کد خبر : 224896
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۴ - 23:48
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

چهارهزار و ۸۰۰ هکتار زمین تصرف شده در خوزستان به دولت بازگشت

رییس کل دادگستری خوزستان گفت: چهارهزار و ۸۰۰ هکتار از زمین‌های ملی به ارزش ریالی بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال، در راستای برخورد با متجاوزان به حقوق بیت المال، در ۹ ماه امسال با پیگیری‌ صورت گرفته و دستورو احکام قضایی صادر شده، رفع تصرف شده و به دولت بازگشت.

چهارهزار و ۸۰۰ هکتار زمین تصرف شده در خوزستان به دولت بازگشت

علی دهقانی در نشست شورای حفظ بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی با تاکید بر نظارت بیشتر مدیران در صیانت و حفاظت از اراضی ملی و دولتی و رصد مستمر این اراضی در راستای جلوگیری از تجاوز و تعرض به عرصه‌های متعلق به بیت‌المال افزود:نخستین وظیفه دستگاه‌های متولی در این زمینه، اجرای اقدامات پیشگیرانه در راستای جلوگیری از تصرف، تجاوز و تخریب اراضی ملی و دولتی است و چنانچه این اقدامات به موقع انجام نشود در گام بعدی باید در چارچوب قانون به صورت قاطع و اثرگذار با متخلفان برخورد شود.

وی گفت: نبود نظارت صحیح، سهل‌انگاری، توجه نکردن و حضور نیافتن به موقع و نبود گشت‌زنی‌ در اراضی و هرگونه ترک فعل در مدیریت این منابع که به صورت امانت در دست مدیران است، قابل پذیرش نیست ومورد پیگرد قرار خواهد گرفت.

رییس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: از میزان اراضی که رفع تصرف شده و به دولت بازگردانده شد سه هزار و ۴۴۲ هزار هکتار مربوط به اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان، یک هزار و ۲۶۲ هکتار مربوط به اراضی اداره کل راه و شهرسازی و ۱۱۳ هکتار آن نیز مربوط به اراضی حاشیه رودخانه‌ها و سواحل زیرنظارت سازمان آب و برق خوزستان است.

وی گفت: در این مدت ۲۶۴ مورد قلع و قمع نیز به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰ و اجرای احکام صادره صورت گرفت و ۵۴ حلقه چاه غیرمجاز نیز مسلوب المنفعه شد.ضمن آنکه با تشکیل ۱۹ فقره پرونده در حوزه تخریب محیط زیست و برخورد با متخلفان، ۹۷ هکتار از این اراضی نیز به دولت اعاده شد.

دهقانی بیان کرد: در راستای حفاظت و صیانت از اراضی کشاورزی و مقابله با روند تخریب باغ‌ها نیز ۱۵ فقره پرونده در حوزه تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و باغات تشکیل و ۱۹ هزار و ۲۰۰ متر از این اراضی به وضع سابق برگشت.

به گزارش ایرنا تغییر کاربری اراضی کشاورزی خوزستان به باغ ویلاها و دست اندازی به اراضی منابع طبیعی و تبدیل آنان به ویلا در ۲ دهه اخیر روندی صعودی و نگران کننده داشته است.

این تغییر کاربری‌ها که در مناطق مختلف خوزستان با هدف سودجویی صورت گرفته است موجب تخریب اراضی و از حیز انتفاع خارج شدن زمین ها از تولیدات کشاورزی و باغی شده است.

سازمان جهادکشاورزی خوزستان در سال های اخیر نسبت به این تغییرکاربری های اراضی کشاورزی که نقش مهمی در پایداری تولیدات کشاورزی دارند ابراز نگرانی کرده است.از میزان تغییر کاربری زمین های کشاورزی آمار دقیقی در دست نیست.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خوزستان گفت: همه در هر جایگاهی که هستند باید برای رفع مشکلات این استان جانفشانی کنیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است