کد خبر : 213769
انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۹ - 10:44
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

عدم تخلیه ملک و مغازه توسط مستاجر و راهکار وکلا

عدم تخلیه ملک و مغازه توسط مستاجر + مشاوره حقوقی با بهترین وکیل پایه یک دادگستری شیراز حامد اسکندری

عدم تخلیه ملک و مغازه توسط مستاجر و راهکار وکلا

عدم تخلیه ملک توسط مستاجر یکی از مشکلات رایج در قراردادهای اجاره املاک به شمار می رود. زمانی که شما ملکی را به فردی اجاره می دهید، اجاره نامه ای در بنگاه های معتبر تنظیم می کنید که نشان دهنده مدت زمان اجاره ملک به فرد مورد نظر است. در صورتی که به این مدت زمان اشاره نکنید، اجاره نامه شما فاقد اعتبار تلقی می شود.

زمان درج شده در اجاره نامه، مدت زمان قانونی است که فرد اجازه دارد با شرایط درج شده در ملک شما حضور داشته باشد. حال اگر یک مستاجر به این قوانین پایبند نباشد و ملک را در زمان مقرر تخلیه نکند، تکلیف چیست؟ از آن جا که روند رسیدگی به این پرونده ها در دادگاه های مربوطه کمی دشوار و زمان بر است، برخی از مستاجرین از شرایط پیش آمده سو استفاده می کنند. از این رو در این گزارش چند راهکار ساده برای رسیدگی سریع و بی وقفه به این پرونده ها ارائه می کنیم.

عدم تخلیه ملک توسط مستاجر

روند تقاضای تخلیه ملک توسط مستاجر

عدم تخلیه مغازه توسط مستاجر یک شرایط قابل پیگیری است. اما برای این منظور باید به وجاهت قانونی شکایات مطروحه از سوی مالک نیز توجه شود. شما باید ثابت کنید که مستاجر عملی خلاف توافقات فی ما بین در اجاره نامه قانونی انجام داده و ملک را تخلیه نمی کند. همچنین در صورتی که مستاجر شما از ملک سو استفاده کند یا اجاره خود را به موقع نپردازد نیز تقاضای تخلیه ملک به سادگی ثبت می شود. در صورتی که شما یک اجاره نامه قانونی داشته باشید که دو نفر شاهد زیر آن را امضا کرده باشند، کلیه حقوق شما به صورت قانونی پیگیری خواهد شد.

انواع روش های تنظیم قرارداد اجاره نامه

عدم تخلیه ملک توسط مستاجر در شرایط مختلف با روش های متفاوتی پیگیری می شود. در زمان اجاره ملک، از دو نوع قرارداد استفاده می شود. اول، قرارداد رسمی که در دفاتر رسمی اجاره ثبت می شود؛ دوم، قرارداد عادی که در این دفاتر ثبت نشده اند. هر یک از این دو نوع قرارداد از ویژگی های به خصوصی برخوردار بوده و روند پیگیری حقوق مالک در آن ها متفاوت است. در صورتی که شما از قراردادهای رسمی اجاره استفاده کنید، اجاره نامه شما لازم الاجرا است و در صورت هر گونه تخطی مستاجر با یک بار مراجعه به این مراکز رسمی مشکل شما پیگیری می شود.

در این شرایط دایره اجرایی طی ۴۸ ساعت اقدامات لازمه را در راستای پیگیری حقوق مالک و برخورد با مستاجر خاطی انجام می دهد. اما در صورتی که قرارداد شما از نوع عادی باشد، دیگر از چنین امتیازاتی برخوردار نمی شوید. روند پیگری مشکل عدم تخلیه مغازه توسط مستاجر در این قراردادها توسط شورای حل اختلاف انجام می گیرد. در چنین شرایطی پیگیری پرونده در دو هفته صورت می گیرد. به این ترتیب زمان بیشتری برای پیگیری این پرونده ها صرف می شود.

مراجع رسیدگی به اختلافات مالک و مستاجر

در مسائل قانونی عدم تخلیه ملک توسط مستاجر و سایر امور مربوط به این حیطه شورای حل اختلاف ورود پیدا می کند. اقدامات این شورا در راستای رسیدگی به امور اجاره منازل و املاک مسکونی است. این شورا تا تکمیل روند دریافت حکم تخلیه از حقوق مالک حراست می کند. اما در صورتی که اجاره املاک مسکونی به نهادها و سازمان های مختلف مرتبط شود، شورای حل اختلاف به اختلافات ایجاد شده ورود پیدا نکرده و صلاحیت رسیدگی به آن ها را ندارد.

در چنین شرایطی این پرونده ها به دادگاه ارجاع داده می شوند. به این ترتیب روند کامل این پرونده ها در دادگاه های مربوطه رسیدگی خواهد شد. در رابطه با املاک تجاری نیز قوانین به خصوصی وجود دارد. هر گونه اختلاف در رابطه با حق کسب و پیشه و سرقفلی در دادگاه های محل مورد نظر مورد بررسی قرار می گیرند. در هر یک از این مراجع به زیان و خسران مالک نیز توجه شده و تا زمانی که این موارد رفع و رجوع نشوند، مالک موظف به باز پس دهی پول رهن مستاجر نخواهد بود.

