کد خبر : 231928
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ - 15:29
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

حقیقت‌پور: بر اساس چه کارنامه‌ای محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور شده است؟

نماینده ادوار مجلس درباره کارنامه معاون اول رئیسی گفت: اینکه درباره یک فرد خاص حرف بزنیم درست نیست‌ اما موضوعی که درباره آقای محمد مخبر می‌توان گفت این است که واقعاً ما چه کارنامه‌ای از ایشان پیش از معاون‌اولی سراغ داریم که به سراغ او رفته‌ایم و او را به‌عنوان معاون اول انتخاب کرده‌ایم؟ در ماجرای کرونا و تأکیدی که روی تولید چند‌ده میلیون واکسن داشتند دیدیم چه شد و چقدر کشور معطل همان گزارش‌های ایشان شد. بعد از آن ماجراها به معاون اولی رسید. آقای مخبر از ستادی به دولت آمدند که نظارت و بازرسی بر آن وجود نداشت.

حقیقت‌پور: بر اساس چه کارنامه‌ای محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور شده است؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ مشکلات اقتصادی کشور در حالی ادامه دارد که به‌نظر می‌رسد همچنان ابراهیم رئیسی مصرّ است معاون اولش در برنامه‌های اقتصادی دولت محوریت داشته باشد و حتی در جلسه سران قوا هم محمد مخبر را همراه خود دارد. منصور حقیقت‌پور، نماینده سابق مجلس نهم در گفت‌وگویی که با روزنامه هم‌میهن داشت، معتقد است: «محمد مخبر با کارنامه خوبی به دولت نیامده و کشور ما از ناکارآمدی در استفاده از پتانسیل‌ها آسیب دیده است؛ موضوعی که فقط با حضور مدیران کارآمد حل خواهد شد.»

اینطور به‌نظر می‌رسد که سکان اقتصادی دولت به محمد مخبر سپرده شده است، به‌گونه‌ای‌که حتی در جلسه سران قوا هم شاهد حضور معاون اول بودیم. وضعیت آقای مخبر چنین پتانسیلی دارد؟

اینکه درباره یک فرد خاص حرف بزنیم درست نیست‌ اما موضوعی که درباره آقای محمد مخبر می‌توان گفت این است که واقعاً ما چه کارنامه‌ای از ایشان پیش از معاون‌اولی سراغ داریم که به سراغ او رفته‌ایم و او را به‌عنوان معاون اول انتخاب کرده‌ایم؟ در ماجرای کرونا و تأکیدی که روی تولید چند‌ده میلیون واکسن داشتند دیدیم چه شد و چقدر کشور معطل همان گزارش‌های ایشان شد. بعد از آن ماجراها به معاون اولی رسید. آقای مخبر از ستادی به دولت آمدند که نظارت و بازرسی بر آن وجود نداشت. یک بودجه هنگفتی در آن وجود داشت که بر اساس همان کار می‌کردند. ستاد اجرایی دستگاهی نیست که قابل‌محاسبه و کنترل باشد. کشور ما معاون اولی مانند آقای حبیبی داشته است، کارنامه فردی مانند آقای حبیبی را کنار عملکرد آقای مخبر بگذاریم پی می‌بریم که اصلا قابل‌مقایسه نیستند. در مجموع من احساس نمی‌کنم که آقای معاون اول این کارآمدی را داشته باشد که بتواند مشکلات کشور را در فضایی که در آن حضور داریم حل‌وفصل کند.

‌طی چند‌ماه اخیر درخواست‌هایی از سوی برخی اصول‌گرایان برای برکناری آقای مخبر مطرح شده است، تحلیل شما از این موضوع چیست و آیا با برکنار کردن معاون اول، مشکلات حل خواهد شد؟

اینطور تصور کنیم که آقای محمد مخبر هم از معاون اولی دولت برکنار شده است‌، سؤال اصلی این است که چه کسی قرار است در این جایگاه حضور داشته باشد؟ من احساس می‌کنم معاون اول باید دارای فهم اداری و دانش اقتصادی باشد. رئیس‌جمهور که به تمام امورات جاری کشور نمی‌رسد، این امور به معاون اول ارجاع داده می‌شود. اگر آدم حرفه‌ای و کاربلدی باشد مشکلی ندارد و حتی وجود چنین فردی می‌توانست هماهنگی دولت و دستگاه‌ها را بیشتر کند. اما چیزی که الآن می‌بینیم این است که هماهنگی وجود ندارد، وقتی مشکل سیب‌زمینی و پیاز مملکت و یا مشکلی مانند مرغ و تخم‌مرغ را نمی‌توانند حل کنند این نبود هماهنگی بین وزارت‌خانه‌ها و دولت کاملا مشخص می‌شود. فردی باید معاون اول دولت باشد که اجرایی و پرثمر باشد تا نتیجه بگیریم. برداشت من این است که اگر فردی قوی‌تر مانند آقای محمدرضا باهنر در این سمت به‌عنوان معاون اول حضور داشت شاید می‌توانست به نحوی مشکلات را حل کند. شخصیتی مانند آقای باهنر تجربه‌ای طولانی در قانون‌گذاری و امور اجرایی دارد و اتفاقاً در انتخابات هم به آقای رئیسی رأی داده است.

