کد خبر : 225416
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ - 11:43
دسته‌بندی : اقتصادی
چاپ

نماینده مجلس: چرا ما باید ۵ برابر دنیا گاز مصرف کنیم؟/ از همین امروز باید به فکر زمستان بعدی باشیم

رئیس کمیته گاز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: از حدود ۸۹۰ میلیون مترمکعب گاز که وارد شبکه می شود بالغ بر ۶۸۰ میلیون مترمکعب آن در بخش خانگی و تجاری به مصرف می رسد که ادامه این روند تهدیدی برای تولید و صنعت کشور به شمار می رود.

نماینده مجلس: چرا ما باید ۵ برابر دنیا گاز مصرف کنیم؟/ از همین امروز باید به فکر زمستان بعدی باشیم

به گزارش سایت خبری مدارا؛ رمضانعلی سنگدوینی با تاکید بر ضرورت بهینه سازی مصرف گاز در سطح کشور و با بیان اینکه انتظار می رفت تدابیر لازم برای تامین گاز در موج سرمای اخیر از قبل صورت می گرفت، اظهار کرد: تراز میزان تولید و مصرف گاز در سطح کشور منفی است و حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب تراز منفی در گاز داریم. در ۸ سال گذشته نیز عملا آن مقداری که باید به تولید گاز پرداخته می شد، توجه نشده است. حدود دو ماه قبل که موضوع ناترازی گاز در مجلس مورد بررسی قرار گرفت بنده تاکید کردم که نگران زمستان باشید.

امروز با تمام توان گاز تولید و وارد شبکه می شود

به نوشته ایسنا: وی در ادامه با بیان اینکه وزیر نفت از جنس نفت و گاز است و در صنایع بالادستی و پایین دستی کار کرده است، تصریح کرد: امروز با تمام توان گاز تولید و وارد شبکه می شود. ۹۹۰ میلیون مترمکعب گاز از سوی شرکت ملی نفت ایران تولید می شود که حدود ۸۹۰ میلیون مترمکعب گاز وارد شبکه و خطوط انتقال کشور برای مصرف می شود و حدود ۶۸۰ میلیون متر مکعب گاز در بخش خانگی و تجاری به مصرف می رسد که این رقم بسیار بالا است.

برای بهینه سازی مصرف گاز کاری انجام نداده ایم

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بنده روی این نکته خیلی تاکید دارم که چرا ما باید ۵ برابر دنیا گاز مصرف کنیم؟ از سال ۸۹ هدفمندی یارانه ها را برای بهینه سازی مصرف اجرایی کردیم، از آن زمان تا به امروز در این حوزه چه کاری انجام دادیم؟ فقط آمدیم در و پنجره های دوجداره را در برخی جاها اجرایی کردیم و بعد کار را کلا رها کردیم. در حوزه تجهیزات مصرفی مردم که انرژی بر هستند چه کاری انجام دادیم؟ آیا بازدهی آن ها را افزایش دادیم.

رئیس کمیته گاز کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: آیا تولید کنندگان و صنعت گران را تشویق و حمایت کردیم که وسایل گرمایشی با بازدهی بالا تولید کنند؟ امروز شرکت های دانش بنیان می توانند به این موضوع کمک کنند، هنوز هم دیر نشده است. ما باید برای سال آینده از الان تدبیر کنیم ما که نمی توانیم در طول یک سال ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید کنیم تا ناترازی را جبران کنیم. ما صرفا به مردم می گوییم صرفه جویی کنند، خانواده هایی که یک بخاری با بازدهی پایین دارند چه کار باید انجام دهند؟

مردم باید بدانند که از کاهش مصرف انرژی نفع می برند

وی افزود: حدود ۲۰ میلیون خانوار کشور از بخاری استفاده می کنند، اگر بخاری با بازدهی بالا در اختیار آنها قرار گیرد قطعا شاهد کاهش مصرف در این بخش خواهیم بود. با این کار می توان حدود ۵۰ میلیون مترمکعب گاز ذخیره کرد که رقم بالایی است. واردات گاز ما از ترکمنستان – که قطع شد- تنها حدود ۱۰ میلیون مترمکعب بود پس ما باید از همین الان به فکر بهنیه سازی مصرف باشیم.

