کد خبر : 230718
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۴ - 10:41
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

میزبانی دانشگاه اصفهان از پنجمین اجلاس بنیاد علمی اکو

رئیس دانشگاه اصفهان در نشست خبری هفتمین اجلاس کمیته اجرایی و پنجمین اجلاس هیات امنای بنیاد علمی اکو گفت: علم و دانش مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و تلاش‌مان این است که با تمام کشورهای شرق و غرب ارتباط داشته باشیم، هرچند سلطه هیچ کدام از آن‌ها را نمی‌پذیریم.

میزبانی دانشگاه اصفهان از پنجمین اجلاس بنیاد علمی اکو

به گزارش سایت خبری مدارا؛ حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان در جلسه نشست خبری هفتمین اجلاس کمیته اجرایی و پنجمین اجلاس هیات امنای بنیاد علمی اکو با بیان اینکه اکو همکاری‌های مشترک اقتصادی میان ۱٠ کشور است که ایران، ترکیه و پاکستان از بنیان‌گذاران این سازمان اقتصادی هستند، اظهار داشت: یکی از مباحث مطرح در اکو بنیاد علمی اکو است که در روزهای آتی میزبان آن خواهیم بود.

به نوشته فارس؛ وی تأکید کرد: با پاکستان روابط دیرینه سیاسی، اقتصادی و تجاری داشته و داریم اما در بعد همکاری‌های علمی آنگونه که باید، رابطه قوی نداشتیم و در همین راستا قرار شد معاونت‌های مربوطه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مقدمات همکاری‌های متقابل را فراهم کنند تا در ادامه شاهد پیشرفت روابط علمی که منجر به افزایش اقتدار است، باشیم.

هرسیج عنوان کرد: با توجه به جامعیت دانشگاه اصفهان با حضور بیش از ۱۸ هزار دانشجو و ۱٠ درصد دانشجوی خارجی انتظار می‌رود این ارتباطات در دیگر دانشگاه‌های استان نیز گسترش پیدا کند.

رئیس دانشگاه اصفهان یادآور شد: اواخر قرن ۲٠ و اوایل قرن ۲۱، شاهد تغییر موازنه قوا از غرب به شرق بودیم و این موضوع فرصتی مناسب برای کشورهای آسیای جنوب غربی مهیا کرد تا از آن برای تقویت اقتدار کشورهای شرق استفاده کنند و این امر جز با افزایش همکاری‌های علمی و در ادامه افزایش اقتدار کشورها محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه شاهدیم که جمهوری اسلامی ایران پس از ۴۴ سال، علیرغم تمام تهدیدات و تحریم‌ها، از نظر علمی قدرت اول منطقه است، اظهار کرد: علم و دانش مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و تلاش‌مان این است که با تمام کشورهای شرق و غرب ارتباط داشته باشیم، هرچند سلطه هیچکدام از آن‌ها را نمی‌پذیریم.

هرسیج گفت: امید است با الگویی که پس از انقلاب اسلامی در ایران به‌وجود آمده است، تمدن جدید اسلامی نیز روز به روز قدرت بیشتری پیدا کند و احیا شود و اطمینان دارم دانشمندان ایرانی و پاکستانی می‌توانند در فرایند اقتدار علمی و احیای اسلامی همکاری‌های وسیعی داشته باشند.

روابط علمی میان کشورها، منجر به افزایش روابط اقتصادی خواهد شد

در ادامه این نشست سید کمیل طیبی، رئیس بنیاد علمی اکو با اشاره به جزئیاتی از سازمان اکو اظهار داشت: ۱۰ کشور جزو اکو هستند و هدف آن‌ها پیشرفت و گسترش اقتصاد منطقه‌ای است تا روابط اقتصادی میان کشورها با هدف بازار مشترک شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه منطقه اکو بیش از ۵٠٠ میلیون نفر جمعیت دارد و این به معنای بازاری گسترده است و روز به روز این همکاری گسترده‌تر می‌شود، افزود: سازمان اکو اقدام به تاسیس سه آژانس تخصصی بنیاد علمی، آموزشی و فرهنگی کرده که وظیفه دارند در راستای اهداف خود به ایجاد بازار مشترک کمک کنند.

طیبی با تأکید بر اینکه اگر روابط علمی میان کشورها، مؤسسات و دانشگاه‌ها شکل بگیرد در ادامه به اهداف اقتصادی کمک می‌کند، عنوان کرد: در منطقه به‌دنبال توسعه روابط علمی هستیم و از پروژه‌های پژوهشی و آموزشی که در اکو و برای اکو شکل می‌گیرد حمایت می‌کنیم و امید است روابط میان دانشگاه‌ها افزایش پیدا کند.

