کد خبر : 223821
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۰ - 09:00
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

معاون استاندار اصفهان: اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد ، انتظار قانونی است

مهران زینلیان با بیان اینکه بهشت آباد حقوقی است که ادا نشده و مراجع قضایی باید به آن ورود کنند، افزود: موضع استانداری اصفهان در رابطه با موضوع طرح بهشت آباد صریح و روشن است. یکی از انتظارات به حق و قانونی مردم اصفهان تامین آبی است که باید اتفاق می افتاد و هم اکنون سالهاست که از آن گذشته و با جبران تاخیراتش باید جبران شود

معاون استاندار اصفهان: اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد ، انتظار قانونی است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ مهران زینلیان با بیان اینکه بهشت آباد حقوقی است که ادا نشده و مراجع قضایی باید به آن ورود کنند، افزود: موضع استانداری اصفهان در رابطه با موضوع طرح بهشت آباد صریح و روشن است. یکی از انتظارات به حق و قانونی مردم اصفهان تامین آبی است که باید اتفاق می افتاد و هم اکنون سالهاست که از آن گذشته و با جبران تاخیراتش باید جبران شود ؛ از سوی دیگر آبی را هم از اصفهان به استانی دیگر منتقل کرده اند، این کار قبل تامین آب، غیرقانونی است و مسوول مستقیم آن وزارت نیرو ست و باید پاسخگو باشد.

به نوشته ایرنا؛ وی اجرا نشدن طرح بهشت آباد را از کوتاهی‌هایی دانست که در حق اصفهان اتفاق افتاده است و گفت: این یک مطاله جدی است و صدای مردم اصفهان باید شنیده شود. استانداری اصفهان در جلسات متعدد، مکاتبات و تریبون های رسمی بارها این مطالبه را اعلام و پیگیری کرده است اما این از تصمیماتی است که در خارج از استان گرفته می شود.

معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری اصفهان یاد آور شد: تمام پیگیری‌های طرح بهشت آباد در حال انجام و مکاتبه ای هم در این رابطه با سازمان حفاظت محیط زیست کشور شده است، دستگاه‌های متولی فرا استانی مجوزات را بدهند تا این طرح که چندین سال متوقف مانده است، انجام شود.

زینلیان گفت: اجرای طرح بهشت آباد چه با تونل و چه با لوله متوقف است و ما با تعطیلی آن بسیار مشکل داریم اما این موضوع که گفته می شود طرح با لوله اجرا شود مورد قبول نیست. موضع استان اصفهان این است که موافق اجرای هر آنچه کارشناسان فنی می گویند و تایید می کنند هستیم.

وی با اشاره به اینکه بحث اجرای طرح بهشت آباد با تونل و لوله از این جهت که یک پیشنهاد مشخص داده نشده، زیر سوال است، افزود: ما خطی را در سه قسمت خواهیم داشت، سازمان حفاظت محیط زیست گفته است اجرای قسمتی از طرح که در اصفهان قرار می‌گیرد با تونل، قسمتی به طول ۱۵ کیلومتر که در چهارمحال و بختیاری است حتما با لوله و وسط این محدوده اختیاری (لوله یا تونل) اجرا شود.

معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری اصفهان تاکید کرد: این گونه نظر دادن به هیچ وجه مورد قبول نیست و بدنه سازمان محیط زیست هم به این موضوع اذعان دارد چرا که معنی ندارد بخشی از طرح با لوله و بخش دیگر آن تونل باشد؛ این پیشنهاد با گفتن اینکه اجرای همه طرح با لوله باشد، فرقی ندارد.

وی در ادامه گفت: صحبت منتقدان این است که اگر پیشنهاد اجرای طرح با لوله است، صریح و روشن گفته شود و این کار انجام شود اما اینکه مستنداتی تاکید کند طرح فقط با لوله اجرا شود نه بخشی از چهارمحال و نه اصفهان قبول دارند چرا که فلسفه وجودی تونل این است که در پیک بارش ها، سیلاب منتقل شود.

وی تصریح کرد: در سال ۹۸ که چندین میلیارد مترمکعب سیلاب باعث ویرانی در مناطق پایین دست شد و از طرفی این آب به خلیج فارس رفت، اگر سدهای تنظیمی شکل گرفته بود، این تونل می‌توانست بخشی از آب را به این طرف بیاورد. فلسفه موافقان تونل هم همین است و از این رو قانع نیستند که چرا تونل بهشت آباد انجام نشده است.

