کد خبر : 228520
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۳ - 10:52
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

جبهه پایداری در پشت‌پرده قانونی شدن طرح صیانت/ نوری قزلجه: محتوای طرح صیانت در حال اجرا در کشور است

براساس گفته‌های نوری قزلجه محتوای طرح صیانت در حال اجرا در کشور است، اما مهم این است که بدون مجوز مجلس است، اما گویی برخی اصرار دارند این مسائل را به صورت قانونی در بیاورند. اصراری که حالا از جانب چهره شاخص جبهه پایداری شنیده می‌شود.

جبهه پایداری در پشت‌پرده قانونی شدن طرح صیانت/ نوری قزلجه: محتوای طرح صیانت در حال اجرا در کشور است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ روزنامه اعتماد نوشت: درست روز بعد از اینکه «مرتضی آقاتهرانی»، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس و البته رییس شورای مرکزی جبهه پایداری مدعی شد که طرح معروف صیانت در مراحل پایانی بررسی در مجلس است، وزیر ارتباطات هم در حاشیه نشست هفتگی هیات دولت هم از مجرای قانونی فیلتر تلگرام و اینستاگرام در وضعیت فعلی کشور گفته است که مصوبه فیلتر شدن اینستاگرام و تلگرام ربطی به وزارت ارتباطات یا حتی دولت ندارد، این تصمیمی است که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور سران سه قوه گرفته شده است، جمع‌بندی رسانه‌ها از این اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم یک جمله بود؛ مصوبه فیلترینگ با حضور رییسی، قالیباف و اژه‌ای اتخاذ شده است.

به نوشته اعتماد، وقتی این دو نقل قول را در کمتر از ۲۴ ساعت کنار هم می‌گذاریم و البته مرور می‌کنیم که از اساس بررسی طرح صیانت در مجلس متوقف شده و محتوای آن نیز از جانب نهاد‌های دیگر ازجمله شورای عالی فضای مجازی-در قالب نهاد اصلی بررسی‌کننده طرح صیانت- و شورای عالی امنیت ملی -به عنوان مصوبه‌ای برای حوادث اخیر- در حال پیاده‌سازی و اجراست، با این سوال رو به رو می‌شویم که مرتضی آقاتهرانی، چهره شاخص جبهه و حامی اصلی طرح صیانت از حقوق کاربران، از کدام طرح سخن می‌گوید که بررسی آن هم در مراحل پایانی است؟!

فعالیت کمیسیون ویژه صیانت وجاهت قانونی ندارد

غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در گفتگو با «اعتماد» تاکید دارد که براساس آیین‌نامه مصوب در این کمیسیون «جلسات آن باید از قبل اعلام و به صورت علنی، پخش مستقیم شود.» او می‌گوید که بر این اساس، آخرین جلسه رسمی این کمیسیون که سیزدهمین جلسه نیز بوده، یک سال قبل تشکیل شده و یک سال قبل که همزمان با ارایه گزارشی از مرکز پژوهش‌های مجلس بود و تنش جدی در جلسه کمیسیون پیش آمد. این عضو رسمی کمیسیون صیانت، همچنین به «اعتماد» می‌گوید که بعد از آن جلسه به عنوان «آخرین جلسه رسمی»، حدود ۱۱ ماه پیش در زمان بررسی بودجه سال ۱۴۰۰، این کمیسیون جلسه‌ای تشکیل داده که همان زمان با تذکر او در جلسه علنی و ورود رییس و معاونت قوانین مجلس، مصوبه باطل و بعد با رای‌گیری مجلس از اساس اختیار اصل هشتاد و پنجی شدن بررسی این طرح در کمیسیون ویژه لغو شده و باید در صورت تصمیمی مبنی بر ادامه بررسی طرح، به صورت طرح عادی به صحن برگشته و تصمیم با رای همه نمایندگان اتخاذ شود.

اشاره نوری قزلجه به رای استمزاجی است که در یک جلسه غیرعلنی درباره لغو اصل ۸۵ شدن طرح صیانت اتخاذ شد. برخی این رای‌گیری را قبول نداشتند و برخی می‌گفتند هیات رییسه مجلس این اختیار را دارد تا درباره آن تعیین تکلیف کند. هیات رییسه مجلس، اما در این باره سکوت کرد و بعد از اینکه بررسی این طرح در تابستان سال گذشته در شورای عالی فضای مجازی آغاز شد، گویی موضوع در مجلس رو به سکوت رفت. نوری قزلجه همچنین می‌گوید که از آن زمان تا امروز هیچ جلسه دیگری در این باره تشکیل نشده البته تقلا‌های زیادی برای تشکیل جلسه و ادامه بررسی طرح صورت گرفته که هم غیرقانونی و هم بی‌نتیجه بوده است.

چه اصراری است؟

نوری قزلجه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود تاکید می‌کند که «بخش زیادی از محتوای طرح صیانت در حال حاضر توسط شورای عالی فضای مجازی مصوب شد و در حال اجراست و برخی مواد این طرح نیز در لایحه بودجه آمده و در حال بررسی است.» بخش‌های که این رییس فراکسیون مستقلین مجلس آن‌ها را «نگران‌کننده» می‌خواند و یادآوری می‌کند که براساس تصمیمات نهاد‌هایی دیگر و شرایط زمان پیاده و اجرا شده است.