‌رئیس دولت مرتب از آینده روشن سخن می‌گوید، به‌نظر شما با تیم اقتصادی که دولت دارد می‌توان چنین چشم‌اندازی را برای کشور متصور شد؟

آینده ایران خوب است، من هم آینده را خوب می‌بینم اما نکته این است که ما مشکل مدیریت داریم. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که پتانسیل‌های بالای اقتصادی و سرزمینی را داراست اما موضوعی که در میان است، این مشکل و معضل است که ما پتانسیل داریم اما عرضه استفاده از این پتانسیل‌ها را نداریم. مشکل کشور باید با حضور مدیران کارآمد حل شود، برای مثال چند سال کشور باید معطل یک تصمیم اصولی برای موضوعی مانند خودرو باشد؟ همین الآن هم مردد هستند که بالاخره درباره خودرو چه تصمیمی بگیرند. وقتی درباره یک موضوع مانند خودرو نمی‌توانند تصمیم‌گیری کنند ناکارآمدی مشخص است. باز هم تأکید می‌کنم وضع موجود در شرایطی بهبود خواهد یافت که ما شاهد حضور مدیران کارآمد کنار آقای رئیسی در دولت باشیم. اما اگر مسیری که دولت سیزدهم طی می‌کند به همین شکلی که وجود دارد و الآن شاهد آن هستیم ادامه پیدا کند و ما اثری از تغییرات را نبینیم، حقیقت این است که اصلاً شرایط کشور را خوب و مناسب نمی‌بینم و این احتمال وجود دارد که حتی شرایط بدتر از این هم شود. نباید اجازه دهیم که چنین اتفاقی رخ دهد. الآن کنترل نکردن قیمت ارز به مردم آسیب وارد کرده است، این موضوع در کوتاه‌مدت به ما ضربه خواهد زد. ابتدا باید آسیبی که در کوتاه‌مدت به ما وارد شده ترمیم شود و بعد از آن به‌دنبال برنامه‌های بلندمدت بروند.

اخبار مرتبط:
تذکر رهبری درباره گشت ارشاد تایید شد/ سردار جعفری: اینکه ماموری خطا کند، طبیعی است / طرح نور باید ادامه پیدا کند I ببینید
تذکر رهبری درباره گشت ارشاد تایید شد/ سردار جعفری: اینکه ماموری خطا کند، طبیعی است / طرح نور باید ادامه پیدا کند I ببینید

مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه‌الله سپاه گفت: یک اشتباهی از جانب عوامل اجرایی صورت گرفته و از جانب آقای فضائلی گفته می‌شود که حضرت آقا تذکری داده‌اند و این امر طبیعی است زیرا یا گزارشات به محضر رهبر انقلاب می‌رسد و یا ایشان در فضای مجازی رؤیت می‌کنند.

خبرگزاری دولت: سریلانکایی‌ها به رئیسی لقب شیر خاورمیانه داده‌اند
خبرگزاری دولت: سریلانکایی‌ها به رئیسی لقب شیر خاورمیانه داده‌اند

ایرنا نوشت: در آستانه سفر رییس جمهور به سریلانکا سطح شهر به عکس‌هایی از رییسی مزین شده که یکی از جالب‌ترین تصاویری که به چشم می‌خورد این است که سریلانکایی‌ها به رییس جمهور ایران لقب شیر خاورمیانه داده و از وی برای ساخت و افتتاح پروژه نیروگاه برق تشکر کرده‌اند

سردار جوکار، نماینده مجلس: همه باید در برخورد با بی‌حجابی به پلیس کمک کنند
سردار جوکار، نماینده مجلس: همه باید در برخورد با بی‌حجابی به پلیس کمک کنند

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: نیروی انتظامی به‌عنوان ضابط قوه قضاییه باید قانون را اجرا کند. وظیفه همه دستگاه‌هااست که با بی حجابی برخود کنند و به پلیس برای اجرای قانون حجاب کمک کنند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است