کد خبر : 233663
انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۹ - 09:53
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

افزایش مجدد آمار کرونا در اصفهان، در محیط‌های شلوغ ماسک بزنید

آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی در استان اصفهان در یک هفته اخیر مجدد روند صعودی به خود گرفت و پزشکان تاکید دارند که با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش ترددها، در محیط های شلوغ از ماسک استفاده شود.

افزایش مجدد آمار کرونا در اصفهان، در محیط‌های شلوغ ماسک بزنید

به گزارش سایت خبری مدارا؛ شمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان اصفهان از اواخر بهمن امسال روند صعودی به خود گرفته است بطوریکه در هفته نخست اسفند حدود ۲ برابر شد و به ۸۰ نفر رسید.

به نوشته ایرنا؛ همچنین سهم مبتلایان قطعی به کرونا با جواب آزمایش مثبت در بین افراد محتمل و مراجعه کنندگان به مراکز درمانی نیز افزایش یافته و در یک ماه گذشته تاکنون از حدود پنج به ۲۰ تا ۳۰ درصد رسیده است، افزایش این شاخص‌ها در حالی اتفاق می افتد که در بهمن ماه با فراز و فرودهایی در آمار کرونا مواجه بودیم اما روند صعودی آن در روزهای ابتدایی اسفند، نشان می دهد که ویروس کرونا هنوز در جامعه در حال گردش است و باید مراقبت های لازم را انجام داد.

از اوائل دی ماه امسال بود که مسوولان وزارت بهداشت از آغاز موج هشتم کرونا در کشور خبر دادند، هرچند این موج مانند موج های قبلی دچار افزایش ناگهانی آمار نشد و شاخص هایی مانند تعداد مبتلایان و بستری بیماران با شیب ملایمی تغییر کرد.

تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان اصفهان در اوائل دی امسال بین ۳۰ تا ۴۰ نفر بود و سپس با شیب کُندی حدود یک و نیم برابر شد و به ۵۰ نفر در اواسط دی رسید، این آمار با اُفت و خیزهایی مواجه شد و در برخی روزها افزایش یا کاهش می یافت.

در ماه بهمن نیز آمار کرونا فراز و فرودهای بسیاری داشت بطوریکه تعداد بیماران بستری از حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر در اواسط ماه به حدود ۶۰ نفر در اواخر بهمن رسید و در هفته نخست اسفند نیز روند صعودی را طی کرد و تعداد بیماران کرونایی بستری به حدود ۸۰ نفر رسیده و نسبت به یک ماه گذشته ۲ برابر شده است.

به گفته سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، این روند در کشور هم اتفاق افتاده و تعداد افراد مبتلا و علامت دار کووید-۱۹ و میزان مراجعه به مراکز درمانی خصوصی و دولتی، مقداری افزایش یافته است.

پژمان عقدک روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: نسبت آزمایش‌های مثبت کرونا نیز در استان اصفهان افزایش یافته و به نزدیک ۳۰ درصد رسیده است درحالیکه یک ماه قبل حدود پنج درصد بود.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش آمار در این روزها می تواند شلوغی های قبل از ایام عید نوروز باشد، خاطرنشان کرد: پیش بینی ها این بود که افزایش آمار در یک ماه قبل اتفاق بیفتد اما با وقفه و فاصله سه تا چهار هفته ای این تغییرات اتفاق افتاد و میزان بستری اکنون ۲ برابر شده است.

وی درباره برخی مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی مبنی بر شیوع ویروس جدید در استان، تاکید کرد: سویه غالب کرونا در اصفهان در زمان حاضر همان اُمیکرون است و مردم باید بدانند که تنها منبع رسمی برای اطلاع رسانی در این زمینه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان است.

عقدک با بیان اینکه این روزها بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی در جامعه در جریان است و دچار فراز و فرود می شود، اضافه کرد: محور کار ما در زمان حاضر، کروناست و اگر ویروس یا بیماری دیگری بیاید پس از بررسی، شناسایی و تشخیص درباره آن اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سرعت سرایت پذیری کرونا در این موج مانند موارد قبلی نیست که ناگهانی پیک بزند، خاطرنشان کرد: این ویروس از نظر شدت بیماری مردم را چندان گرفتار نمی کند به همین دلیل آمار بستری های بخش مراقبت ویژه (ICU) افزایش چندانی نیافته و کمتر از ۱۵ نفر است.

وی ادامه داد: بیمارانی که این روزها به مراکز درمانی مراجعه می کنند بیشتر دارای علائمی مانند تنفسی (عطسه، سرفه، آبریزش بینی و گلودرد)، علائم متفرقه ای مانند سردرد، بدن درد و کمر درد و گاهی مشکلات گوارشی هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در چند روز اخیر گزارشی از موج جدید آنفلوآنزا نداشتیم، گفت: توصیه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مردم، رعایت شیوه نامه های بهداشتی مربوط به کروناست، یعنی افراد علامت دار و مبتلا از منزل بیرون نروند، در محیط های شلوغ و تجمعی تا جای ممکن حضور نیابید و اگر ناچار به رفتن هستید از ماسک استفاده کنید، هوا تهویه و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و هرگاه به خانه می آیید دستان خود را بشویید.

به گفته وی، بیمارانی که این روزها با علائم کرونا به مراکز درمانی مراجعه می کنند خدمات مراقبتی معمول را دریافت می کنند اما اگر دارای بیماری زمینه ای یا شرایط حاد باشند برای آنها آزمایش کرونا تجویز می شود تا تحت مراقبت های ویژه قرار بگیرند.

طبق آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مربوط به هفتم اسفند جاری، ۷۷ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند و ۱۲ بیمار بدحال کرونایی در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

در هفته نخست اسفند امسال فقط یک مورد مرگ و میر قطعی ناشی از کرونا در استان گزارش شده است.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در این هفته هشت شهرستان استان اصفهان شامل چادگان، دهاقان، سمیرم، شهرضا، فریدن، فریدونشهر، نایین و نطنز در وضعیت زرد (به نسبت پرخطر) و بقیه شهرستان ها در وضعیت آبی (عادی) قرار دارند.

اخبار مرتبط:
مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس اصفهان افتتاح شد
مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس اصفهان افتتاح شد

سرپرست مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد.

آتش‌سوزی در منزل مسکونی در اصفهان/ خسارت جانی گزارش نشد
آتش‌سوزی در منزل مسکونی در اصفهان/ خسارت جانی گزارش نشد

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از وقوع آتش‌سوزی در منزل مسکونی در خیابان فرهنگ اصفهان خبر داد.

هوای اصفهان و ۴ شهر مجاور قابل قبول است
هوای اصفهان و ۴ شهر مجاور قابل قبول است

شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان و شهرهای مبارکه، خمینی‌شهر، شاهین‌شهر و قهجاورستان امروز پنجشنبه ۹ فروردین در وضعیت قابل قبول است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است