کد خبر : 213756
انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۹ - 10:27
دسته‌بندی : اقتصادی، اخبار ویژه
چاپ

اخبار عجیب از اعتراضات کامیون‌ داران

اعتراضات کامیون‌داران به افزایش قیمت گازوئیل‌، واکنش‌های مختلف رسانه‌های خارجی و فضای مجازی و برخی از رسانه‌های داخلی را دربرداشت.

اخبار عجیب از اعتراضات کامیون‌ داران

به گزارش سایت خبری مدارا؛ اما به گفته برخی از مسئولان در این حوزه با وجود ادامه فعالیت کامیون‌داران به کار در مسیرهای ترانزیتی داخلی و خارجی ضرورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به منظور بازسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده کشور از جمله دیگر مطالبات در این حوزه است که نیازمند بازنگری دولت و مسئولان ذی‌ربط دارد.

کارت سوخت کامیون‌داران شارژ شد

روزنامه آرمان ملی نوشت، رضا رستمی، نایب‌رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق ایران در این باره گفت: هیچ افزایش قیمت رسمی سوخت گازوئیل در کشور را نداشته‌ایم و اعتراض برخی کامیون‌داران از نسبت به سهمیه گازوئیل تخصیص یافته به آنها صورت گرفته بود که در تعامل با مسئولان تحت رسیدگی قرار گرفت و کارت سوخت همه کامیون‌داران شارژ شد و در حال حاضر هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد و حمل و نقل اقلام و وسایل از طریق کامیون‌داران در مسیرهای ترانزیتی کشور به شکل مطلوب در حال انجام است.

دلیل گرانی مقطعی سوخت گازوئیل

سید جلال موسوی نایب‌رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون‌داران کشور دراین باره معتقد است: در برخی جایگاه‌های سوخت که برای ارائه سوخت آزاد در نظر گرفته شده‌اند گازوئیل با نرخ ۶۰۰ تومانی را تا ۲۰۰۰ تومان هم به رانندگان به فروش رسانده‌اند. یا اینکه راننده‌ای کارت خود را در آن جایگاه سوخت به اجاره گذاشته است و همین موضوعات باعث گران فروشی گازوئیل ۶۰۰ تومانی شده‌است، هر چند که مسئولان هنوز راهکاری برای برطرف سازی مشکل سوخت رانندگان کامیون در نظر نگرفته‌اند و وعده‌ای هم نداد‌ه‌اند، اما شرایط در تمام شهر‌ها و استان‌های کشور آرام است و هیچ کامیون‌داری دست به اعتصاب نزده ‌است. موسوی درباره مشکلاتی که باعث نارضایتی بخشی از کامیون‌داران شده‌ است، اظهار داشت: در حال حاضر مشکل کامیون‌داران و رانندگان کامیون در بخش سوخت است که در این باره چندین جلسه بررسی راهکار‌های حل این مشکل با مسئولان دستگاه‌های مرتبط داشتیم که اولین خواسته کامیون‌داران از دولت بازگرداندن سهمیه پایه ۲۰۰۰ لیتر با نرخ ۳۰۰ تومان است. در حال حاضر این سهمیه پایه حذف شده است و مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد، به جای آن ماهانه براساس نوع کامیون و محاسباتی که پایه آن مشخص نیست به هر کارتی بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ لیتر واریز می‌شود که همین مقدار هم در موعد مقرر واریز نمی‌شود و به‌طور جزیی و خرد در طول ماه به کارت سوخت رانندگان واریز می‌کنند. نایب‌رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور افزود: پیش از این یک میزان مشخصی به هر کارتی واریز می‌کردند و رانندگان کامیون براساس پیمایش از آن میزان سوخت استفاده می‌کردند و مازاد ظرفیت ابطال و دوباره از ابتدای ماه سقف ظرفیت واریز می‌شد، اما این سهمیه پایه تا سقف ۲۰۰۰ لیتر حذف شده و نارضایتی‌هایی را ایجاد کرد و خواسته ما برگشت این سازوکار است.