او در این باره می‌گوید: «آنچه امروز اجرا می‌شود، مصوبه مجلس نیست و این کاهش سرعت و فیلترینگ گسترده و مواردی از این دست به خاطر شرایط اضطرار و براساس مقرره نهاد‌هایی هستند که «نهاد رسمی قانونگذاری» نیستند و اجرای خودشان نیز به منزله اجرای یک قانون نیست، چراکه در شرایط فعلی امکان اصلاح این بخشنامه‌ها و برگشت رویه وجود دارد.» براساس گفته‌های نوری قزلجه محتوای طرح صیانت در حال اجرا در کشور است، اما مهم این است که بدون مجوز مجلس است، اما گویی برخی اصرار دارند این مسائل را به صورت قانونی در بیاورند. اصراری که حالا از جانب چهره شاخص جبهه پایداری در قالب اعلام مراحل پایانی بررسی طرح، شنیده می‌شود.

تئوری دومی که در این زمینه به ذهن خطور می‌کند، این است که شاید جریان آقاتهرانی در مجلس طرح را بعد از لغو اصل ۸۵ شدن آن به کمیسیون فرهنگی برده و در سکوت خبری مشغول بررسی آن هستند تا با خیال راحت فیلترینگ بلاتکلیف این روز‌های کشور را قانونی کنند و میخ همیشگی را بر آن بکوبند. کما اینکه عضو رسمی کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت نیز با اشاره به همین موارد می‌گوید مصوبه مجلس و قانونی شدن این موضوعاتی که امروز در قالب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در حال اجراست، یک اتفاق مهمی دیگری است، چراکه افق دید نسبت به مساله از اساس تغییر می‌کند و اجرای مصوبه این نهاد‌ها با اجرای مصوبه مجلس که قانون تلقی می‌شود، بسیار متفاوت است.

البته نوری قزلجه از اساس می‌گوید امکان ارجاع طرح رد وضعیت فعلی به کمیسیون فرهنگی نیز وجود ندارد. او به «اعتماد» می‌گوید از نظر قانونی حتی امکان اتخاذ چنین تصمیمی و طی چنین روالی نیز نیست. او چندین بار تاکید می‌کند که چنین ارجاعی به کمیسیون فرهنگی صورت نگرفته و وقتی هنوز کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت تعیین تکلیف نشده و معلوم نیست که این کمیسیون براساس نظر نهایی هیات رییسه و با استناد به شیوه رای‌گیری در جلسه غیرعلنی که استمزاجی تلقی می‌شود، منحل یا کماکان برقرار است، نمی‌توان طرحی به این عنوان یا عناوین مشابه یا با محتوای مشابه به کمیسیون فرهنگی مجلس ارجاع داد.

نوری قزلجه در این باره به «اعتماد» می‌گوید: «اگر کسی ادعای بیشتری از این دارد که می‌گوید طرحی مصوب شده و در مرحله پایانی است و هر ادعایی دارد بنده به عنوان عضو رسمی این کمیسیون آماده هستم تا با شخص یا اشخاص مدعی در این زمینه، مناظره کنیم و ببینیم از کجا این طرح مجوز بررسی گرفته و در حال پایانی نیز هست، البته اگر کسی بیشتر از این مدعی باشد و طرح و مصوبه‌ای را به مجلس نسبت دهد، من حرف‌هایی دارم که در آن زمان خواهم گفت و فعلا نیازی به بیان آن نمی‌بینم.»

اخبار مرتبط:
دو خبر درباره مشاور رئیس قوه قضائیه / جناب صدیقی! کاش به سکوت خود ادامه می‌دادید
دو خبر درباره مشاور رئیس قوه قضائیه / جناب صدیقی! کاش به سکوت خود ادامه می‌دادید

یکی از شاگردان کاظم صدیقی با انتشار متنی در شبکه اجتماعی ایکس، مدعی شد که وی از امامت جمعه و ریاست بر حوزه علمیه ازگل استعفا داده است.

محمودزاده، نماینده مجلس: دلیل رَدصلاحیتم انتقاد از دولتِ رئیسی بود/ مجلس آینده جامعه را دچار چالش می‌کند
محمودزاده، نماینده مجلس: دلیل رَدصلاحیتم انتقاد از دولتِ رئیسی بود/ مجلس آینده جامعه را دچار چالش می‌کند

نماینده مردم مهاباد در مجلس یازدهم درباره دلایل رد صلاحیتش به دیده‌بان ایران گفت: دولت و وزارت کشور از طریق شورای نگهبان پیگیر رد صلاحیتم بودند چراکه هم منتقد و هم پیگیر استیضاح وزیر کشور بودم و عقب ننشستم. بخش دیگر مربوط به اعتراضات سال گذشته بود که من در اعتراضات از مردم دفاع کردم.

فلاحت‌پیشه: اگر ترامپ پیروز انتخابات شود شرایط خیلی سخت خواهد شد / سود برخی در تحریم و تنش با واشنگتن است
فلاحت‌پیشه: اگر ترامپ پیروز انتخابات شود شرایط خیلی سخت خواهد شد / سود برخی در تحریم و تنش با واشنگتن است

فلاحت پیشه درباره سیاست خارجی دولت رئیسی در مقابل آمریکا گفت: به نظر من دولت رئیسی در زمینه تنش زدایی با آمریکا با شکست مواجه شده است. رئیسی فرصت احیا برجام را از دست داد. زمانیکه میز مسقط هم شکل گرفت، چون ساز و کار مشخص و اعتقاد به تنش زدایی وجود نداشت، این میز هم به نتیجه نرسید.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است