کد خبر : 224919
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۵ - 09:22
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

علوفه‌رسانی به حیات وحش اصفهان در روزهای برفی

معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به احتمال خروج حیوانات به سمت سکونتگاه‌ها در روزهای برفی زمستان، گفت: توزیع علوفه برای حیات وحش در دستور کار است.

علوفه‌رسانی به حیات وحش اصفهان در روزهای برفی

به گزارش سایت خبری مدارا؛ حسین اکبری با اشاره به اینکه امسال تاکنون وضعیت بارش‌ها در گستره استان اصفهان مناسب بوده است، اظهار داشت: بارندگی‌ها در زیستگاه‌های غرب، جنوب و مرکز استان مطلوب بوده و افزایش قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته و در برخی مناطق نسبت به میانگین بلند مدت نیز رو به بهبودی بوده است.

به نوشته مهر؛ وی با بیان اینکه بارندگی در زیستگاه‌های مناطق شرقی و شمال شرق و شمالی در حوزه کویر استان نسبت به پارسال کمی بهبود داشته اما در مقایسه با میانگین‌بلند مدت کمتر از نرمال است، افزود: بارش‌های امسال نویدبخش سالی خوب برای وضعیت زیستگاه‌های حیات وحش و پوشش گیاهی و بهبود شرایط مراتع است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه بجز مناطق شرقی و شمالی حوزه کویر در اغلب زیستگاه‌های حفاظت شده و شکار ممنوع برف باریده و سرما حکم فرماست، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی علفخوارها مثل آهو و قوچ و میش و کَل و بز ممکن است از ارتفاعات کوهستانی به اطراف برخی مزارع حرکت کنند و این یک حالت طبیعی و بسیار گذراست.

اکبری اضافه کرد: در این راستا تأمین و توزیع علوفه خشک در مناطق پارک‌های ملی کلاه قاضی، قمیشلو و موته به دلیل شدت بارش برف و یخبندان و در پناهگاه حیات وحش عباس آباد به دلیل استمرار خشکسالی در دستور کار قرار گرفته و در حال بررسی و عملیاتی شدن است.

افزایش گشت‌های سیار در زیستگاه‌های حفاظت شده

وی با بیان اینکه برف و سرما اختلالی در حفاظت از مناطق ایجاد نمی‌کند، افزود: در شرایط کنونی پایش خود را با گشت‌های سیار در زیستگاه‌های حفاظت شده تقویت می‌کنیم که کمترین تعارض بین حیات وحش با سکونتگاه‌ها و مزارع را داشته باشیم.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه جوامع محلی و مزرعه‌داران همواره همراه محیط‌زیست بوده‌اند، ابراز داشت: با توجه به برف و سرما، از مردم تقاضا داریم که برای حفاظت از حیات وحش که ممکن است در این ایام و در مسیر جابه‌جایی وارد سکونتگاه‌ها شوند، همکاری بیشتری داشته باشند.

اکبری اضافه کرد: از مردم درخواست می‌کنیم که از علوفه دهی و غذا دادن به حیوانات خودداری کنند زیرا علوفه دهی دستی به ویژه پیرامون سکونتگاه‌ها و مزارع باعث می‌شود که حیوانات به این شرایط عادت کنند و بعد مشکلاتی ایجاد شود.

حیات وحش بدنبال غذا می‌گردند

وی خاطرنشان کرد: برخی از گونه‌های گوشتخوار مانند گرگ، شغال، روباه، سمور و بعضاً برخی گونه‌های گربه سان ممکن است در این ایام در مسیرهای جابه جایی یا کوهستانی به برخی از سکونتگاه‌ها یا مزارع وارد شوند این شرایط نیز گذراست و این حیوانات تلاش می‌کنند از نواحی کوهستانی و برف‌گیر خودشان را به نواحی که برف کمتری دارد، برسانند و ممکن است دنبال غذا باشند؛ این رفتار طبیعی حیات وحش بوده و مشکل ساز نیستند.‌

علوفه‌رسانی به حیات وحش اصفهان در روزهای برفی

اکبری افزود: ممکن است در شرایط برف و سرما و نزدیک شدن حیوانات به سکونتگاه‌ها، گوشتخواران به دام و طیور حمله کنند و در موارد نادری امکان تلفات دام و طیور وجود دارد؛ این وضعیت گذرا است و مردم جوامع محلی و دامداران در چنین شرایطی لازم است که نکات ایمنی نگهداری دام و طیور را افزایش دهند و از حضور کودکان در زمان‌های خلوت و تاریک در حاشیه‌ها جلوگیری شود.

بارش‌ها نویدبخش روزهای بهتر برای حفاظت از حیات‌وحش

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از مردم خواست که در این روزهای برفی زمستان در حفاظت از گونه‌های ارزشمند مانند گذشته همیار محیط زیست باشند تا این ایام بدون مشکل سپری شود.

اکبری تاکید کرد: بارندگی‌های هفته‌های اخیر نوید شرایطی بهتر برای حمایت و حفاظت از حیات وحش، پوشش گیاهی و منابع غذایی زیستگاه‌هاست که آینده مشکلات کمتری از نظر برخی تعارضات احتمالی خواهیم داشت زیرا زیستگاه‌های حیات وحش بدلیل چند سال خشکسالی پیاپی دچار مشکل شدند.

اخبار مرتبط:
ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان/ تخلیه روستاهای در معرض سیل ضروری است
ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان/ تخلیه روستاهای در معرض سیل ضروری است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به ادامه بارش ها در شرق و شمال استان اصفهان گفت: تخلیه روستاها و سکونتگاه‌های در معرض سیل ضروری است.

هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد
هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد

اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره سامانه بارشی که از بعد از ظهر امروز فعال می‌شود، هشدار سطح زرد صادر کرد.

برخورد پلیس راهور اصفهان با تغییر وضعیت ظاهری خودروها
برخورد پلیس راهور اصفهان با تغییر وضعیت ظاهری خودروها

رئیس پلیس راهور اصفهان گفت: عوامل پلیس راهور نسبت به توقیف خودروهای دارای وضعیت ظاهری غیراستاندارد و نامتعارف و اعمال قانون صاحبان این قبیل خودروها اقدام می‌کنند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است