رئییس بنیاد علمی اکو با یادآوری اینکه پتانسیل زیادی در دانشگاه‌ها منطقه وجود دارد، گفت: تقاضا برای مشاوره‌های علمی و فناوری فراوان است و ایران می‌تواند در این مسیر مؤثر و نقش‌آفرین باشد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص فعالیت‌های بنیاد علمی اکو تصریح کرد: بنیاد علمی اکو در منطقه و دنیا ۵ هزار عضو دارد و در این مدت وبینارها و کنفرانس‌های فراوانی برگزار و منتقل شد.

طیبی ادامه داد: بیش از ۳٠٠ نفر از استادان و پژوهشگران منطقه اکو تحت حمایت بنیاد علمی قرار گرفتند و از طرفی برنامه‌های متعددی برای آموزش علوم و فناوری برگزار شده است همچنین انتشارات متعددی در زمینه علم و فناوری ایجاد شده است.

افق روشن برای همکاری علمی ایران و پاکستان

در پایان نیز غلام محمد ممنون، معاون فدرال وزیر علوم پاکستان اظهار داشت: هفتمین اجلاس کمیته اجرایی و پنجمین اجلاس هیات امنای بنیاد علمی اکو را در پیش خواهیم داشت.

وی با اشاره به جلسه صبح خود با رئیس دانشگاه اصفهان افزود: در این جلسه بر اهمیت همکاری در حوزه‌های علمی و فناوری دو کشور واقف شدم گرچه تفاهم‌نامه‌های همکاری‌های متعدد در حوزه علم و فناوری و اقتصادی و سیاسی میان دو کشور به امضا رسیده اما نتوانستیم در حوزه علمی و توسعه همکاری‌های دوجانبه گامی قابل توجه برداریم.

ممنون عنوان کرد: در پاکستان در زمینه دانش پارک‌های علم و فناوری ضعیف هستیم و با توجه به تجارب ارزشمند دانشگاه‌ها و مراکز عالی ایران، مشتاقیم تا از متخصصان در این حوزه بهره ببریم و این می‌تواند زمینه‌ساز تحول میان دو کشور و خصوصا دانشگاهیان و دانشجویان باشد.

معاون فدرال وزیر علوم پاکستان یادآور شد: بسیار شوکه شدم که شنیدم از میان ۱۸ هزار دانشجوی دانشگاه اصفهان، هیچ دانشجوی پاکستانی وجود ندارد و باید در همکاری متقابل تلاش کرد تا این شکاف پر شود و هدف ما همکاری متقابل است.

وی اظهار کرد: امروز عصر دانش است و اگر سریع عمل نکنیم، عقب می‌مانیم و جوامع مسلمان باید در این مسیر حرکت خود را دوچندان کنند و این مهم بدون توجه به پتانسیل‌های دو کشور مهم ایران و پاکستان عملی شود.

ممنون گفت: از رئیس دانشگاه اصفهان برای بازدید از سه دانشگاه برتر پاکستان در حوزه علم و فناوری دعوت کردم تا زمنیه‌ساز همکاری‌های متقابل خوب شود.

اخبار مرتبط:
زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی اعزام می‌‎شوند
زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی اعزام می‌‎شوند

مدیر حج و زیارت استان اصفهان گفت: استقبال مردم شهید پرور و ولایتمدار استان اصفهان برای زیارت بیت‌الله الحرام بی‌سابقه است. اشتیاق مردم به زیارت سرزمین وحی نشانگر عمق اعتقاد مردم به مسأله حج است.

باند سرقت مسلحانه در اصفهان منهدم شد
باند سرقت مسلحانه در اصفهان منهدم شد

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از دستگیری اعضای باند ۴ نفره ای که اقدام به دو فقره سرقت مسلحانه در شهر اصفهان کرده بودند خبر داد.

برادران زورگیر در کمتر از ۵ ساعت در شاهین‌شهر دستگیر شدند
برادران زورگیر در کمتر از ۵ ساعت در شاهین‌شهر دستگیر شدند

فرمانده انتظامی شاهین شهر و میمه گفت: با تلاش مأموران انتظامی این فرماندهی ۲ برادر سارقی که با تهدید سلاح سرد اقدام به زور گیری از شهروندان کرده بودند در کمتر از ۵ ساعت دستگیر شدند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است