کد خبر : 227540
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۸ - 16:41
دسته‌بندی : اقتصادی
چاپ

نماینده مجلس: لایحه بودجه ۱۴۰۲ حتما منجر به کسری خواهد شد/ حل مشکلات معیشتی مردم راه حل پیچیده ای ندارد

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حل مشکلات معیشتی مردم وایجاد رضایتمندی بسیار راحت‌تر از آن چیزی است که عده ای فکر می کنند، گفت: مردم اگر بتوانند به راحتی خودرو خود را خریداری کنند و یا درامد آنها با حقوقشان تناسب داشته باشد اعتراضی نخواهند داشت و یا در حوزه مسکن قطعا راه حلی برای برون رفت از این مشکلات وجود دارد اما عده ای به دنبال راه حل های پیچیده هستند.

نماینده مجلس: لایحه بودجه ۱۴۰۲ حتما منجر به کسری خواهد شد/ حل مشکلات معیشتی مردم راه حل پیچیده ای ندارد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ جلال رشیدی کوچی در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲، گفت: بودجه دو ایراد اساسی دارد که حتما منجر به کسری خواهد شد؛ یکی از این موارد نرخ ارز است که نسبت به واقعیت‌های موجود در جامعه باید دقیق تر تنظیم می شد؛ مساله دوم بحث میزان و قیمت فروش نفت است که خیلی امیدوارانه بسته شده است که باعث می شود سال آینده با مشکل مواجه شویم. نگاه من این است که در خوشبینانه ترین حالت بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان، کسری فقط در حوزه مربوط به نفت خواهیم داشت الان که زمستان است نفت را ۷۰ دلار می فروشیم لذا قطعا در تابستان فروش ۸۵ دلاری محقق نخواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ بیان داشت: دولت هر چقدر بتواند بودجه را واقعی تر ببندد ولو اینکه فشار به جامعه وارد شود، درآینده تورم کمتری را شاهد خواهیم بود؛ نرخ ارزی که دولت در بودجه آورده است، ۲۸ هزار تومان است اما عملا می بینیم که نرخ ارز در جامعه بیش از این است؛ البته نرخ ۴۵ هزار تومانی هم قبول ندارم اما اگر دولت نرخ ارز را روی ۳۴ یا ۳۵ هزار تومان تومان تنظیم می کرد به واقعیت‌ها نزدیک تر بود. شاید دولت به خاطر بار روانی این کار را انجام داده است ولی اقدام درستی نیست.

آقای رشیدی کوچی با بیان اینکه حل مشکلات معیشتی مردم راه حل پیچیده ای ندارد، گفت: من فکر می‌کنم حل مشکلات معیشتی مردم و ایجاد رضایتمندی بسیار راحت‌تر از آن چیزی است که عده ای فکر می کنند و به راحتی می توان آن را محقق کرد؛ مثلا اگر بتوانند به راحتی خودرو خود را خریداری کنند و یا درامد آنها با حقوقشان تناسب داشته باشد اعتراضی نخواهند داشت. یا در حوزه مسکن قطعا راه حلی برای برون رفت از این مشکلات وجود دارد اما عده ای به دنبال راه حل های پیچیده هستند.

وی با اشاره به پیشنهادات واردات خودرو، گفت: ما پیشنهاداتی به دولت دادیم که در تلفیق هم خواهیم آورد که می توانددرامدهای خوبی داشته باشد؛ یک نمونه این پیشنهادات بحث واردات خودرو است که اگر انجام شود بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان سود عاید دولت خواهد شد بدون اینکه ارزی از کشور خارج شود. پیشنهاد اول این است که واردات خودرو بدون سقف قیمتی انجام شود؛ الان سرمایه داران، ماشین های لوکس را به قیمت ۸ تا ۱۰ برابر قیمت جهانی می‌خرند مثلا قیمت تویوتا هایلوکس ۲۰۲۳ در دوبی یک میلیارد و دویست میلیون تومان اما مدل  ۲۰۰۸ ان در ایران دو و نیم میلیارد است. ما اگر بتوانیم این ماشین ها را وارد و به چهار برابر قیمت هم بفروشیم سریع فروش می رود چون بخش زیادی از سود آن به جیب مردم می رود و باعث می شود خودروهای داخل به سرعت کاهش قیمت داشته باشند.

وی افزود: پیشنهاد دوم وارد کردن خودروهای کم کارکرد دست دوم است که اگر اتفاق بیفتد شکست زیادی در قیمت‌ها رخ خواهد داد؛ الان قیمت بنز کلاس E مدل ۲۰۱۴ یا ۲۰۱۵ حدود ۷ میلیارد تومان است ولی همین مدل بنز در دوبی با دلار ۴۵ هزار تومانی هم حساب کنید، بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون است که اگر آنها را وارد و با ۱۰۰ درصد تعرفه یعنی حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیون به فروش برسانیم، بنزهایی که الان در ایران با قیمت ۸ یا ۹ میلیارد فروش می رود قطعا کاهش قیمت را تجربه خواهند کرد که این کار به نفع مردم و خودروسازها است.

اخبار مرتبط:
فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم و نقشی در آن نداریم / نمی‌شود از کل دینانت، تنها به زلف و ریش و آستین کار داشته باشیم
فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم و نقشی در آن نداریم / نمی‌شود از کل دینانت، تنها به زلف و ریش و آستین کار داشته باشیم

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در شبکه‌های مجازی نطق قدیمی آقای رییس جمهور فعلی را می‌بینیم که می‌خواهد به دولت قبلی طعنه بزند و خطاب به دولت قبل می‌گوید «شما کاری کردید که قیمت دلار به ۵ هزار رسیده است»، ولی الان وقتی قیمت دلار را می‌بیند، چه حالی می‌شود؟ گزارش بدهد که چه تحویل گرفته، چه عده داده و کارنامه اش چیست؟

یک اقتصاددان: مردم نان ندارند بخورند، اما باید مالیات بدهند / مجلس از مردم می‌کند به دولت می‌دهد / رئیسی می‌خواهد از آب کره بگیرد
یک اقتصاددان: مردم نان ندارند بخورند، اما باید مالیات بدهند / مجلس از مردم می‌کند به دولت می‌دهد / رئیسی می‌خواهد از آب کره بگیرد

سهراب دل‌انگیزان در خصوص مصوبه مجلس درباره دریافت مالیات از افراد غیرتجاری در معاملات طلا، ارز، مسکن و خودرو گفت: این مجلس باید از حق مردم دفاع کند، اما نماینده دولت است و از مردم می‌کند و به دولت می‌دهد. مردم نان ندارند بخورند، اما باید مالیات بدهند. اگر کسی یک خانه و پس انداز کوچک داشته باشد هم نگران شده است. این مجلس بر تورم و فعالیت‌های مشروع مردم مالیات بسته است.

نماینده مجلس: فروش موبایل نوکیای تقلبی حرام است
نماینده مجلس: فروش موبایل نوکیای تقلبی حرام است

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «فروش گوشی موبایل تقلبی خارج از انصاف و حرام شرعی است».

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است