کد خبر : 210624
انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۵ - 09:21
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

ایران به قطعنامه دریافت خسارت اوکراین از روسیه رای منفی داد

جمهوری اسلامی ایران در یازدهمین نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه ایجاد مکانیسم بین المللی برای جبران خسارات ناشی از جنگ روسیه در اوکراین به همراه ۱۲ کشور دیگر رای منفی داد.

ایران به قطعنامه دریافت خسارت اوکراین از روسیه رای منفی داد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ در نشست فوق العاده (اضطراری) روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه (۱۴ نوامبر) مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی اوکراین با عنوان «تمهیدات مربوط به جبران و غرامت تجاوز روسیه به اوکراین» با ۹۴ رای موافق، ۱۴ رای منفی و ۷۳ رای ممتنع به تصویب رسید.

به نوشته ایرنا، علاوه بر روسیه، کشورهای چین، ایران، بلاروس، آفریقای مرکزی، کوبا، کره شمالی، اریتره، اتیوپی، مالی، نیکاراگوئه، سوریه و زیمباوه به این قطعنامه رای منفی و ۷۴ عضو سازمان ملل نیز رای ممتنع دادند.

این قطعنامه با محکومیت تجاوز روسیه به اوکراین و شناسایی ضرروت احصا خسارت های وارده به اوکراین، پیشنهاد می کند با مشارکت دولت اوکراین مکانیسمی برای ثبت و آرشیو خسارت های وارده به اوکراین توسط روسیه ایجاد شود که مورد حمایت کشورهای غربی قرار گرفت.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، ضمن مخالفت قاطع با این مکانیسم، این اقدام را فاقد وجاهت حقوقی و تلاش غرب برای مشروعیت بخشی و مصادره اموال توقیف شده این کشور دانست.

وی گفت هدف پنهان غرب برای حمایت از این مکانیسم، غارت اموال روسیه به ازای کمک های تسلیحاتی به اوکراین است که عملا آتش ادامه جنگ و منافع کارخانه های تسلیحاتی آمریکا را تامین می کند.

چرا ایران رای منفی داد؟

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ضرورت احترام همگان به منشور ملل متحد و اصول حقوق بین الملل تاکید کرده و با اشاره به ضرورت حفظ نقش مستقل سازمان ملل در مخاصمه جاری در اوکراین می گوید این قطعنامه، به ادبیاتی فراتر از حوزه وظایف و دستورکار مجمع عمومی سازمان ملل پرداخته که مشارکت واقعی در پایان دادن به مخاصمه مذکور به وجود نمی آید و صرفا به دستاویزی سیاسی در اختیار عده معدودی از کشورها تبدیل خواهد شد.

نمایند دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به سابقه طولانی جنایات و جرایم جهانی اعم از اشغال نظامی، تحریم، غارت اموال، اشغالگری و آپارتاید، اظهار داشت: اگر اراده ای برای ایجاد مکانیسمی در جهت ثبت و رسیدگی به موارد نقض حقوق بین الملل وجود دارد، باید به مکانیسمی جهان شمول توسل جست که تمام وقایع از جمله در فراهم کردن تسلیحات کشتار جمعی و سلاح شیمیایی برای رژیم های جنایتکاری نظیر صدام را شامل شود.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با تاکید بر ضرورت احترام به اصول بنیادین حقوق بین الملل عرفی شامل مصونیت قضایی اموال دولتها، مخالفت قاطع جمهوری اسلامی ایران را با هرگونه سازوکاری که اصول بنیادین حقوق بین الملل را نادیده بگیرد، بیان کرد و افزود: دولت ایران هرگونه اقدام و تصمیمی مبتنی بر بندهای اجرایی این قطعنامه را فاقد وجاهت حقوقی می داند.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است