کد خبر : 222672
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ - 19:17
دسته‌بندی : اخبار ویژه، اقتصادی
چاپ

یک اقتصاددان: اساساً مسئولان به فکر آرامش اقتصادی مردم نیستند/ حاکمیت یا به مردم اهمیت نمی‌دهد یا در این توهم به سر می‌برد که مردم قبولش دارند

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس می گوید: اساساً باید گفت چون مسئولان به فکر آرامش اقتصادی مردم نیستند، این بلا‌ها سر مردم آوار می‌شود و زندگی را برای مردم دشوارتر از هر دشواری می‌کند. این بی‌توجهی به مردم در حالی است که هر سیستمی برای توفیق‌، به اعتماد جامعه احتیاج دارد اما احتمالاً مسئولان ما تا الان نیازی به حمایت مردم ندیده‌اند و فکر می‌کنند با قدرت و مسئولیتی که در اختیار دارند، می‌توانند به هر چه می‌خواهند برسند.

یک اقتصاددان: اساساً مسئولان به فکر آرامش اقتصادی مردم نیستند/ حاکمیت یا به مردم اهمیت نمی‌دهد یا در این توهم به سر می‌برد که مردم قبولش دارند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ مرتضی عزتی استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در تحلیل شرایط موجود اقتصادی کشور به رویداد۲۴ گفته «مشکل اقتصادی در ایران ریشه در سیاست‌گذاری کلان دارد؛ به این معنی که رشد اقتصادی در سیاست کلی جایی ندارد و اینکه مردم چقدر تحت فشار قرار داشته باشند،  برای تصمیم‌گیران به اندازه موارد دیگری که برای‌شان اهمیت دارد، مهم نیست.

عزتی می‌گوید: بیشتر شدن جمعیت، تغییر ذائقه و سلیقه مردم، به روز شدن دستاورد‌های دیجیتالی و مواردی از این دست، با رشد اقتصادی همراه نشده است و طبیعی است چنین اتفاقاتی به اقتصاد ضربه می‌زند و کل فضای اقتصاد را مختل می‌کند.

او می‌گوید: ساختار قدرت در ایران برای خود اولویت‌هایی در نظر گرفته که عمدتاً به مسائل سیاسی و موضوعات شخصی ربط پیدا می‌کنند و به همین دلیل کاری به کار اقتصاد ندارند. به این معنی که بین مصلحت جناحی و فردی و منافع عمومی، مصلحت جناحی و فردی مهمتر می‌شود تا بتوانند هدف‌های‌شان را به سرانجام برسانند، به همین دلیل به خود اجازه می‌دهند به راحتی نسبت به وضعیت معیشتی عموم مردم بی‌تفاوت باشند.

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس می‌گوید: تا زمانی که نظام حکمرانی با همین روش ادامه دهد، هیچ چیز را نمی‌توانیم کنترل کنیم و همچنین برای ترمیم فضای به‌هم‌ریخته اقتصادی نمی‌توانیم برنامه‌ریزی داشته باشیم لذا تا وقتی که بنیان تفکر در رده‌های بالای مدیریت کشور غلط باشد و بخواهند این رویه سرتاسر غلط را ادامه بدهند، هیچ مشکلی از مشکلات معیشتی مردم برطرف نخواهد شد.

عزتی می‌گوید: اساساً باید گفت چون مسئولان به فکر آرامش اقتصادی مردم نیستند، این بلا‌ها سر مردم آوار می‌شود و زندگی را برای مردم دشوارتر از هر دشواری می‌کند. این بی‌توجهی به مردم در حالی است که هر سیستمی برای توفیق‌، به اعتماد جامعه احتیاج دارد اما احتمالاً مسئولان ما تا الان نیازی به حمایت مردم ندیده‌اند و فکر می‌کنند با قدرت و مسئولیتی که در اختیار دارند، می‌توانند به هر چه می‌خواهند برسند، این در حالی است که آن‌ها نمی‌دانند این روش به جایی نمی‌رسد و از آنجایی که درهمه جای دنیا اولویت انسان‌ها معیشت است، نمی‌توانند و نباید نسبت به مشکلات مالی مردم بی‌تفاوت باشند. حالا حاکمیت یا به مردم اهمیت نمی‌دهد یا در این توهم به سر می‌برد که مردم قبولش دارند.

استاد اقتصاد دانشگاه می‌گوید: گرانی از سال‌های دور بوده است و مردم اذیت‌های گرانی را متحمل شده‌اند. اما اینکه همه چیز در طول یکی دو سال بعضاً ۲۰۰ یا حتی ۳۰۰ درصد گران‌تر شود را نه به چشم دیده بودند، نه تصورش را می‌کردند. در واقع مردم ایران با موقعیتی بسیار عجیب و نگران‌کننده روبرو هستند.

اخبار مرتبط:
جمشید عدالتیان: اگر وضعیت اقتصادی همین‌طور هَم بماند باید خدا را شکر کنیم / ۴۰ سال است که اقتصاد کشور همین شکلی دارد پیش می‌رود
جمشید عدالتیان: اگر وضعیت اقتصادی همین‌طور هَم بماند باید خدا را شکر کنیم / ۴۰ سال است که اقتصاد کشور همین شکلی دارد پیش می‌رود

فعال اقتصادی درباره چالش‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۳ گفت: بودجه دولت سیاست‌اش روی مسائل مالی است. سیاست‌های مالی دولت نشان می‌دهد که آن‌ها خواهان رفع کسری بودجه از طریق اخذ مالیات‌های گمشده‌اند. البته به نظر من این مالیات‌ها دقیق محاسبه نشده‌اند.

ادعای عجیب وزیر اقتصاد / خاندوزی: با نسلی مواجه‌‌ایم که تمایلی در امر اداره کشور نَدارند
ادعای عجیب وزیر اقتصاد / خاندوزی: با نسلی مواجه‌‌ایم که تمایلی در امر اداره کشور نَدارند

وزیر اقتصادی یادآور شد: ساختارها و نهادسازی‌هایی که در دهه‌های اخیر شکل گرفته باعث شده که عامه مردم کم توجه و بلکه بی تفاوت در موضع دفع قرار بگیرند و در مقابل برای کسانی که بخواهند در عرصه اداره کشور نیز نقش ایفا کنند، دست انداز ایجاد کرده است. امروز ثمره‌اش این شده که با نسل نسبتا وسیعی در جامعه مواجه‌ هستیم که اساسا انگیزه و تمایلی در امر اداره کشور ندارند.

حداقل حقوق کارگران در سال آینده، ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان شد / پیشنهاد جامعه کارگری ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود
حداقل حقوق کارگران در سال آینده، ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان شد / پیشنهاد جامعه کارگری ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود

پس از روز‌ها و ساعت‌ها چانه زنی ۳ گروه نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت نهایتاً در سیصد و بیست و نهمین جلسه شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال آینده، ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. گفتنی است، نمایندگان کارگری در شورای عالی کار به دلیل عدم نظرخواهی از آن‌ها در تعیین اعداد و ارقام به اعتراض جلسه را ترک کردند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است