتی نمی‌تواند جلوی دسترسی‌های مردم را بگیرد و اگر واقعا برخی‌ها فکر می‌کنند که می‌شود جلوی دسترسی مردم را گرفت، اشتباه است. فیلترینگ فقط هزینه‌ها را بالابرده و زمان دسترسی را کُند می‌کند اما در عمل نمی‌شود جلوی دسترسی مردم را گرفت.»
وی با بیان اینکه باید سواد رسانه‌ای و مجازی مخاطبان را بالا برد و به موازات آن به تقویت پلتفرم‌های داخلی که کار مهم و مطلوبی است، پرداخت تاکید کرد: «وقتی اعتماد مردم به پلتفرم‌های داخلی افزایش پیدا کند و پلتفرم‌های داخلی هم کارآمدی لازم را داشته باشند، دیگر نیازی به مسدود کردن نیست و مردم دوست دارند در پلتفرم‌های خودشان باشند.»
نصراللهی خاطرنشان کرد: «وقتی مردم به هر دلیل خبرهای مورد نیاز، صحیح و سریع را از رسانه‌های رسمی نشنوند و نبینند، به کانال‌ها و صفحات غیرمسئول مراجعه خواهند کرد.»
این مدرس دانشگاه گفت: «خطر واقعی این است که مسئولان و فعالان رسانه‌ای به جای اینکه به راهبرد تولید پیام‌های مورد نیاز مردم و تامین نیازهای آنها و بالابردن اعتمادشان به رسانه‌های رسمی و پلتفرم‌های داخلی بپردازند، راحت‌ترین و در واقع نادرست‌ترین راه که فیلتر است را انتخاب کنند. در همین مدت اخیر، فیلترکردن نشان داد که نه تنها جلوی شورش‌ها، ناامنی‌ها، اعتراضات و آشوب‌ها را نگرفت، بلکه از آن طرف باعث شد تا مردم عصبانی شوند و با هزینه‌های بیشتر مادی و معنوی، به سایت‌ها و کانال‌های معلوم‌الحال دسترسی داشته باشند.» نصراللهی افزود: «همه ما باید بفهمیم که داشتن پلتفرم‌های داخلی و زمینه‌سازی درباره آنها، ضروری است. ما زمانی برای داشتن پلتفرم‌های داخلی اقدام کردیم که مردم به پلتفرم‌های خارجی وابسته شده بودند و همه می‌دانند که ضرر پلتفرم‌های خارجی چقدر زیاد است و کسی منکر اصل ماجرا نیست. اما نمی‌شود یکباره و با دستور و فرمان اداری، مردم را به مهاجرت از پلتفرم‌های خارجی مجبور کرد.»

اخبار مرتبط:
امام جمعه رشت: بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است
امام جمعه رشت: بیداری دانشجویان جهان حاصل روشنگری رهبری است

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه بیداری دانشجویان در دانشگاه‌های غرب و آمریکا نتیجه دوراندیشی مقام معظم رهبری است که سال‌ها قبل برای جوانان اروپایی و آمریکایی نامه نوشت، ادامه داد: امام جامعه ما ۱۰ سال پیش خطاب به جوانان اروپا و آمریکا چهره پردازی سخیف بین دانشجویان و واقعیت سد عاطفی و ایران هراسی و اسلام هراسی ارا تشریح کردند.

امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید
امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید

امام جمعه قم گفت: اقدام دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا یادآورد تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در سالهای اخیر برای جوانان آمریکا و اروپا دو نامه نوشتند و در این نامه‌ها در برقراری تعامل فرهنگی مخاطب خود را جوانان قرار دادند و تلاش شد تا راهبرد بیداری در غرب پدید آید.

امام جمعه تهران: در راهبرد دفاعی ایران، توسعه و گسترش جنگ تعریف نگردیده است
امام جمعه تهران: در راهبرد دفاعی ایران، توسعه و گسترش جنگ تعریف نگردیده است

خطیب موقت نماز جمعه تهران عنوان کرد: ایران در این عملیات محدود، قدرت فرماندهی خود را در هدایت پیچیده‌ترین، گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین عملیات پهپادی و موشکی در بالاترین سطح از دقت به نمایش گذاشت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است