کد خبر : 213649
انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۹ - 09:06
دسته‌بندی : سلامت
چاپ

قند و نمک چه تأثیری بر افزایش فشار خون دارد؟

یک متخصص قلب و عروق عنوان کرد: قند اصولا روی فشار خون فرد تأثیری ندارد مگر در فردی که قند و فشار با هم دارد که در نهایت مصرف قند، خطر بیشتری برای او دارد.

قند و نمک چه تأثیری بر افزایش فشار خون دارد؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ یک متخصص قلب و عروق عنوان کرد: قند اصولا روی فشار خون فرد تأثیری ندارد مگر در فردی که قند و فشار با هم دارد که در نهایت مصرف قند، خطر بیشتری برای او دارد.

دکتر سزاوار در مورد نوسان فشار گفت: از نظر علمی اصطلاحی تحت عنوان نوسان فشار نداریم. اگر فردی فشارش خیلی تغییر می‌کند و بالا و پایین می‌رود، معمولا به دلیل شیوه زندگی است. مبنای ما برای میزان فشار خون فرد، متوسط فشار خون در ۲۴ ساعت است یا متوسط فشار خونی که بیمار دارد.

به نوشته بهداشت‌نیوز؛ وی افزود: با روش‌های مختلفی فشار یک فرد را تعیین می‌کنیم؛ یا یک فشار ۲۴ ساعته از او می‌گیریم یا به خود بیمار یک سازوکار یاد می‌دهیم که فشارش را بگیرد یا این که درمطب چند بار فشارش را می‌گیریم و بعد متوسط فشار خون فرد به دست می‌آید و متوجه می‌شویم که فرد فشار خون دارد یا خیر.

قند و نمک چه تأثیری بر افزایش فشار خون دارد؟

سزاوار در ادامه عنوان کرد: فشار خون در همه افراد، متغیر است. مثلا خوردن قهوه و استعمال سیگار فشار را بالا می‌برد یا فرد اگر بخوابد فشارش پایین می‌آید، مبنای ما فشار خون در یک لحظه نیست.

این متخصص قلب و عروق در مورد ارتباط سبک زندگی با فشار خون گفت: اگر فشار یک فرد نوسان دارد به دلیل شیوه زندگی او است؛ مثلا یا کم تحرک است یا استرس فراوان و اضطراب دارد. ممکن است به این دلیل باشد که فرد داروی خاصی مصرف می‌کند یا خوابش نامنظم است. بنابراین مبنای این که یک نفر چقدر در معرض مخاطرات فشار خون است نوسان فشار نیست بلکه همان فشار خونی است که فشار ۲۴ ساعته می‌دانیم یا همان فشار متوسطی که دارد.

*آیا قند و نمک روی فشار خون تأثیر دارند؟
وی در ادامه خاطرنشان کرد: قند یا نمک تأثیری در فشار خون ندارد. ما به فرد مراجعه کننده که فاکتورهای متعدد خطر را دارد، توصیه می‌کنیم مواردی را رعایت کند. مثلا غذای کم نمک و کم چرب مصرف کند، ورزش کرده و سیگار نکشد اما قند اصولا روی فشار خون فرد تأثیری ندارد مگر در فردی که قند و فشار با هم دارد که در نهایت مصرف قند، خطر بیشتری برای او دارد.

*چه عواملی باعث افزایش فشار خون می‌شوند؟
سزاوار در مورد عواملی که به طور کلی باعث افزایش فشار خون می‌شوند گفت: رژیم غذایی پرنمک، زمینه ارثی، وزن بالا، کم تحرکی و مصرف دخانیات عواملی هستند که باعث افزایش فشار خون می‌شوند.

*آیا فشار خون بالا علائم مشخصی دارد؟
وی در پایان خاطرنشان کرد: در اکثر موارد فشار خون بالا بدون علامت است. خیلی از افراد هستند که فشار ۲۲ دارند و هیچ علامتی ندارند و خیلی افراد هستند با فشار ۱۵ ممکن است علامتی داشته باشند. هیچ ارتباط مشخصی بین علامت‌های خاص و فشار خون وجود ندارد.

اخبار مرتبط:
مصطفی معین: دستمزد جراحی قلب کودکان در ایران ارزان‌تر از تعویض روغن و فیلتر ماشین است / صداوسیما خرافه را به‌عنوان طب اسلامی ترویج می‌کند
مصطفی معین: دستمزد جراحی قلب کودکان در ایران ارزان‌تر از تعویض روغن و فیلتر ماشین است / صداوسیما خرافه را به‌عنوان طب اسلامی ترویج می‌کند

دکتر مصطفی معین، رییس سابق سازمان نظام پزشکی در مطلبی با عنوان «سقوط پزشکی ایران در آینده نزدیک» با هشدار درباره وضعیت پزشکی کشور نوشت: ترویج شبه‌علم و خرافه به‌عنوان طب اسلامی و... در صداوسیما و توسط مسئولان و درواقع تحقیر جامعه پزشکی ایران که از بالاترین مقبولیت و اعتماد عمومی برخوردار است و درنتیجه مهاجرت و بلکه فرار سیل‌آسای پزشکان و پرستاران تحت تاثیر بی‌توجهی‌ها، اجحافات و قدرناشناسی‌های فوق.

وزیر بهداشت: مَردم در روز‌های پایانی سال جراحی زیبایی انجام ندهند
وزیر بهداشت: مَردم در روز‌های پایانی سال جراحی زیبایی انجام ندهند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن توضیح درباره نحوه برخورد با پزشکان متخلف در حوزه زیبایی گفت: مردم اعمال جراحی زیبایی را در ایام نزدیک به تعطیلات نوروز انجام ندهند.

سازمان نظام پزشکی: مهاجرت جراحان، از مهم‌ترین دلیل مشکلات موجود در حوزه کودکان است / با کمبود شدید جراح قلب اطفال در کشور مواجه‌ایم
سازمان نظام پزشکی: مهاجرت جراحان، از مهم‌ترین دلیل مشکلات موجود در حوزه کودکان است / با کمبود شدید جراح قلب اطفال در کشور مواجه‌ایم

سازمان نظام پزشکی اعلام کرد با وجود آنکه تعداد جراحان قلب اطفال تا همین امروز نیز نمی‌تواند جوابگوی نیاز همه بیماران دچار بیماری‌های مادر زادی قلب و بیماری‌های قلب اطفال باشد و آن‌ها مجبورند چند سال در نوبت بمانند و در این پروسه ممکن است برخی جان خود را از دست بدهند، اما خبر بهت آوردیگر این است که دکتر "مازیار غلامپور دهکی"، فوق تخصص جراحی قلب و رئیس بخش جراحی بیماری مادرزادی قلب در بیمارستان شهید رجایی که لیست عمل هایش تا چند سال آینده پر شده است حالا نام این جراح سرشناس و حاذق به فهرست مهاجرت کنندگان پیوست.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است