کد خبر : 235225
انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ - 13:36
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

عباس زاده‌ مشکینی: چین به دنبال ایجاد مثلثی با ایران و عربستان سعودی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نقش سازنده ترمیم روابط ایران و عربستان در باز تولید قدرت ایران، گفت: هر چه قدرتمند باشیم و ارتباطاتمان با کشورهایی غیر از کشورهای تروئیکای اروپایی بیشتر باشد، به همان اندازه می توانیم در گفت و گو با غربی ها امتیاز بگیریم.

عباس زاده‌ مشکینی: چین به دنبال ایجاد مثلثی با ایران و عربستان سعودی است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ شفقنا نوشت: محمود عباس زاده مشکینی در خصوص تاثیر توافق ایران و عربستان بر صلح و امنیت منطقه‌ای، اظهار کرد: ایران و عربستان مسایل مشترکی از جمله حج، حوزه انرژی و خلیج فارس با هم دارند که مهمترین آنها بحث حج است؛ بنابراین اگر همگرایی قابل اعتنایی بین قدرت‌های منطقه ای در خاورمیانه شکل بگیرد، فضا برای دخالت بیگانگان و تحمیل هزینه به کشورهای منطقه محدودتر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه «امنیت» عنصری نیست که از بیرون تزریق شود، ادامه داد: سیاست ایران هراسی امریکایی ها اثر خود را در منطقه از دست داده است کشور چین هم  با دو کشور ایران و عربستان رابطه راهبردی دارد؛ بنابراین به دنبال ایجاد مثلثی با ایران و عربستان سعودی است؛ بنابراین چین خصوصا رئیس جمهور این کشور برای ایجاد بسترهای لازم جهت ترمیم روابط ایران و عربستان زمان زیادی صرف کرد که در حال نتیجه دادن است و ایران با درک واقع بینانه از شرایط، دنبال این بود که از فرصت‌ها برای ترمیم ارتباط استفاده کند.

وی با اشاره به نقش ایران در تعیین قیمت جهانی نفت، اظهار داشت: اگر این ارتباط شکل بگیرد، هم دخالت بیگانگان در منطقه محدود می شود و هم ما می‌توانیم در مهندسی قیمت نفت نقش بیشتری داشته باشیم؛ ایران و عربستان جزو کشورهای مهم اوپک هستند و اگر این دو کشور را از هم جدا کنند، سود آن به نفع دشمنان ملت‌های منطقه خواهد بود.

آقای عباس زاده با اشاره به تاثیر این توافق در روند مذاکرات برجام، گفت: در برجام هر چه قدرتمندتر باشیم و ارتباطمان با کشورهایی غیر از کشورهای تروئیکای اروپایی بیشتر باشد، به همان اندازه می توانیم در گفت‌و‌گو با غربی‌ها امتیاز بگیریم. به همین جهت ارتباط بین ایران با کشورهایی مثل روسیه، ترکیه، چین، عربستان، هند، پاکستان، اذربایجان، قفقاز و .. کمک می کند ما قدرت را تولید و بازتولید کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در عرصه مذاکرات بین المللی، به ادبیات و ظاهر مذاکره کنندگان امتیاز نمی دهند بلکه سیاست خارجی عرصه داد و ستد است و هرچه قدرت و برگه های بهتری در دست داشته باشید، به همان اندازه می توانید بهتر امتیاز بگیرید؛ بنابراین ما باید سعی کنیم کشور را قدرتمند اداره و به عدالت و رفاه مردم رسیدگی کنیم. کشور ما ظرفیت بالایی دارد و هر چه بتوانیم در داخل کشور قدرت، اقتدار و عزت تولید کنیم، به همان اندازه در عرصه بین المللی می توانیم موفق‌تر باشیم و امتیاز بگیریم.

اخبار مرتبط:
کیهان: باید ریشه بی‌حجاب‌های جاهل را خشکاند
کیهان: باید ریشه بی‌حجاب‌های جاهل را خشکاند

روزنامه حسین شریعتمداری به ماجرای برخورد پلیس با زنانی که بدحجاب هَستند واکنش نشان داد.

فداحسین مالکی: از دید ما اردن شریک رژیم اسرائیل است
فداحسین مالکی: از دید ما اردن شریک رژیم اسرائیل است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: از دید ما هر کشوری در حوزه خلیج فارس بخواهد پایگاه‌هایش را در اختیار اسرائیل قرار دهد یقین داشته باشد که شریک این رژیم است و این تعریفی است که ما در استراتژی خود داریم.

نماینده مجلس: اسرائیل می‌خواهد به رابطه ایران و عربستان خدشه وارد کند
نماینده مجلس: اسرائیل می‌خواهد به رابطه ایران و عربستان خدشه وارد کند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اسرائیل دارد بخشی از کشور‌های عربی را با خود همراه می‌کند دوم اینکه به رابطه ایران و عربستان خدشه وارد کند که اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد بیش از همه عربستان باید رفتارش را تغییر دهد و عذرخواهی کند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است