کد خبر : 225524
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ - 21:04
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

شماری از کشاورزان اصفهان بازگشایی زاینده‌رود را خواستار شدند

شماری از کشاورزان اصفهان روز سه شنبه با حضور مقابل ساختمان استانداری اصفهان، تامین حقابه‌ از زاینده رود برای کشت پاییزه و احیای دائمی و جاری سازی این رودخانه را خواستار شدند.

شماری از کشاورزان اصفهان بازگشایی زاینده‌رود را خواستار شدند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت که جمعیت حاضر برای مطالبه جاری سازی رودخانه بالغ بر ۲۰۰ نفر بودند که عمده درخواست آنان تامین حقابه برای آغاز کشت در مزارع این خطه بوده است.

به نوشته ایرنا؛ حسین وحیدا افزود: بر همین اساس قرار است جلسه‌ای مرتبط امروز با حضور نمایندگان صنف کشاورزی و دستگاه‌های ذیربط در استانداری اصفهان برگزار شود.

کشاورزان و باغداران شرق و غرب استان اصفهان در سال‌های اخیر همواره خواهان دریافت حقابه خود از زاینده‌رود هستند که از سال ۷۹ به این سو رو به خشکی است.

نوبت اول کشت پاییزه آبان ماه امسال بود که به دلیل شرایط بحرانی سد و عدم بارش های مناسب در ابتدای پاییز امکان بازگشایی آب وجود نداشت و آبی به کشاورزان تخصیص داده نشد. به دنبال عدم تخصیص آب برای کشت اول پاییزه دولت مکلف شد که هزار میلیارد تومان جهت خسارت عدم کشت به حقابه داران زاینده رود پرداخت کند. مسئله ای که بنابر قول معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، با وجود پیگیری های انجام شده توسط مدیران استان بدلیل تامین نشدن اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه کشور هنوز محقق نشده است.

اصفهان وضعیت آبی نابسامان و کم‌سابقه‌ای را در نیم‌ قرن اخیر سپری می‌کند. افزایش جمعیت و تغییر الگوی مصرف، طرح های انتقال آب، افزایش صنایع، برداشت های بالادست ،شرایطی را ایجاد کرده است که آب رودخانه زاینده‌رود در ۲ دهه اخیر از سد “چم آسمان” در شهرستان لنجان واقع در غرب استان تا تالاب گاوخونی به دفعات خشکانده شده و همین امر توقف متناوب کشت و کار در مناطق مختلف استان را در پی داشته است.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۵۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران که بعنوان اصلی‌ترین منبع آب بخش‌های محیط زیست، آشامیدنی، کشاورزی و صنعت به شمار می‌رود، در سال‌های گذشته به دفعات خشک شده است.

اخبار مرتبط:
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس اصفهان افتتاح شد
مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس اصفهان افتتاح شد

سرپرست مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: مرکز ارتباطات و هدایت عملیات اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است