کد خبر : 227147
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۶ - 10:20
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

گرامی‌مقدم: بسیاری از ارگان‌ها و نهادها ردیف‌های بودجه‌ قابل توجهی دارند، بدون اینکه مردم بدانند صرف چه اموری می‌شود

اسماعیل گرامی‌مقدم نوشت: بسیاری از مراکز فرهنگی، ارگان‌ها، نهادها و دستگاه‌ها در کشورمان هستند که ردیف‌های بودجه‌ای قابل توجهی دارند، بدون اینکه مردم، رسانه‌ها و کارشناسان بدانند این بودجه قرار است صرف چه اموری شود.

گرامی‌مقدم: بسیاری از ارگان‌ها و نهادها ردیف‌های بودجه‌ قابل توجهی دارند، بدون اینکه مردم بدانند صرف چه اموری می‌شود

به گزارش سایت خبری مدارا؛ «بودجه ۱۴۰۲ ارتباطی با توسعه ندارد» عنوان یادداشت اسماعیل گرامی‌مقدم برای روزنامه اعتماد است که در آن آمده: ۱) ارتباط میان توسعه با بودجه‌های سنواتی کشور یکی از گزاره‌هایی است که سال‌هاست درخصوص آن بحث و گفت‌وگو می‌شود، اما هنوز نظام بودجه‌ریزی کشور نتوانسته است ارتباط تنگاتنگی با توسعه برقرار سازد. اساسا نظام بودجه‌ریزی در هر کشوری، در واقع برنامه دخل و خرج آن کشور است. از یک طرف درآمدها در این سند مالی مهم گنجانده می‌شوند و ازسوی دیگر مصارف. نهایتا هم تلاش می‌شود تعادلی میان این دو بخش اثرگذار شکل بگیرد.

در این میان بخشی از درآمدها اسمی و احتمال تحقق دارند و بخشی دیگر واقعا محقق می‌شوند. در نقطه مقابل اما مصارف، اغلب قطعی هستند و توقع ایجاد می‌کنند. اگر ایران در شرایط عادی و غیر تحریمی بود، می‌شد ادعا کرد که بخش قابل‌توجهی از درآمدهای پیش‌بینی شده قابلیت تحقق دارند. اما متاسفانه کشور تحریم است و این روند باعث شده تا بخشی از احتمالات بودجه‌ای احتمال تحقق پیدا نکنند. در حوزه مالیاتی هم هر چند دست دولت باز است، اما نباید فشار زیادی از طریق مالیات بر دوش مردم، صاحبان کسب و کار و تولید قرار داد.

۲) وقتی درآمدها امکان تحقق ندارند، کشور با معادله کسری بودجه مواجه می‌شود؛ گزاره‌ای که باعث ظهور بسیاری از مشکلات در اقتصاد و مدیریت کشور می‌شود. وقتی کسری بودجه ایجاد می‌شود، دولت ناچار به رفتارهایی می‌شود که نهایتا بر حجم مشکلات مردم و کشور می‌افزاید. در زمان کسری بودجه دولت یا استقراض می‌کند یا اینکه اقدام به چاپ پول می‌کند که هر دو اقدام باعث رشد نقدینگی و نهایتا بالا رفتن تورم می‌شود. هزینه این نوع تصمیم‌سازی‌ها را نیز مردمی می‌پردازند که هر روز اقلام تازه‌ای از سفره‌های آنان حذف می‌شود. از سوی دیگر، چون درآمدهای ارزی حاصل نمی‌شود و صندوق خزانه خالی می‌شود، بنابراین منابع نمی‌توانند پاسخگوی مصارف شوند و باز هم تورم شکل می‌گیرد.

۳) اما باید دید بودجه‌ها در زمان اجرا چه فرآیندی را طی می‌کنند؟ بودجه‌ها در زمان اجرا دو گزاره را شکل می‌دهند.؛ نخست، مبلغ بودجه‌های تخصیصی و دیگری زمانی که برای اجرای پروژه‌ها نیاز است. از زمان دولت محمود احمدی‌نژاد، نظام بودجه‌ریزی کشور دچار انحرافاتی شد که این انحرافات همچنان تداوم یافته است. در این برهه (زمان دولت‌های نهم و دهم) بودجه‌ها چون براساس واقعیت‌ها تنظیم نمی‌شدند، زمان اجرای پروژه‌ها افزایش یافته و نهایتا هزینه‌های کشور بالا می‌رفت. چه بسیار پروژه‌هایی که در حالت عادی می‌بایست یک الی ۲ ساله به سرانجام می‌رسیدند اما دچار فرسایش و تاخیر می‌شدند و هزینه‌های چند برابری برای آنها پرداخت می‌شد.

