کد خبر : 226996
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۵ - 16:19
دسته‌بندی : بین الملل
چاپ

محسن جلیلوند: تصور آمریکایی ها این است که مشروعیت داخلی جمهوری اسلامی دچار چالش شده/ غربی ها می خواهند از جمهوری اسلامی مشروعیت زدایی بین المللی کنند

یک استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین الملل می گوید: اساس حاکمیت در کشور ها مشروعیت داخلی و خارجی آنها است. تصور آمریکایی ها این است که مشروعیت داخلی جمهوری اسلامی دچار چالش شده است از این رو اگر مشروعیت خارجی این کشور را دچار چالش کند می تواند جمهوری اسلامی را تضعیف کند. در صورت تضعیف جمهوری اسلامی برخورد آمریکا با کشورمان هزینه های کمتری دارد البته؛ این تصور آمریکایی ها است.

محسن جلیلوند: تصور آمریکایی ها این است که مشروعیت داخلی جمهوری اسلامی دچار چالش شده/ غربی ها می خواهند از جمهوری اسلامی مشروعیت زدایی بین المللی کنند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ یک استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین الملل می گوید: اساس حاکمیت در کشور ها مشروعیت داخلی و خارجی آنها است. تصور آمریکایی ها این است که مشروعیت داخلی جمهوری اسلامی دچار چالش شده است از این رو اگر مشروعیت خارجی این کشور را دچار چالش کند می تواند جمهوری اسلامی را تضعیف کند. در صورت تضعیف جمهوری اسلامی برخورد آمریکا با کشورمان هزینه های کمتری دارد البته؛ این تصور آمریکایی ها است.

قدرت های غربی می خواهند از جمهوری اسلامی مشروعیت زدایی بین المللی کنند

محسن جلیلوند در گفت وگو با شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که اخیرا شاهد موضع گیری هایی در منطقه و بین الملل حتی از سوی برخی کشورهای دوست علیه ایران بودیم. این موضع گیری ها نشان دهنده چیست و در پس این موضوع گیری ها چه اهدافی نهفته است؟ اظهار داشت: اگر در سطح کلان و پارادایمیک به مساله نگاه کنیم آمریکا و قدرت های غربی می خواهند از جمهوری اسلامی مشروعیت زدایی بین المللی کنند. یعنی ابتدا از یک کشور در حوزه بین الملل مشروعیت زدایی می شود و سپس با آن کشور برخورد می شود. این مدل در عراق اجرا شد. ابتدا از صدام مشروعیت زدایی کردند و وقتی تصمیم به برخورد با او گرفته شد از قطعنامه های سازمان ملل استفاده کردند.

وی افزود: من نمی خواهم کلمه توطئه را به کار ببرم چون میانه خوبی با این کلمه ندارم ولی آمریکایی ها امروز این برنامه را دنبال می کنند و قصد مشروعیت زدایی از ایران را دنبال می کنند. اساس حاکمیت در کشور ها مشروعیت داخلی و خارجی آنها است. تصور آمریکایی ها این است که مشروعیت داخلی جمهوری اسلامی دچار چالش شده است از این رو اگر مشروعیت خارجی این کشور را دچار چالش کند می تواند جمهوری اسلامی را تضعیف کند. در صورت تضعیف جمهوری اسلامی برخورد آمریکا با کشورمان هزینه های کمتری دارد؛ البته این تصور آمریکایی ها است.

جلیلوند در مورد اینکه هدف چیست؟ آیا غرب به دنبال برخورد با ایران است؟ گفت: آمریکا مساله «تغییر رژیم» را هنوز رسما مطرح نکرده است و هیچ یک از مقامات رسمی بحث تغییر رژیم را طرح نکرده است ولی به عقیده من آمریکا در حال حرکت به این سمت است. به دسته بندی های بین المللی شکل می دهند تا از جمهوری اسلامی مشروعیت زدایی کنند. همین باعث می شود کشور های دیگر هم تحت فشار آنها جایگاه خود را تغییر دهند. البته مساله فقط آمریکایی ها نیستند و ما دشمنان دیگری هم داریم. اسرائیلی ها و کشورهای منطقه نیز در این ماجرا هستند. در مجموع پکیجی جمع شده و در حال اعمال فشار هستند. این وضعیت از دو سه سال پیش شروع شده و مسائل اخیر ایران به این وضعیت کمک کرد.

