کد خبر : 213011
انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۰۷ - 12:18
دسته‌بندی : بین الملل
چاپ

ترکیه: عادی سازی روابط با سوریه را بعید نمی‌دانیم

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه یکشنبه شب گفت: عادی سازی روابط با سوریه در آینده‌ای نزدیک را بعید نمی‌دانم. وی افزود: کسانی بودند که به دنبال بهره برداری از قطع روابط ما کشور‌های حاشیه خلیج فارس بودند، اما طرح آن‌ها زمانی که ما این مشکل را برطرف کردیم، ناکام مانده است.

ترکیه: عادی سازی روابط با سوریه را بعید نمی‌دانیم

به گزارش سایت خبری مدارا؛ شبکه الجزیره، اردوغان در بخش دیگری از سخنانش به روابطش با مصر اشاره کرد و گفت: به نظرم که تحولات مثبتی با مصر روی خواهد داد.

به نوشته ایرنا، وی افزود: کسانی بودند که به دنبال بهره برداری از قطع روابط ما کشورهای حاشیه خلیج فارس بودند اما طرح آنها زمانی که ما این مشکل را برطرف کردیم، ناکام مانده است.

فؤاد اوکتای معاون رئیس جمهوری ترکیه نیز جمعه شب در این خصوص گفت که عادی سازی روابط با مصر در چارچوب اراده مشترک دو طرف، منافع و احترام متقابل ادامه می‌یابد.

وی افزود: موضع ترکیه در اولویت دادن به همکاری های منطقه ای منجر به گشایش دوره جدیدی در روابط دوجانبه با امارات، عربستان و اسرائیل شده است.

اردوغان در خصوص سوریه نیز تأکید کرد: به مانند مصر، روابط ترکیه با سوریه نیز می تواند به روال معمول خود بازگردد، چرا که دشمنی همیشگی در سیاست وجود ندارد.

اردوغان چهارشنبه شب گذشته نیز از امکان دیدار خود با بشار اسد خبر داد و گفت که «ما در نهایت در این خصوص گام هایی اتخاذ خواهیم کرد».

وی پس از پایان نشست پارلمان، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره امکان دیدار با رئیس جمهوری سوریه گفت: «ممکن است با اسد دیدار کنم، دشمنی دائمی در سیاست وجود ندارد، در نهایت گام هایی را اتخاذ خواهیم کرد».

در مقابل، بشار اسد نیز اخیرا در گفت وگو با خبرنگاران درباره از سرگیری روابط با ترکیه تاکید کرد: دیدارها با آنکارا اکنون “فقط ماهیت اطلاعاتی” دارد اما “بالا رفتن سطح دیدارها را به دنبال خواهد داشت”.

بشار اسد افزود: ترکیه آمادگی خود را برای برآورده کردن مطالبات دمشق ابراز داشته است. وی در عین حال تاکید کرد: سوریه انتظار گام های عملی از ترکیه دارد و نه فقط کلام صرف.

رئیس جمهوری سوریه گفت: چه بسا آنکارا در جهت گیری های خود صادق تر از برخی اعراب باشد، اما نمی توان قضاوت کرد که موضع ترکیه جدی است یا صرفا فقط یک مانور سیاسی است.

اخبار مرتبط:
جو بایدن: ولادیمیر پوتین یک قصاب است
جو بایدن: ولادیمیر پوتین یک قصاب است

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر به همتای روس خود را «قصاب» توصیف کرد.

حوثی‌ها برای عربستان خط و نشان کشیدند
حوثی‌ها برای عربستان خط و نشان کشیدند

«محمد علی الحوثی» از اعضای شورای عالی سیاسی یمن به عربستان سعودی درباره هرگونه همکاری با آمریکا در حمله به خاک یمن هشدار داد. وی گفت: «پیامی برای عربستان سعودی ارسال کرده‌ایم با این مضمون که اگر به هواپیماهای آمریکایی اجازه بدهد از خاکش یا حریم هوایی‌اش برای تجاوز به یمن استفاده کنند، آن‌ها نیز هدف ما خواهند بود.»

زلنسکی پاسخ اتهام پوتین را داد
زلنسکی پاسخ اتهام پوتین را داد

ولودیمیر رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است