کد خبر : 221744
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۱ - 09:27
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

پیوند مغز استخوان در بیمارستان الزهرا اصفهان محقق شد

رئیس بخش پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان گفت: بخش پیوند آلوژن مغز استخوان با شش تخت بستری در مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) راه‌اندازی شد؛ پیش از این بیماران نیازمند به تهران و شیراز انتقال داده می‌شدند.

پیوند مغز استخوان در بیمارستان الزهرا اصفهان محقق شد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ فرزانه اشرفی رئیس بخش پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان اظهار داشت: در سال‌های گذشته بخش پیوند اتولوگ مغز استخوان در مرکز تک تخصصی سیدالشهدا(ع) راه‌اندازی شد که در این پیوند، بیمار، سلول‌های بنیادی را نه از یک اهداکننده بلکه از بدن خود دریافت می‌کند.

به نوشته فارس؛ وی افزود: در پیوند اتولوگ، سلول‌های بنیادی بیمار از مغز استخوان خود بیمار خارج ، فریز و ذخیره می‌شود، سپس بیمار پس از گذراندن دوره درمان (دوز بالای شیمی درمانی و یا پرتودرمانی) مجدداً سلول‌های بنیادی به خون خودش برگردانده می‌شود.

اشرفی پیوند آلوژن مغز استخوان را روندی مشابه پیوند اتولوگ خواند با این تفاوت که بیمار سلول‌های بنیادی را از یک اهداکننده دیگر شامل خواهر، برادر و فرد غریبه‌ای که بافت وی دقیقاً با بافت بیمار همخوانی دارد، دریافت می‌کند.

رئیس بخش پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز مرکز الزهرا(س) اصفهان تصریح کرد: از آنجایی که پیوند آلوژن مغزاستخوان نیازمند تخصص‌های مختلفی است، بنابراین از حدود ۴ سال پیش با تصمیم ریاست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و معاونت درمان در مرکز فوق تخصصی الزهرا(س) بسترهای لازم برای راه‌اندازی این بخش فراهم شد که به علت شیوع کرونا راه‌اندازی آن به تاخیر افتاد و از ماه گذشته بیماران برای درمان پذیرش شدند.

وی انجام پیوند آلوژن مغز استخوان را برای بیماران سرطان خون که زیر ۵۰ سال سن دارند، مناسب خواند و افزود: در ۵۰ درصد موارد پیوندها نتیجه بخش خواهد بود و در ۵۰ درصد موارد نتیجه مطلوب دریافت نمی‌شود و شاهد بروز عوارض پیوند بر بیمار هستیم.

اشرفی بروز سرطان خون را عمدتاً در جوانان و بین سنین ۳۰ تا ۴۰ سال اعلام کرد و گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت که در سال ۹۵ منتشر شده است، استان اصفهان بین استان‌ها از نظر سرطان خون بالاترین آمار ابتلا را داشته که در کارگروه سرطان استان روی علت‌یابی آن در حال تحقیق و تفحص هستیم.

رئیس بخش پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز مرکز الزهرا(س) اصفهان آلودگی هوا را در بروز سرطان موثر خواند و افزود: جوانان بیشترین قشر درگیر با سرطان خون هستند.

وی از لیست انتظار بیماران برای پیوند آلوژن مغز استخوان خبر داد و عنوان کرد: یک بخش ۳۰ تخت خوابی را برای پذیرش بیماران پیوند مغز استخوان به یک اتاق ۶ تخت در استانداردترین شرایط مبدل ساختیم که هزینه ارزیابی شده برای درمان هر بیمار ۱۷۰ میلیون تومان دیده شده است؛ بخشی از این اعتبارات را وزارت بهداشت پرداخت می‌کند و بخش ناچیز آن از سوی بیمار پرداخت می‌شود.

اشرفی هزینه عمل پیوند مغز استخوان در کشورهای همسایه را معادل ۱۵۰ هزار دلار عنوان کرد و بیان کرد: این در حالی است که در ایران با هزینه بسیار کم قابل انجام است.

رئیس بخش پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز مرکز الزهرا(س) اصفهان با اشاره به یک تیم پیوند مغز استخوان در مرکز الزهرا(س) گفت: پیوند مغز استخوان یک کار مشترک شیمی‌درمانی، سلول‌گیری و تزریق سلول است و تیم پیوند شامل متخصص ایمنی شناسی، آزمایشگاه، متخصص ژنتیک، خون، سرطان بالغین و پرستاران آموزش دیده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کمبودی از نظر تعداد متخصصان پیوند مغز استخوان در اصفهان نداریم.

اخبار مرتبط:
۴۰ هزار هکتار اراضی غرب و شرق اصفهان زیر کشت غلات است
۴۰ هزار هکتار اراضی غرب و شرق اصفهان زیر کشت غلات است

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: امسال در حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی حوضه زاینده‌رود غلات کشت شده اما در حال حاضر آب به بخشی از این اراضی نرسیده است.

ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید
ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: ذخیره سد زاینده رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسیده است.

آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

اصفهان- آب زاینده‌رود در زیر پل‌های تاریخی شهر اصفهان دوباره جاری شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است