کد خبر : 226414
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۳ - 13:33
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

افزایش مراجعات مردم به بیمارستان‌ها / بهترین کار خروج از شهرهای آلوده است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بررسی‌های میدانی از وضعیت اورژانس و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نشان می‌دهد تعداد مراجعات افراد در روزهای آلوده افزایش پیدا کرده، اما عدد و رقم مشخصی نداریم.

افزایش مراجعات مردم به بیمارستان‌ها / بهترین کار خروج از شهرهای آلوده است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ پژمان عقدک اظهار کرد: زمانی که شاخص آلودگی هوا در بالاترین و بدترین حالت خود در طول سال قرار می‌گیرد و چند روز پشت سر هم تعطیلی و دورکاری اتفاق می‌افتد و آموزش‌ها مجازی می‌شود یعنی وضعیت اصلاً خوب نیست. در این شرایط کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری قلبی، ریوی، آسم، آلرژی و … دارند در معرض هوای آلوده قرار می‌گیرند و بیماری‌هایشان عود پیدا می‌کند.

به نوشته ایسنا؛ وی گفت: در روزهای آلوده معمولاً افراد دچار علائمی همچون سوزش و قرمز شدن چشم، ریزش اشک، گرفتگی صدا، عطسه، سرفه، آبریزش بینی، گلودرد، مشکلات تنفسی، تنگی نفس، سرفه، سردرد و علائم مشابه می‌شوند، حتی ممکن است دچار درد قفسه سینه و مشکلات قلبی شوند.

آمار دقیقی از مراجعات مردم وجود ندارد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: بروز این علائم در روزهای آلوده در افراد و به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر دور از انتظار نیست، اما در برخی روزها بیشتر و در برخی روزها کمتر گزارش می‌شود، بااین‌وجود نمی‌توان عدد کمی اعلام کرد، چون در نظام‌های بیمارستانی ما این آمار جمع‌آوری نمی‌شود و هرکسی با علائم مراجعه می‌کند درمان می‌شود که یا به‌صورت سرپایی و یا بستری در بیمارستان است.

وی با اشاره به اینکه اگر بعد از چند روز یا چند هفته متوالی آمار مراجعه به بیمارستان‌ها افزایش پیدا کند و ظرفیت‌های بیمارستانی پاسخگو نباشد ممکن است شروع به جمع‌آوری اطلاعات و آمار کنند تا ببینند این آمار چقدر تغییر پیدا کرده است، گفت: بنابراین نمی‌توان هرلحظه آمار یا درصدی اعلام کرد. در روزهای اخیر نیز بیمارستان چمران اعلام کرد مراجعه بیماران قلبی به این بیمارستان نسبت به نیمه اول سال افزایش پیدا کرده، اما عدد این افزایش به‌صورت مشخص وجود ندارد.

تبعات زیان‌بار آلودگی ثابت شده است

عقدک با بیان اینکه تأثیر آلودگی هوا بر سلامت انسان بارها به‌صورت علمی محاسبه و اعلام شده است، تصریح کرد: در تحقیقاتی که سال گذشته در کشور انجام شد و مبنای علمی داشت، وضعیت سلامتی ۳۵ میلیون نفر در ۲۷ کلان‌شهر کشور ازجمله اصفهان بررسی شد. مقایسه دو سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می‌داد که آمار مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا ۷۸ درصد افزایش یافته و این آمار منتشر شد، بنابراین تبعات زیان‌بار آلودگی هوا برای سلامت افراد جامعه ثابت شده است.

وی خاطرنشان کرد: سیستم درمانی وظیفه ارائه خدمت به مردم دارد، اما در زمان‌هایی برای اینکه نشان دهد تأثیرات اقتصادی، بهداشتی و سلامتی آلودگی هوا چقدر است و برای جلب توجه مسئولان به اهمیت موضوع، بررسی‌ها و تحقیقاتی انجام می‌دهد که تاکنون بارها در سطح ملی و استانی انجام شده است. بنابراین ازاین‌پس، فرصت باید صرف ارائه خدمت شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بررسی‌های میدانی از وضعیت اورژانس و بیمارستان‌ها نشان می‌دهد تعداد مراجعات افراد در روزهای آلوده افزایش پیدا کرده، گفت: البته ممکن است درصدی از مراجعات هم مربوط به اتفاقات دیگر باشد و سهم دقیق آلودگی هوا مشخص نیست، اما در این شرایط آنچه مشخص است اینکه تعداد روزهای آلوده افزایش یافته و شاخص کیفیت هوا بالاست، ضمن اینکه این وضعیت استمرار پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا به‌تنهایی یکی از عوامل مرگ‌ومیر است، تصریح کرد: آلودگی هوا در افراد دارای بیماری زمینه‌ای باعث ناتوانی و در افراد عادی باعث کاهش کیفیت زندگی می‌شود، بنابراین وظیفه ما توصیه کردن است؛ اول به مسئولان که به فکر چاره‌ای برای بهبود وضعیت موجود باشند و دوم به مردم که در روزهای آلوده بیشتر مراقب سلامت خود باشند.

توصیه به مردم برای خروج از شهرهای آلوده

عقدک بهترین کار در روزهای آلوده را خروج از شهرهای آلوده دانست و گفت: اگر افراد امکان خروج از شهر را دارند بهتر است چند روز به شهرستان‌های اطراف بروند، کما اینکه شاخص‌های آلودگی هوا به مرحله‌ای می‌رسد که خروج اضطراری از شهر مطرح می‌شود، اما اگر امکان این کار را ندارند بهتر است در خانه که هوا مختصری نسبت به بیرون بهتر است بمانند و با مصرف مایعات زیاد، لبنیات و میوه و سبزی‌ها و پرهیز از مصرف فست فود و غذاهای پرچرب و تنقلات به دفع سموم و جلوگیری از عوارض سموم در بدن کمک کنند.

وی بار دیگر با تأکید بر آسیب‌های آلودگی هوا بر سلامت انسان‌ها، گفت: در شرایط استمرار آلودگی هوا مثل وضعیت فعلی اصفهان قطعاً آمار مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی افزایش پیدا می‌کند، اما عدد و رقم مشخصی نداریم که هر روز چقدر افزایش پیدا می‌کند.

آمادگی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای خدمت‌رسانی

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی همیشه آماده خدمت‌رسانی به مراجعه‌کنندگان هستند، یادآور شد: مشکلی در زمینه خدمت‌رسانی به بیماران نداریم و نسبت به دو سه سال گذشته که گرفتار ویروس کرونا بودیم و تعداد مراجعه‌کنندگان بسیار بیشتری داشتیم، بیمارستان‌ها ظرفیت ارائه خدمت خوبی دارند، ضمن اینکه هنوز آمار مراجعه‌کنندگان به حدی نرسیده که بیمارستان‌ها قفل کنند و احتیاج به افزایش ظرفیت و خدمات اضافه داشته باشیم.

اخبار مرتبط:
ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید
ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: ذخیره سد زاینده رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسیده است.

آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

اصفهان- آب زاینده‌رود در زیر پل‌های تاریخی شهر اصفهان دوباره جاری شد.

۲ تصادف زنجیره‌ای در اصفهان ۱۷ مصدوم داشت
۲ تصادف زنجیره‌ای در اصفهان ۱۷ مصدوم داشت

سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: ۲ تصادف زنجیره‌ای در استان اصفهان ۱۷ مصدوم بر جای گذاشت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است