وی یادآور شد:طرح بهشت آباد ، موضوع بین استانی است و پایتخت حتما باید برای حل مناقشات ورود کند.

همچنین به گفته معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری اصفهان بر اساس دستور رییس جمهور کارگروه هایی تشکیل شده است که نخبگان راهکارهای احیای زاینده رود را مرور کنند.

معاون استاندار اصفهان در این رابطه افزود: جلسات متعددی برگزار شد و یکی از آن ها اجلاسی تحت عنوان «بدون تاخیر» است که نخبگان فنی، دانشگاهی، اجرایی، حوزوی و قضایی، دور هم جمع شدند و مسائل زاینده رود را از نظر حقوقی ، فنی ،فرونشست ،خشکسالی و کشاورزی مورد بررسی قرار دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه یک بسته راهکاری آماده شده و بنابراین مسیر مشخص است، افزود: این بسته راهکاری حتما با گذشت زمان تکمیل خواهد شد و منکر آن نیستیم اما به طور حتم، هم اکنون راهکار احیای زاینده رود را در حوزه تامین آب و هم در حوزه کنترل مصرف داریم و اتفاقات در این رابطه روشن است.

معاون استاندار اصفهان تاکید کرد: اصل موضوع این است که منتظر تصمیمات جدی، قاطع، صریح و روشن وزیر نیرو هستیم؛ پیگیری‌های ما مستدام است و استاندار و معاونان تقریبا هر هفته موضوع را از تهران پیگیری می کنند و این موضوع در مکاتبات و هم در مذاکرات منعکس شده است.

« طرح انتقال آب بهشت آباد عنوانی است که برای طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی ایران به کار برده می‌شود؛ طبق برآوردهای انجام شده، قرار بود با اجرای این طرح، سالانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به فلات مرکزی ایران منتقل شود.»

فروردین ۱۴۰۰ عیسی کلانتری، رییس وقت سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به رییس دولت دوازدهم، پروژه انتقال آب از طریق تونل بهشت آباد را به دلیل نداشتن مطالعات فنی لازم و داشتن تبعات محیط زیستی فاقد راهکارهای فنی مناسب و گزینه انتقال آب از طریق لوله را گزینه مناسب تر برای طرح انتقال آب خوانده بود.

پیشتر مدیر وقت حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، اعلام کرده بود که طرح تونل بهشت آباد ۶۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است و قسمت ابتدایی تونل از محل سد بهشت آباد تا حدود ۱۲ کیلومتر مسیر انتقال در نظر گرفته شده، حساس ترین جای مسیر در این طرح است و بنابراین سازمان محیط زیست عنوان به هیچ عنوان با احداث تونل موافقت نمی کند و باید مجری طرح به فکر انتقال آب از طریق خط لوله باشد.

به تازگی رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، دستور توقف پروژه بهشت آباد از سوی رییس وقت سازمان حفاظت محیط زیست را متضمن وضع قاعده الزام آور ندانسته است و از این رو حق وکیل حق آبه داران زاینده رود گفته است دولت باید ادامه پروژه انتقال آب بهشت آباد را در دستور کار قرار دهد.

اخبار مرتبط:
نگاهی به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی اصفهانی‌ها در سالی که گذشت
نگاهی به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی اصفهانی‌ها در سالی که گذشت

نگاهی به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای اصفهانی در پایان سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که گروه‌هایی مانند «هتل و رستوران» با تغییر بیشتری مواجه شده و نرخ تورم سالانه معادل ۴۶.۳ درصد بوده است.

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان گفت: اگر ارتباط بین دانشگاه و صنعت تقویت شود، قطعاً در حوزه صنعت نیز مانند قدرت موشکی، حرف برای گفتن خواهیم داشت و مشکلات اقتصادی را حل می‌کند.

رقابت بیش از ۶۴ هزار اصفهانی در مارتن کنکور ۱۴۰۳/ ۶۰ درصد داوطلبان بانوان هستند
رقابت بیش از ۶۴ هزار اصفهانی در مارتن کنکور ۱۴۰۳/ ۶۰ درصد داوطلبان بانوان هستند

دبیر ستاد آزمون استان اصفهان گفت: ۶۴ هزار و ۷۱۹ داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری همزمان با سراسر کشور در استان اصفهان به رقابت می‌پردازند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است