ایران قدرتمند برای دشمنان منطقه ای و غرب قابل هضم نیست

ایران قدرتمند را در منطقه بر نمی تابند

وی در مورد اینکه برخی عقیده دارند وضعیت فعلی ایران تا سال ها ادامه خواهد داشت، دیدگاه شما چیست؟ تصریح کرد: پیش بینی مشکل است. به عقیده من ایران قدرتمند برای دشمنان منطقه ای ایران و برای غرب قابل هضم نیست و حاضر به تحمل ایرانی قدرتمند نیستند. ایران قدرتمند را در منطقه بر نمی تابند. وقتی رژیم عراق یا لیبی تغییر پیدا کردند این کشور ها قدرتمند تر شدند؟ معلوم نیست چه خواهد شد شاید آشوبی در کار نباشد ولی الزاما کشوری با تغییری در آن سطح قدرتمند تر نمی شود. با سرنگون شدن طالبان در افغانستان چه اتفاقی افتاد؟ رژیمی آمد و بیست سال حکومت کرد و باز طالبان برگشت.  وقتی عثمانی به چندین کشور تقسیم شد چه اتفاقی برای ترکیه افتاد؟ ذات خاورمیانه این است.

جلیلوند در مورد وضعیت برخی کشورهای عربی گفت: برخی از آن ها ثبات خاص خود را دارند. مساله در کشور های عربی تغییر رژیم نیست عرب ها ثبات دارند و توانسته اند پیش بروند. تونس و مراکش در کنار هم هستند. حال وضعیت تونس را ببینید و با مراکش مقایسه کنید. کدامیک پیشرفت کرده است؟ اردن و عراق را ببینید. کدامیک پیشرفت کرده است؟ دلیل وجود ثبات است. عربستان یک نظام یکه سالار استبدادی است ولی ثبات دارد. لزوما دموکراسی ندارند ولی ثبات دارند و پیشرفت می کنند. پیشرفت های مادی بسیاری دارند ولی در شیوه حکومت پیشرفت نکرده اند و مدل حکومتشان به دو سه هزار سال پیش مربوط است اما ماشین هایی که در این کشور ها می بینید به قرن ۲۱ مربوط است.

وی در عین حال افزود: ایران کشوری خاص است. از ماده چهار عهدنامه ترکمانچای تا امروز دچار همین مشکلات هستیم. خارجی ها شروع به دخالت در امور ایران کردند و امروز هم همان وضعیت همچنان کشور را گرفتار کرده است. چه امیرکبیر باشد و چه مرحوم مصدق و حتی اگر دو سه انقلاب هم بشود باز هم این وضعیت در ایران وجود دارد.

نه جنگ و نه مذاکره؛ سیاست ایران خواهد بود

وی در مورد اینکه واکنش ایران در مقابل فشار های غرب چه خواهد بود؟ گفت: من به حرف رهبری اشاره می کنم؛« نه جنگ و نه مذاکره». غرب هم سیاست های خود را پیش می برد و فشار به جمهوری اسلامی را بیشتر خواهد کرد. باید این را بپذیریم همانطور که در شیوه زندگی مردم این فشار را می بینیم. میزان تاب آوری چقدر باشد مساله ای دیگر است.

وی در خصوص اینکه آیا می توان چرخش هایی را در برخی بزنگاه ها پیش بینی کرد؟ اظهار داشت: این مساله به میزان تاب آوری سیاسی کشور ها بستگی دارد. چینی ها بعد از مرگ مائو گردشی سیاسی داشت و امروز از حوزه سوسیالیسم خارج شده و به جمع سرمایه داری رفته است. امروز سرمایه داری چین از آمریکا و انگلیس افسارگسیخته تر است. چینی ها چرخش استراتژیک داشتند. در مورد ایران هم باید گفت سیاست عرصه ممکنات است.

اخبار مرتبط:
سفیر اسرائیل: روسیه حمله ایران را محکوم کند / مسکو: مگر شما حملات اوکراین به خاک ما را محکوم کردید؟
سفیر اسرائیل: روسیه حمله ایران را محکوم کند / مسکو: مگر شما حملات اوکراین به خاک ما را محکوم کردید؟

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در پاسخ به درخواست سفیر اسرائیل در مسکو برای محکوم کردن حمله ایران، خاطرنشان کرد که اسرائیل حملات کیف به خاک روسیه را محکوم نکرد.

جو بایدن: ما به اسرائیل کمک کردیم تا تقریباً تمام پهپادها و موشک‌های ایران را سرنگون کند
جو بایدن: ما به اسرائیل کمک کردیم تا تقریباً تمام پهپادها و موشک‌های ایران را سرنگون کند

رئیس جمهور آمریکا گفت: «به دستور من، برای حمایت از دفاع اسرائیل، ارتش آمریکا طی هفته گذشته هواپیماها و ناوشکن‌های دفاع موشکی ضدبالستیک را در منطقه مستقر کرده بود. به لطف این استقرارها و مهارت فوق‌العاده نیروهای نظامی‌مان، ما به اسرائیل کمک کرده‌ایم تقریباً تمام پهپادها و موشک‌های ورودی را سرنگون کند.»

رئیس پارلمان اروپا حمله موشکی ایران به اسرائیل را محکوم کرد
رئیس پارلمان اروپا حمله موشکی ایران به اسرائیل را محکوم کرد

رئیس پارلمان اروپا: حمله ایران را محکوم می کنیم و به تلاش برای توقف تشدید و تشدید اوضاع به سمت خونریزی بیشتر ادامه می دهیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است