مخالفت کامیون‌داران با سوخت آزاد

موسوی با اشاره به ایرادات ارائه سوخت آزاد دولتی با نرخ ۶۰۰ تومان گفت: ابتدا باید بگویم که با سوخت آزاد به‌طور صد درصد مخالف هستیم، چراکه گازوئیل آزاد دولتی با نرخ ۶۰۰ تومان هم نارضایتی بین کامیونداران ایجاد کرده و می‌کند.

اعتصاب نکردیم

او با بیان اینکه در حال حاضر در هیچ شهری از کشور با موضوعاتی مانند اعتصاب رانندگان کامیون مواجه نیستیم، اظهار داشت: هرچند که مسئولان هنوز راهکاری برای برطرف سازی مشکل سوخت رانندگان کامیون در نظر نگرفته‌اند و وعده‌ای هم نداده‌اند، اما شرایط در تمام شهر‌ها و استان‌های کشور آرام است و هیچ کامیون‌داری دست به اعتصاب نزده ‌است. نایب‌رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور درباره مشکلی که برای کامیون‌داران و رانندگان کامیون اکبرآباد در نسیم‌شهر ایجاد شده بود، گفت: آن موضوع به عدم فعال شدن سامانه‌ای که برای صدور بارنامه طراحی شده بود برمی‌گشت، در همان روز هم مشکل حل شد و ادامه‌دار نشد. سامانه‌ای برای صدور بارنامه طراحی کرده بودند که آن سامانه موفق به صدور بارنامه نشد و معطلی چند ساعته رانندگان اعتراضاتی را ایجاد کرد که همان روز مشکل را حل کردند که متأسفانه از چند روز گذشته در فضای مجازی تهدیداتی برای رانندگان کامیون مطرح شد که شایعاتی بیش نبود و واقعیت نداشت که البته فراگیر نبود و روز پنجم آذر ماه هیچ مشکلی برای فعالیت رانندگان کامیون وجود ندارد و در حال فعالیت هستند.

اخبار مرتبط:
یوسفیان‌ملاء: حقوق ۱۰ میلیونی، مشکل معیشتی کارگر را حل نمی‌کند
یوسفیان‌ملاء: حقوق ۱۰ میلیونی، مشکل معیشتی کارگر را حل نمی‌کند

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: حقوق 10 میلیون و 300 هزار تومانی، نه تنها مشکل معیشتی کارگر را حل نمی کند بلکه بر مشکلات کارفرما نیز می افزاید، نتیجه آن بحران نیروی انسانی در واحد های تولیدی خواهد بود.

بازار کساد است؛ شاهد تعطیلی واحد‌های صنفی میوه فروشی هستیم؛ میوه فروش دیگر نمی‌تواند مثل گذشته کاسبی کند
بازار کساد است؛ شاهد تعطیلی واحد‌های صنفی میوه فروشی هستیم؛ میوه فروش دیگر نمی‌تواند مثل گذشته کاسبی کند

کارگر گفت: کمبودی در بازار میوه نداریم و در برخی از موارد عرضه بیشتر از تقاضا بوده است. تقاضا خیلی کمتر از عرضه است. هر سال در همین زمان، کسادی بازار اتفاق می‌افتد. مردم اولویت‌های دیگری دارند که چندان به میوه توجه نمی‌کنند. امسال هم ماه رمضان و عید همزمان شده و توجه‌ها به میوه کمتر شده است. امسال کسادی بازار فراتر از سال قبل است. مسلماً افزایش قیمت‌ها هم بی تأثیر نیست، اما علت اصلی هم نیست.

نماینده مجلس: ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشورمان در حوزه مالی به سمت ارز و طلا رفته‌اند؛ یعنی علناً از حوزه تولید خارج شده‌اند
نماینده مجلس: ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشورمان در حوزه مالی به سمت ارز و طلا رفته‌اند؛ یعنی علناً از حوزه تولید خارج شده‌اند

یک عضو کمیسیون اقتصادی گفت: ، حذف ارز نیما با هدف کنترل رانت موضوع مهمی بود، ولی این حذف نیما باعث شد که ما بازار ارز را از دست بدهیم. بنابراین هدف آقای همتی در بحث کنترل ارز نیما هدف خیری بود ولی منجر به از دست دادن مدیریت بازار ارز و باعث افزایش مشکلات اقتصادی شد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است