کد خبر : 223424
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۸ - 14:33
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

لزوم ورود دادستان به مساله آلودگی هوای اصفهان

عضو شورای شهر اصفهان نیز رسیدگی به استفاده از سوخت مازوت در اصفهان را خواستار شد و تاکید کرد: مسوولان از جمله دادستان باید این به مقوله ورود پیدا کنند.

لزوم ورود دادستان به مساله آلودگی هوای اصفهان

به گزارش سایت خبری مدارا؛ احمدرضا مُصور روز یکشنبه در هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان افزود: چه اتفاقی باید بیفتد تا پایتخت‌نشینان بفهمند اصفهان در حال نابودی است.

به نوشته ایرنا؛ وی خطاب به مُسببان وضع موجود آلودگی هوای شهر اصفهان اعلام کرد: پشت شورای امنیت ملی پنهان شده‌اید، دست مقامات استان را بسته‌اید، آنان را به عزل و اخراج تهدید کرده‌اید تا میلیون‌ها مترمکعب مازوت بسوزانید، آخر تا کجا می‌خواهید ادامه دهید.

رییس کمیسیون پایش و نظارت بر مُصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: وعده‌ احیای زاینده‌رود و احتمال بروز مشکل در تامین آب آشامیدنی در فصل تابستان و مسائلی از این دست، از بی‌مُبالاتی مسوولان در پیوند با سلامت مردم و محیط زیست حکایت دارد.

مصور تصریح کرد: تشدید آلودگی هوا افزایش بیماری‌های گوناگون مانند سرطان و امراض مرتبط با ریه و یا پدیده‌هایی مانند باران اسیدی را رقم زده است.

وی تصریح کرد: سازمان بازرسی که بر همه ترک فعل‌ها نظارت دارد باید در باره حقوق عمومی مردم، ضایع کردن محیط زیست و انجام ندادن وظایف نهادهای مسوول ورود پیدا کند.

دیگر عضو شورای شهر نیز در این جلسه، رسیدگی به استفاده از سوخت مازوت در اصفهان را خواستار شد و تاکید کرد: مسوولان از جمله دادستان باید این به مقوله ورود پیدا کنند.

محمدرضا فلاح همچنبن بر ضرورت درآمدزایی شهرداری از ۲۰۰ باب مغازه در ایستگاه‌های متروی این شهر تاکید کرد.

همچنین علی صالحی سخنگوی شورای شهر نیز از تصویب دو توافقنامه شامل ایجاد پارکینگ در مجاور دروازه تهران(میدان جمهوری اسلامی) و تکمیل حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان خبر داد.

محمد نورصالحی رییس شورای شهر هم در جلسه امروز پارلمان شهری اصفهان، معرفی چهره‌های مطرح حوزه‌های مختلف به نسل جوان را خواستار شد تا بهره‌گیری از توانمندی‌ها افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، در این جلسه که در تالار شورای شهر برگزار شد، به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) و گرامیداشت روز مادر، شماری از بانوان برگزیده و افتخارآفرین اصفهانی تجلیل شدند.

نفت کوره یا مازوت(Mazut) از هیدروکربن‌های نفتی و ارزانترین ماده سوخت در موتورهای دیزلی و برخی نیروگاه‌هاست، بدلیل‌اینکه استفاده از آن آلودگی بسیاری بویژه در شرایط پایداری جوی بوجود می‌آورد کاربرد آن در واحدهای صنعتی خاصه در مناطق پُرجمعیت و دچار معضل آلودگی هوا محدود یا ممنوع شده است اما با این حال استفاده می‌شود.

به گفته مسوولان، استفاده از مازوت در نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان در هفته‌های گذشته سبب افزایش شدید آلودگی هوای این کلانشهر شده است بر همین اساس کمیته پژوهش و فناوری “مدیریت کیفیت هوا” کنسرسیوم مراکز علمی- پژوهشی استان در حوزه محیط زیست در بیانیه‌ای که هفتم دی امسال در اختیار ایرنا قرار گرفت،تاکید کرد: میزان گوگرد مازوت مورد استفاده در نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان ۶ برابر بیشتر و غلظت دی‌اکسیدگوگرد (SO۲) خروجی از آن هشت برابر بیشتر از استاندارد اروپاست.

در این بیانیه با اشاره به اینکه ۶ واحد از هشت واحد این نیروگاه، روزانه حدود ۲۵۰ تانکر ۲۰ هزار لیتری(معادل پنج میلیون لیتر) مازوت مصرف کرده که سوختن آن حدود ۴۰۰ تُن گاز دی‌اکسیدگوگرد در روز منتشر می‌کند، تاکید شده است: تاثیر آلودگی ناشی از گاز دی اکسید گوگرد در غلظت این آلاینده در هوای اصفهان به تنهایی ۱۹۰ درصد بیشتر از تمام منابع آلاینده دیگر است.

بیانیه کمیته پژوهش و فناوری “مدیریت کیفیت هوا” کنسرسیوم مراکز علمی- پژوهشی استان حاکیست: این نیروگاه همجوار با شهر اصفهان و در منطقه‌ای قرار دارد که کاملاً پوشیده از صنایع آلاینده در حوزه نفت و گاز و فوق اشباع از انواع آلاینده‌هاست و بطور مستقیم این آلودگی‌ها در ریه‌های مردم شهر ته‌نشین می‌شود.

در بیانیه مذکور با بیان‌اینکه استفاده از مازوت در نیروگاه شهید محمد منتظری نه تنها در بلندمدت بلکه بصورت آنی باعث به خطرافتادن سلامت مردم این دیار می‌شود، از مسوولان استان خواسته شده است تا با توجه به تشدید آلودگی هوا ناشی از استفاده از مازوت در کلانشهر اصفهان بخصوص در روزهای سرد سال که بدلیل وقوع وارونگی دما جو پایدار است، مصرف این سوخت، بدون فوت وقت متوقف شود.

آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلان‌شهر اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف آن است؛ بر اساس گزارش مرکز ملی تغییر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، اصفهان در بین سایر کلانشهر های ایران شامل تهران، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، شیراز و اراک رتبه نخست آلودگی هوا را دارد.

مدارس و دانشگاه‌های استان اصفهان در دو هفته اخیر بخاطر شدت آلودگی هوا، هشت روز تعطیل یا غیرحضوری شدند.

اخبار مرتبط:
۸۳۷ مددجوی کمیته امداد استان اصفهان صاحب مسکن شدند
۸۳۷ مددجوی کمیته امداد استان اصفهان صاحب مسکن شدند

قائم مقام کمیته امداد استان اصفهان گفت: طبق سیاست‌های کمیته امداد کشور، برای ۳۳ هزار خانواده مددجویان امداد در کشور مسکن آماده و تکمیل شده که سهم استان اصفهان در این زمینه ۸۳۷ مسکن بوده است.

ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید
ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: ذخیره سد زاینده رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسیده است.

پیشرفت ۴۸ درصدی طرح ملی جهاد آبرسانی در اصفهان
پیشرفت ۴۸ درصدی طرح ملی جهاد آبرسانی در اصفهان

مدیرعامل شرکت آبفا اصفهان گفت: طرح ملی جهاد آبرسانی در استان اصفهان با هدف تامین آب پایدار در ۹۷ روستای سه شهرستان نایین، فریدونشهر و سمیرم ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است