کد خبر : 220569
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۵ - 14:53
دسته‌بندی : اخبار ویژه، سیاسی
چاپ

مجلس انقلابی انتشار اخبار، را «جرم» اعلام می کند؟! / نماینده مجلس: برای جلوگیری از بحران باید «نشر اکاذیب» در فضای مجازی را حل کنیم

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: بر اساس ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی «... علاوه‌ بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از یک ماه تا یک سال و یا شلاق تا (۷۴) ضَربه محکوم شود.»

مجلس انقلابی انتشار اخبار، را «جرم» اعلام می کند؟! / نماینده مجلس: برای جلوگیری از بحران باید «نشر اکاذیب» در فضای مجازی را حل کنیم

به گزارش سایت خبری مدارا؛ این روزهای بحث هایی در فضای مجازی بالا گرفته مبنی بر اینکه «قرار است طرحی در مجلس تصویب شود که بر مبنای آن انتشار اخبار جرم می شود!» این درحالی بود که محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در تشریح این طرح گفته بود: «چارچوب‌هایی درباره بزرگ‌نمایی اخبار در این طرح در نظر می‌گیریم… بزرگ جلوه دادن اخبار ممکن است ثمرات سوء برای جامعه یا افرادی داشته باشد، در این صورت اشخاص سازنده آن باید پاسخگوی آن باشند.»

به نوشته همشهری: اصل ماجرا اما این است که به تازگی طرح جدیدی در کمیسیون قضایی مجلس مطرح شده که بر مبنای آن نشر هر خبری که آثار سوءاجتماعی داشته باشد و موجب ضربه به جامعه شود جرم انگاری می‌شود. بر اساس این طرح قرار است چارچوب‌هایی درباره بزرگ‌نمایی در نظر گرفته شود تا در صورت ثمرات سوء افراد و به ویژه سلبریتی‌ها مجبور به پاسخگویی باشند.

طرحی که البته هنوز حتی در دستور کار کمیسیون هم قرار نگرفته است و قرار است در ماه های آینده کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس آن را بررسی کند.

در همین زمینه حسن نوروزی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: این بحث در کمیسیون وجود دارد و طرح نیز در نوبت است اما فعلا در دستور کار قرار نگرفته است. احتمالا تا یکی دو ماه آینده در دستور کار کمیسیون قرار خواهد گرفت.

نماینده رباط کریم ادامه داد: من نیز موافق این طرح هستم. اما پس از اینکه طرح آمده باید با ماده ۶۹۸ مقایسه شود تا ببینیم آیا حاوی نکات جدیدی است و می‌تواند موثر باید و جلوی بزه را بگیرد و کمک‌کار باشد یا نه. اگر چنین باشد آن را پیگیری می‌کنیم. اما اگر مثل قبل باشد و تکراری باشد طبیعتا استفاده نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی «هر کس به قصد اِضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی با امضاء یا بدون امضاء اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت رأساً یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به‌ نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه علاوه‌ بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از یک ماه تا یک سال و یا شلاق تا (۷۴) ضَربه محکوم شود.»

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه با اشاره به نشر اکاذیب در فضای مجازی و خلاء قانونی در این باره، افزود: امروز در جامعه از فضای مجازی استفاده زیادی برای نشر اکاذیب می‌شود. این اکاذیب علیه افراد حقیقی و حقوقی مطرح می‌شود و قلم‌فروش‌های به روش‌های مختلفی قلم می‌زنند و به نشر اکاذیب می‌پردازند. ما باید این مسئله فضای مجازی را حل کنیم تا جلوی بحران‌ها گرفته شود.

نوروزی ضمن بیان اینکه «الان طوری شده که فضای مجازی دروازه‌ای باز برای هر تهمت، افترا و نشر اخبار کذب است و لذا چنین قانونی لازم است که بیاید و این مشکل حل شود» در واکنش به برخی اخبار و حاشیه سازی ها درباره این طرح هم تاکید کرد: هنوز طرح در دستور کار کمیسیون قرار نگرفته و بررسی نشده است و تا روی طرح کار نکنیم نمی‌توانیم نظر کارشناسی درباره آن بدهیم.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است