عدم تخلیه ملک توسط مستاجر

اجرت المثل چیست؟

عدم تخلیه مغازه توسط مستاجر همیشه زیان هایی برای مالک به همراه می آورد. در صورتی که دوره رسیدگی به این پرونده ها بیش از حد طول بکشد، مستاجر زمان طولانی تری را خارج از قرارداد مربوطه در ملک مورد نظر زندگی می کند. به این ترتیب مالک دچار زیان مالی خواهد شد. قانون در این زمینه حق اجرت المثل را برای مالک در نظر گرفته است. به این ترتیب تعداد روزهایی که مستاجر بیشتر از قرارداد مربوطه در ملک حضور داشته مشخص شده و هزینه ای برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

میزان این مبلغ به هزینه های درج شده در قرارداد بین مالک و مستاجر مربوطه می شود. برای تعیین این هزینه اغلب به مبلغ اجاره بهای کل ماه توجه شده و محاسبات مربوطه مشخص می شود. کارشناسان رسمی دادگاه به این امور مهم نیز در خصوص رسیدگی به حقوق قانونی مالک رسیدگی می کنند.

روند دریافت حکم تخلیه

عدم تخلیه ملک توسط مستاجر همیشه پیگردهای قانونی بسیاری برای مستاجرین به همراه می آورد. اما در این زمینه نحوه اقدام و پیگیری موجر نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شما با مشاوره با وکلای کاردان در شیراز به خوبی می توانید، در خصوص روند دریافت حکم تخلیه اقدامات لازمه را انجام دهید. در این زمینه ابتدا باید مدارک اولیه را تکمیل کرده و آن ها را به دفاتر قانونی مربوطه ارجاع دهید.

تقاضای شما باید به صورت الکترونیکی ثبت شده و مدارک مربوط به آن نیز ضمیمه شوند. پس از ارائه مشکلات موجود به یکی از شعبات رسیدگی به امور حقوقی ارجاع داده شده و روند پیگیری پرونده شما آغاز می شود. شما به عنوان موجر باید ادعای خود را در خصوص سو استفاده از ملک یا عدم تخلیه آن اثبات کنید. در صورتی که مساجر نتواند، خلاف ادعای شما را اثبات کند، بر اساس قوانین موجود در این حیطه موظف به تخلیه ملک شما خواهد بود.

عدم تخلیه مغازه توسط مستاجر

روند اعتراض به حکم تخلیه ملک و مغازه

پس از عدم تخلیه مغازه توسط مستاجر و اثبات آن در دادگاه، حکم تخلیه از سوی مجامع قانونی ذی صلاح صادر می شود. این حکم به مدت ۲۰ روز توسط مستاجر قابل اعتراض خواهد بود. در صورتی که او دلایل کافی برای اعتراض به این حکم را داشته باشد، در دادگاه های تجدید نظر حضور به عمل می آورد.

در برخی از پرونده ها عدم تخلیه ملک توسط فروشنده اتفاق می افتد. به گونه ای که مالک پس از فروش ملک خود به فرد دیگر آن را تخلیه نمی کند. رسیدگی به این پرونده ها نیز با شرایطی مشابه انجام می گیرد. با این تفاوت که برای رسیدگی به این مشکلات به قوانین دیگری رجوع می شود.

جمع بندی

عدم تخلیه ملک توسط فروشنده یا مستاجر هر یک با پیگیردهای قانونی بسیاری رو به رو می شود. به همین خاطر لازم است که در صورت مواجهه با این مشکلات با قوانین موجود در این عرصه آشنا شده و بهترین اقدامات را برای رسیدگی سریع تر به مشکل خود انجام دهید. در این زمینه وکلای کاردان حقوقی نیز تاثیر گذار بوده و روند رسیدگی به این قبیل مشکلات را بسیار ساده تر می کنند. بهتر است، پیش از وقوع این قبیل مشکلات، اقدامات قانونی نظیر ثبت قانونی قراردادهای اجاره نامه را انجام دهید تا در زمان بروز مشکل در زمان کوتاه تری احقاق حق کنید.

مرجع اصلی این مقاله وب سایت رسمی  حامد اسکندری http://behtarinvakileshiraz.ir/ بهترین وکیل پایه یک دادگستری در شیراز می باشد، که جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به این سایت مراجعه نمایید.

اخبار مرتبط:
السودانی: پهپادهای ایرانی از عراق به اسرائیل پرتاب نشدند
السودانی: پهپادهای ایرانی از عراق به اسرائیل پرتاب نشدند

محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق گفت: «بر اساس گزارش‌های نظامی که دریافت کرده‌ایم، شواهدی وجود ندارد که موشک یا هواپیمای بدون سرنشینی از عراق پرتاب شده باشد».

از ضررهای عدم استفاده از ایستگاه پمپاژ فاضلاب در ساختمان‌ها چه می‌دانید؟ + قوانین نصب آن
از ضررهای عدم استفاده از ایستگاه پمپاژ فاضلاب در ساختمان‌ها چه می‌دانید؟ + قوانین نصب آن

احداث ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب به عنوان یک اقدام جامع و ضروری در جهت حفظ محیط زیست و بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها مطرح است. این سازه‌ها باید با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و با رعایت استانداردهای بهداشتی و محیط زیستی بنا شوند تا اثرات مثبت خود را تا حداکثر برای جوامع مختلف نشان دهند.

دو سایت قوی فروش ایتم درون بازی موبایل
دو سایت قوی فروش ایتم درون بازی موبایل

همیشه سایت هایی بوده اند که در زمینه های مختلف بازی های موبایلی فعال بوده و اقدام به فروش ایتم های درون بازی کرده اند , جدا از بازی کردن بسیار مهم است که شما بتوانید اسکین ها ایتم ها و یا توکن های درون بازی ها را نیز خریداری کنید, برای خرید این نوع ایتم ها مانند جم کلش اف کلنز , خرید سی پی کالاف موبایل , یا وارزون موبایل که به تازگی امده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است