کد خبر : 220462
انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۵ - 11:41
دسته‌بندی : فرهنگی
چاپ

وزیر مغضوب رضاشاه اینجا زندگی می‌کرد/ «رضاخان» چرا به خانه «تیمورتاش» چَشم داشت؟

خانه تیمورتاش یا موزه جنگ کنونی که داخل دانشگاه جنگ قرار دارد، از بناهای تاریخی متعلق به عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار پهلوی اول است. این خانه ۱۶۰ سال پیش در ضلع شمال غربی مجموع پادگان باغشاه ساخته شده و متعلق به ابتدای دوره ناصری است.

وزیر مغضوب رضاشاه اینجا زندگی می‌کرد/ «رضاخان» چرا به خانه «تیمورتاش» چَشم داشت؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ خانه تیمورتاش یا موزه جنگ کنونی که داخل دانشگاه جنگ قرار دارد، از بناهای تاریخی متعلق به عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار پهلوی اول است. این خانه ۱۶۰ سال پیش در ضلع شمال غربی مجموع پادگان باغشاه ساخته شده و متعلق به ابتدای دوره ناصری است.

وزیر مغضوب رضاشاه اینجا زندگی می‌کرد

به نوشته همشهری؛ این خانه را تیمورتاش از سردار محتشم بختیاری خرید و تا زمان مرگ در آن زندگی کرد. تیمورتاش وزیر عدلیه مشیرالدوله قاجار بود که بعدها در کابینه رضاشاه وزیر تجارت شد. او در پایان بخشیدن به سلسله قاجار نقش زیاد و در دوران رضاشاه محبوبیت بسیاری داشت و ملقب به عناوینی چون سردار معززالملک و سردار معظم خراسانی بود، ولی این محبوبیت طولی نکشید و ترس رضاشاه از قدرت گرفتن این وزیر محبوب، سرنوشت بدی برایش رقم زد.

وزیر مغضوب رضاشاه اینجا زندگی می‌کرد

معماری درخشان

تیمورتاش سال ۱۳۱۲ در زندان رضاشاهی به اتهام خیانت به قتل رسید. فضای خانه تیمورتاش شبیه خیلی از خانه‌های تاریخی تهران است؛ بنایی بزرگ و باشکوه که باغ باصفایی آن را در برگرفته است. این خانه در ۲ طبقه با نمای آجری ساخته شده و یک زیرزمین نیز دارد. معماری بدنه اصلی خانه تیمورتاش متعلق به زمان ناصرالدین‌شاه است که در دوران‌ مختلف دستخوش تغییر شده است. ارتفاع در طبقات این ساختمان متفاوت و درهای چوبی و شیشه‌های رنگی، زیبایی آن را دوچندان کرده است. گچ‌بری‌ها و تزیینات داخلی خانه، ترکیبی از معماری ایرانی، روسی و هندی است؛ به طوری‌که‌ آینه‌کاری‌های نفیسی در سقف تالار اصلی کار شده‌ است و گچ‌بری‌های ظریف و زیبایی نیز در سرستون‌ها و سایر بخش‌های بنا وجود دارد.

وزیر مغضوب رضاشاه اینجا زندگی می‌کرد

ادوات جنگی در یک خانه

رضاشاه علاقه زیادی به خانه تیمورتاش داشت و شاید به همین دلیل بعد از قتل وزیر معززش خانه را مصادره کرد و در اختیار ارتش قرار داد. تا سال‌ها این خانه دانشکده جنگ بود و بعدها به موزه جنگ تبدیل شد. در این خانه، می‌توان وسایل و ادوات نظامی را که در دوره‌های تاریخی مختلف به ایران آورده شده دید؛ به طوری‌که در طبقه نخست انواع اسلحه و ادوات جنگی متعلق به دوره‌های صفویه، قاجار و پهلوی دیده می‌شود. این ادوات ساخت کشورهایی همچون آلمان، انگلستان، شوروی سابق و ایتالیا هستند که در کنار انواع شمشیر و سرنیزه‌های فولادی و سلاح‌های آمریکایی، انواع کلاه‌خود، ‌ زره و خنجر و قمه، مدال‌ها، لوح‌های تقدیر و سایر وسایل تیمورتاش قرار گرفته‌اند.

محوطه بیرونی خانه شامل فضای سبزی است که در قسمت‌هایی از آن ماشین‌ها و هوابردهای جنگی وجود دارد ‌و تعدادی درخت نیز به نشانه دوستی با کشورهای دیگر از جمله ایتالیا، عمان، جمهوری ‌آذربایجان، عراق و پاکستان در محوطه کاشته شده است. علاوه بر اینها سردیس‌ شهدای کشورمان نظیر عباس بابایی، ابراهیم همتی و سرلشکر فلاحی در طبقه دوم این خانه دیده می‌شود. خانه موزه تیمورتاش در خیابان کارگر جنوبی، میدان پاستور، روبه‌روی ایستگاه مترو میدان حر، دانشگاه جنگ است.

اخبار مرتبط:
آنچه از بیماری ترانه علیدوستی می‌دانیم I بخوانید
آنچه از بیماری ترانه علیدوستی می‌دانیم I بخوانید

در ۲ روز اخیر جامعه هنری و علاقمندان به سینما برایشان این پرسش مطرح شده است که بیماری ترانه علیدوستی چیست و او در چه مرحله‌ای از درمان قرار دارد؟

چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟

پخش فصل دوم سریال «سرزمین مادری» در اسفند ماه ۱۴۰۲ به اتمام رسید و حالا فصل سوم این سریال به دلیل مراحل پس از تولید و انجام اصلاحات، در بخش‌هایی با وقفه مواجه شده و به گفته‌ی رئیس مرکز سیمافیلم بعید است فصل سوم این سریال اردیبهشت ماه به آنتن برسد.

جبلی: فضای تبادل و تضارب افکار در صداوسیما ادامه خواهد داشت
جبلی: فضای تبادل و تضارب افکار در صداوسیما ادامه خواهد داشت

رئیس سازمان صداوسیما گفت: تعامل با مخاطبان و میدان دادن به مردم برای اظهارنظر در مورد موضوعات مختلف همان‌طور که دیدیم، ان‌شاالله تقویت خواهد شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است