۴) در بخش مصارف هم، بودجه‌های تخصیصی در بسیاری از حوزه‌ها، اساسا توجیه ندارند. بسیاری از مراکز فرهنگی، ارگان‌ها، نهادها و دستگاه‌ها در کشورمان هستند که ردیف‌های بودجه‌ای قابل توجهی دارند، بدون اینکه مردم، رسانه‌ها و کارشناسان بدانند این بودجه قرار است صرف چه اموری شود. بنگاه‌هایی ورشکسته، غیر سود ده و غیرکارآمد از جمله این بخش‌ها هستند. بنابراین نباید بودجه را یک گزاره تئوریک فرض کرد؛ بودجه مجموعه‌ای متکثر است که هر متغیری می‌تواند سرنوشت آن را دچار تغییر سازد.

۵) مهم‌ترین متغیر در توازن بودجه اما امنیت در حوزه داخلی و خارجی است. هر اندازه امنیت در شؤون کلی آن بیشتر باشد، بودجه توازن بیشتری پیدا می‌کند. با این توضیحات در شرایطی که ایران تحریم است و درآمدهایش تامین نمی‌شود، طبیعی است که بودجه‌های ضعیفی ارایه شود. مشخص است که با یک بودجه ضعیف و غیر متوازن، نمی‌توان توقع تحقق توسعه پایدار را داشت. البته همه دولت‌ها تلاش می‌کنند، بودجه‌های کارآمدی ارایه کنند، اما شرایط به گونه‌ای است که نهایتا بودجه به ابزاری برای پرداخت حقوق و دستمزدهای کارکنان دولت و برخی نهادها بدل می‌شود.

باید امیدوار باشیم که ارتقای سطح امنیتی باعث شود، نظام بودجه‌ریزی کشور هم در مسیر توسعه پایدار تهیه شوند. امیدی که تحقق آن نیازمند مشارکت بیشتر مردم در بزنگاه‌هاست. بزنگاه‌هایی که در یادداشت‌های بعدی تلاش می‌کنم، نمایی از آنها ارایه کنم، اگر فرصتی مهیا شود….

اخبار مرتبط:
یادداشت مشترک آیت‌الله محقق داماد و محمد درویش‌زاده؛ از جهل مقدس تا تسلیح حقوقی دشمن / هیچ دشمنی خطرناک‌تر از جهل و تعصب نیست
یادداشت مشترک آیت‌الله محقق داماد و محمد درویش‌زاده؛ از جهل مقدس تا تسلیح حقوقی دشمن / هیچ دشمنی خطرناک‌تر از جهل و تعصب نیست

سیدمصطفی محقق داماد و محمد درویش‌زاده در مقاله ای مشترک به بررسی پدیده‌ای به نام “جهل مقدس” پرداخته اند که چگونه برخی اظهارات، اقدامات و سیاست‌گذاری‌های داخلی ناخواسته منجر به «تسلیح حقوقی دشمن» (به‌ویژه رژیم صهیونیستی و آمریکا) شده و مستندات حقوقی برای تجاوزات آنها فراهم کرده است. آن ها معتقدند این تسلیح حقوقی، که ماهیتی نرم و نامشهود دارد، خطرناک‌تر از کمک تسلیحاتی سخت‌افزاری است و ناشی از برداشت‌های جاهلانه از جهان معاصر و عدم شناخت سازوکارهای نظام سلطه جهانی است.

عراقچی: موشک‌های ما سایت‌های مخفی اسرائیل را با خاک یکسان کردند
عراقچی: موشک‌های ما سایت‌های مخفی اسرائیل را با خاک یکسان کردند

سید عباس عراقچی وزیر خارجه ایران نوشت: نتانیاهو نزدیک به دو سال پیش وعده پیروزی در غزه را داد. نتیجه چه بود؟ یک باتلاق نظامی، روبه‌رو شدن با حکم بازداشت بین‌المللی به اتهام جنایات جنگی، و ۲۰۰ هزار نیروی جدید برای حماس.

روزنامه اصولگرا: در دور جدید مذاکرات، دیگر عمانی‌ها واسطه نخواهند بود؛ نروژ یا چین این مسئولیت را بر عهده خواهند داشت
روزنامه اصولگرا: در دور جدید مذاکرات، دیگر عمانی‌ها واسطه نخواهند بود؛ نروژ یا چین این مسئولیت را بر عهده خواهند داشت

روزنامه فرهیختگان نوشت: طرف آمریکایی همزمان با پیشنهاد برقراری آتش‌بس در روز ۲ تیر، در حال برنامه‌ریزی مقدمات ازسرگیری مذاکرات است و احتمالاً به زودی شاهد دور جدید مذاکرات خواهیم بود. در این صورت بر مبنای شنیده‌های غیررسمی، دیگر عمانی‌ها را در نقش واسطه‌گری نخواهیم دید و گزینه‌های دیگری، چون نروژ یا چین این مسئولیت را بر عهده خواهند داشت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است