کد خبر : 226410
انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۳ - 13:17
دسته‌بندی : اجتماعی
چاپ

دولت مدعی شفافیت چرا از انتشار اسامی میهمانان اجلاس «زنان تاثیرگذار» واهمه دارد؟

مشخص نیست دولت سیزدهم با ادعای شفافیت، چرا از در اختیار گذاشتن فهرست 300 میهمانی که «ایرنا» ‌عنوان کرده، طفره می‌رود.

دولت مدعی شفافیت چرا از انتشار اسامی میهمانان اجلاس «زنان تاثیرگذار» واهمه دارد؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: چند روزی می‌شود که یک اجلاس در تهران به میزبانی معاونت زنان ریاست‌جمهوری سر و صدای زیادی برپا کرده است: «کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار».

بنا به نوشته خبرگزاری دولت، «ایرنا»، در این‌ اجلاس «۳۰۰ میهمان خارجی از جمله ۷۰ نفر از مقامات و فعالان زن حوزه‌های مختلف اعم از وزرا، معاونان رییس‌جمهور و نمایندگان مجلس» به ایران آمده بودند. «اعتماد» در روزهای گذشته در تماس با روابط عمومی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تلاش کرد فهرست میهمانان «کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار» را دریافت کند که موفق نشد.

اما برخی میهمان‌هایی که «ایرنا» نام آنها را منتشر کرده عبارتند از «همسران روسای جمهور و نخست‌وزیر ارمنستان، بورکینافاسو، قرقیزستان، صربستان، همسر رییس‌جمهور اسبق گینه، همسر رییس‌جمهور اسبق نیجر، فرستاده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه، بانوی اول سابق سریلانکا و همسر رییس حزب حاکم، فرستاده ویژه رییس‌جمهور سوریه، رییس شورای مرکزی اتحادیه زنان ترکمنستان». «ایرنا» در گزارش خود همچنین حضور «فرستاده ویژه رییس‌جمهوری سوریه که مورد استقبال گرم همسر رییس‌جمهوری» قرار گرفت را از «نکات جالب توجه» دانسته است. میهمانان این مراسم، به همراه انسیه خزعلی معاون امور زنان ریاست‌جمهوری و جمیله علم‌الهدی همسر ابراهیم رییسی راهی قم هم  شده‌اند.

جمعه که روز پایانی این اجلاس بود، مراسم اهدای جوایز و قدردانی از «زنان تاثیرگذار ایرانی و خارجی» نیز برگزار شد که علاوه بر «همسر نخست‌وزیر ارمنستان»، «همسر نخست‌وزیر بورکینافاسو»، «بانوی اول قرقیزستان»، «همسر رییس‌جمهور صربستان» و «جمیله سادات علم‌الهدی» همسر ابراهیم رییسی و دختر احمد علم‌الهدی، «زینب نصرالله» دختر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان هم حضور داشتند.

خبرگزاری دولت در روزهای برگزاری این اجلاس، طی گزارشی تا حدودی هدف از برگزاری آن را بیان کرده بود: «این روزها که مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی سعی دارند خود را صدای زنان ایرانی جا بزنند و روایت برساخته‌ای از واقعیت جامعه ایرانی به افکار عمومی غرب و نهادهای بین‌المللی تحمیل کنند، کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار با حضور نمایندگان بیش از ۹۰ کشور در قلب ایران جریان دارد.»

تماس‌های بی‌نتیجه!

در این بین «اعتماد» برای به دست آوردن فهرست میهمان‌های این اجلاس چندین بار با روابط عمومی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تماس برقرار کرد که آنجا، پاسخ به این درخواست را به روابط عمومی دفتر رییس‌جمهوری حواله کرد. دفتر مدیرکل روابط عمومی دفتر رییس‌جمهوری هم در پاسخ به تماس «اعتماد»، فهرست میهمانان این اجلاس را به بخش دیگری از نهاد ریاست‌جمهوری پاس داد. آن بخش هم در پاسخ گفت که معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری فهرست را در اختیار دارد و باید با آن معاونت تماس برقرار شود چرا که نهاد ریاست‌جمهوری دعوت‌کننده نبوده و صرفا هماهنگ‌کننده بوده است. در تماس دیگری با روابط عمومی معاونت اموز زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، عنوان شد که این فهرست باید از نهاد ریاست‌جمهوری در اختیار قرار بگیرد و اجازه در دسترس قرار دادن با آنهاست. بخش دوم از نهاد ریاست‌جمهوری که گفته بود «ما صرفا هماهنگ‌کننده بودیم» در پاسخ به تماس دوباره «اعتماد» گفت که معاونت امور زنان و خانواده این فهرست را در اختیار دارد.