رئیس کمیته گاز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امروز ما گاز صنایع را قطع می کنیم تا بتوانیم نیاز خانگی را تامین کنیم در حالی که تولید کننده در حال آسیب دیدن است. بنده ضمن تقدیر و تشکر از وزیر نفت و همه دست اندرکاران بر ضرورت بهینه سازی مصرف تاکید دارم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس ادامه داد: ما روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می کنیم که خیلی رقم بالایی است همچنین روزانه ۸۵ تا ۹۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می کنیم. همه این ها انرژی است که با کاهش مصرف آنها می توان به سمت صادرات و کسب درآمد ارزی برای کشور رفت. مردم را باید وارد نفع بردن از انرژی کنیم، مردم باید بدانند اگر مصرف انرژی خود را کاهش دهند، نفع این کاهش مصرف به آنها خواهد رسید.

چرا باید گازوئیل گران قیمت را در نیروگاه بسوزانیم

سنگدوینی در پایان گفت: امروز برخی از نیروگاه های ما از گازوئیل استفاده می کنند در حالی که گازوئیل خیلی گران بوده و ما می توانیم آن را صادر کنیم. ما باید به این سمت برویم تا نیروگاه های کشور را سیکل ترکیبی کنیم. به نظر بنده ما اکنون در حال صدمه زدن به تولید کننده هستیم. گاز ما باید به زنجیره پتروشیمی و سیکل ترکیبی نیروگاه ها برود. دولت باید از همین امروز برنامه ریزی انجام دهد تا سال آینده این چالش را نداشته باشیم و از همین الان می توان از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده کرد.

اخبار مرتبط:
جمشید عدالتیان: اگر وضعیت اقتصادی همین‌طور هَم بماند باید خدا را شکر کنیم / ۴۰ سال است که اقتصاد کشور همین شکلی دارد پیش می‌رود
جمشید عدالتیان: اگر وضعیت اقتصادی همین‌طور هَم بماند باید خدا را شکر کنیم / ۴۰ سال است که اقتصاد کشور همین شکلی دارد پیش می‌رود

فعال اقتصادی درباره چالش‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۳ گفت: بودجه دولت سیاست‌اش روی مسائل مالی است. سیاست‌های مالی دولت نشان می‌دهد که آن‌ها خواهان رفع کسری بودجه از طریق اخذ مالیات‌های گمشده‌اند. البته به نظر من این مالیات‌ها دقیق محاسبه نشده‌اند.

ادعای عجیب وزیر اقتصاد / خاندوزی: با نسلی مواجه‌‌ایم که تمایلی در امر اداره کشور نَدارند
ادعای عجیب وزیر اقتصاد / خاندوزی: با نسلی مواجه‌‌ایم که تمایلی در امر اداره کشور نَدارند

وزیر اقتصادی یادآور شد: ساختارها و نهادسازی‌هایی که در دهه‌های اخیر شکل گرفته باعث شده که عامه مردم کم توجه و بلکه بی تفاوت در موضع دفع قرار بگیرند و در مقابل برای کسانی که بخواهند در عرصه اداره کشور نیز نقش ایفا کنند، دست انداز ایجاد کرده است. امروز ثمره‌اش این شده که با نسل نسبتا وسیعی در جامعه مواجه‌ هستیم که اساسا انگیزه و تمایلی در امر اداره کشور ندارند.

حداقل حقوق کارگران در سال آینده، ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان شد / پیشنهاد جامعه کارگری ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود
حداقل حقوق کارگران در سال آینده، ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان شد / پیشنهاد جامعه کارگری ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود

پس از روز‌ها و ساعت‌ها چانه زنی ۳ گروه نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت نهایتاً در سیصد و بیست و نهمین جلسه شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال آینده، ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. گفتنی است، نمایندگان کارگری در شورای عالی کار به دلیل عدم نظرخواهی از آن‌ها در تعیین اعداد و ارقام به اعتراض جلسه را ترک کردند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است