کد خبر : 221673
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۰ - 17:53
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

توصیه‌های خودمراقبتی به شهروندان در آلوده‌ترین شهر ایران

آلودگی هوای اصفهان بعنوان آلوده‌ترین شهر ایران، هر سال در فصل پاییز و زمستان تشدید می‌شود و این مساله ضرورت رعایت توصیه‌های خودمراقبتی شهروندان این دیار را دوچندان می‌کند.

توصیه‌های خودمراقبتی به شهروندان در آلوده‌ترین شهر ایران

به سایت خبری ایرنا؛ پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست اصفهان، روز شنبه با اعلام میانگین شاخص کیفی هوای اصفهان که عدد ۱۵۹ را نشان می‌دهد، اعلام کرد: وضعیت هوا برای عموم در شرایط ناسالم قرار دارد و بر همین اساس رعایت برخی نکات توسط شهروندان ضروریست.

بر اساس اعلام این اداره کل، در شرایط یاد شده، مردم تا حد امکان باید از خروج غیرضرور از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند و حضور در فضای باز به حداقل برسد.

به نوشته ایرنا؛ همچنین تا حدامکان باید از تردد با خودروی شخصی خودداری و در صورت ضرورت و هنگام استفاده از خودرو، ماسک مناسب استفاده و شیشه‌ها بالا نگه داشته شود.

کارکنانی که بواسطه شغل خود بیشتر در معرض گرد و غبار قرار دارند مانند پلیس راهور، باید از و وسایل حفاظت فردی بویژه ماسک استفاده کنند.

برای جلوگیری از آلودگی محیط زندگی نیز تا حدممکن باید از مصرف سیگار و قلیان خودداری شود.

بر اساس اعلام سازمان محیط زیست، تا برگشت هوا به شرایط مطلوب، شهروندان باید از هرگونه فعالیتی که به افزایش آلودگی هوا شود خودداری کنند و برای کمک به کاهش آلودگی هوا، معاینه فنی خودروهایشان را بموقع انجام دهند.

همچنین در صورت مواجهه با تنگی نفس و هرگونه ناراحتی قلبی- عروقی، افراد در معرض خطر بایستی بسرعت به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی یا بیمارستان مراجعه کنند.

توصیه‌های تغذیه‌ای:

بر اساس دیگر توصیه‌های ارائه شده، در شرایط حاد آلودگی هوا باید مواد غذایی مصرف شود که خاصیت خنثی‌کنندگی مواد سمی موجود در هوا را داشته باشد تا بدن را نسبت به آلودگی مقاومتر کند.

همچنین با توجه به نقش ویتامین‌ها در مقابله با آلودگی هوا لازم است از میوه‌ها و سبزی های تازه بدلیل داشتن ویتامین، بیشتر استفاده شود که از جمله آن می‌توان به کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و کاهو اشاره کرد.

همچنین استفاده از هویج، کدو حلوایی، کلم بروکلی، اسفناج، انواک کلم، گلابی، هلو، زردآلو و موز در شرایط آلودگی هوا توصیه می‌شود.

کمبود کلسیم موجب جذب بیشتر سُرب موجود در هوای آلوده می‌شود بر این اساس باید شیر و لبنیات کم چرب مصرف شود و با توجه به اینکه فسفر، منیزیم و کلسیم موجود در لبنیات کاهش‌دهنده صدمات دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از آلودگی هواست باید در این شرایط بیشتر مورد مصرف قرار گیرد.

نوشیدن مایعات بویژه آب در شرایط جاری آلودگی هوا باعث رفع عطش و خشکی دهان و نیز شسُت‌وشوی دستگاه گوارش می‌شود.

امروز شنبه بدلیل افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و طبق تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا، مدارس دوره اول و دوم ابتدایی، مهدهای کودک، ِپیش دبستانی و استثنایی مناطق آموزش و پرورش شهرهای اصفهان، فلاورجان، خمینی شهر، بُرخوار، مبارکه، شاهین شهر، نجف‌آباد، زرین‌شهر، فولادشهر و سجزی تعطیل اعلام شد.

اصفهان کمترین تعداد روزهای هوای پاک و همچنین میزان بارش سالانه را در مقایسه با سایر کلانشهرهای کشور دارد و شرایط جغرافیایی و اقلیمی آن بسیار بدتر از جاهای دیگر است، همه این شرایط دست بدست هم داده است تا این خطه در بین کلانشهرهای کشور در جایگاه نخست آلودگی هوا قرار گیرد.

کلانشهر اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن تردد می‌کنند و صنایع کوچک و بزرگ بسیاری آن را احاطه کرده‌اند.

بنا به اعلام اداره‌کل بحران استانداری اصفهان، میزان آلودگی هوای اصفهان در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش یافته و اصفهان در مجموع حدود ۱۳۷ روز ناسالم را تاکنون پشت سر گذاشتته است.

اخبار مرتبط:
نگاهی به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی اصفهانی‌ها در سالی که گذشت
نگاهی به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی اصفهانی‌ها در سالی که گذشت

نگاهی به شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای اصفهانی در پایان سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که گروه‌هایی مانند «هتل و رستوران» با تغییر بیشتری مواجه شده و نرخ تورم سالانه معادل ۴۶.۳ درصد بوده است.

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان گفت: اگر ارتباط بین دانشگاه و صنعت تقویت شود، قطعاً در حوزه صنعت نیز مانند قدرت موشکی، حرف برای گفتن خواهیم داشت و مشکلات اقتصادی را حل می‌کند.

رقابت بیش از ۶۴ هزار اصفهانی در مارتن کنکور ۱۴۰۳/ ۶۰ درصد داوطلبان بانوان هستند
رقابت بیش از ۶۴ هزار اصفهانی در مارتن کنکور ۱۴۰۳/ ۶۰ درصد داوطلبان بانوان هستند

دبیر ستاد آزمون استان اصفهان گفت: ۶۴ هزار و ۷۱۹ داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری همزمان با سراسر کشور در استان اصفهان به رقابت می‌پردازند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است