اما پس از تماس‌های مکرری که با نهاد ریاست‌جمهوری و معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری برقرار شد، نهایتا هیچ‌کدام حاضر نشدند فهرست میهمانان این اجلاس را در اختیار «اعتماد»  قرار دهند.

مشخص نیست دولت سیزدهم با ادعای شفافیت، چرا از در اختیار گذاشتن فهرست ۳۰۰ میهمانی که «ایرنا» ‌عنوان کرده، طفره می‌رود. دولت برای وجهه شفافیتی که دارد، می‌تواند فهرست میهمانان را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد تا مشخص شود غیر از چند نامی که خبرگزاری دولت منتشر کرده، چه افرادی و با چه سمت‌هایی در این اجلاس حضور داشتند.

موضوع دیگر اینکه دولت هنوز توضیحی رسمی پیرامون چرایی برگزاری چنین اجلاسی ارایه نکرده است.  دولت توضیح نداده که میهمانانی مانند «همسر رییس‌جمهور اسبق گینه»، «همسر رییس‌جمهور اسبق نیجر»، «فرستاده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه»، «بانوی اول سابق سریلانکا و همسر رییس حزب حاکم» کجای دنیای دیپلماسی و حتی دیپلماسی عمومی قرار دارند.

نکته دیگر چرایی دعوت از همسران روسای‌جمهوری اسبق «نیجر» و «گینه» است؛ خبرگزاری دولت که اطلاعاتی محدود از این گردهمایی را منتشر کرده، مشخص نکرده سمت فعلی همسر رییس‌جمهوری اسبق «نیجر» و همسر رییس‌جمهوری اسبق «گینه» چیست که به تهران دعوت شده‌اند. البته این عناوین عجیب مانند همسر رییس‌جمهوری اسبق یک کشور، از میان ۱۰ میهمانی که «ایرنا» منتشر کرده بیرون آمده است و احتمالا می‌توان انتظار داشت که عناوینی عجیب‌تر از فهرست میهمانان ۳۰۰ نفره این اجلاس یافت شود.

دولت همچنین برای تحقق شفافیت ادعایی، بهتر است فهرست هزینه‌های ۳۰۰ میهمان و تدارکات برگزاری چنین اجلاسی را هم منتشر کند.

اجلاسی که «اتفاق خاص» آن به روایت خبرگزاری دولت، «تقدیم هدیه بسته‌بندی قرمز از سوی همسر رییس‌جمهوری بورکینافاسو به همسر رییس‌جمهوری ایران» است، دقیقا چه آورده‌ای برای کشور و مردم ایران دارد؛ آن‌هم در شرایطی که اوضاع اقتصادی کشور روزبه‌روز در حال افول است و اقتصاد و سفره مردم به حال خود رها شده است.

اخبار مرتبط:
هواشناسی: بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب است
هواشناسی: بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب است

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: انتظار داریم بارش‌های فروردین و نیمه اول اردیبهشت تقریبا خوب باشد، اما پس از آن بارش‌ها در حد معمول و در برخی مناطق زیر نرمال خواهد بود.

فرزند امام جمعه مشهد ارتباطش با هلدینگی که ۴ هزار درخت هیرکانی را قطع کرد را رد کرد / ماجد علم‌الهدی: سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارم
فرزند امام جمعه مشهد ارتباطش با هلدینگی که ۴ هزار درخت هیرکانی را قطع کرد را رد کرد / ماجد علم‌الهدی: سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارم

ماجد علم الهدی درباره ارتباطش با هلدینگ گردشگری جوانمرد گفت: من هیچ گونه شناخت و ارتباطی با آقای مهدی جوانمرد و هلدینگ ایشان ندارم.

تعداد جان‌باختگان تصادفات از ۲۴ اسفند تا ۸ فروردین به  ۵۴۹ نفر رسید
تعداد جان‌باختگان تصادفات از ۲۴ اسفند تا ۸ فروردین به ۵۴۹ نفر رسید

سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور با بیان اینکه ۴۰ هزار خودروی متخلف در طرح نوروزی پلیس توقیف شده است، گفت: متاسفانه از ۲۴ اسفند تا ۸ فروردین ۵۴۹ هموطن در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است