کد خبر : 210136
انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۲ - 17:54
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

تصویب کلیات طرح تاسیس سازمان ملی اقامت

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح تاسیس سازمان ملی اقامت موافقت کردند.

تصویب کلیات طرح تاسیس سازمان ملی اقامت

به گزارش سایت خبری مدارا؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی  در نشست علنی صبح امروز یکشنبه (۲۲آبان ) مجلس با کلیات طرح تاسیس سازمان ملی اقامت موافقت کردند.

ابوالفضل ابوترابی طراح طرح تأسیس سازمان ملی اقامت گفت: تاکنون سه شیوه در مورد اتباع خارجی در کشور به کار گرفتیم، شیوه نخست اینکه مترصد از فرهنگ انقلاب و برادری در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی دنبال شد و اجازه دادیم اتباع بدون هیچ ملاحظه‌ای به ایران بیایند و  در اینجا زندگی کنند، شیوه دوم سال‌های بعد از جنگ تحمیلی بود که طرد اتباع خارجی را در پیش گرفتیم اما متأسفانه طرد ۲۷ میلیون اتباع خارجی از کشور هیچ تأثیری نداشت.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۵ میلیون اتباع خارجی در ایران زندگی می‌کنند که جمعیت آنها از ۷۳ کشور دنیا بیشتر است؛ ما در این طرح شیوه سوم را که موضوع ساماندهی اتباع خارجی است دنبال می‌کنیم؛ همان طور که ایرانیان برای دریافت کارت ملی باید انگشت‌نگاری شوند این اتباع هم برای اقامت در ایران باید ساماندهی شوند.

عضو کمیسیون شوراها با بیان اینکه در این طرح ما به دنبال موضوع اقامت اتباع خارجی هستیم و نباید این موضوع را با بحث تابعیت اشتباه گرفت، اظهار کرد: اتباع خارجی باید انگشت‌نگاری، چهره‌نگاری شده، DNA آنها مشخص شود و همچنین محل زندگی آنها و کارفرماهایشان مشخص شود تا ضمن ساماندهی بدانیم که چه میزان باید مالیات پرداخت کنند.

وی یادآور شد: حضور برخی از اتباع خارجی در اغتشاشات اخیر نشان می‌دهد که این افراد ساماندهی نشدند. کارفرمای اتباع خارجی باید ملزم به ارائه گزارش در سامانه الکترونیکی باشد که در این طرح پیش‌بینی شده است، همچنین کمیسیون ساماندهی مرکب از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در هر استان تشکیل می‌شود و وضعیت اتباع را روشن خواهد کرد.

ابوترابی با بیان اینکه طرح تأسیس سازمان ملی اقامت بسیار کارآمد خواهد بود، گفت: این طرح بر اساس تجربیات جهانی و با توجه به شرایط جغرافیایی ایران تنظیم شده است، ما در یکی از مناطق ناامن دنیا زندگی می‌کنیم که به شدت با بحث مهاجرپذیری مواجه هستیم. این طرح ضمن ساماندهی از ورود اتباع خارجی با اسلحه یا مواد مخدر به خاک ایران جلوگیری می‌کند؛ ما مرزهای بسیار وسیعی داریم که کنترل آنها پرهزینه و سخت است لذا این طرح با هدف ساماندهی باید دنبال شود.

علی ادیانی نماینده دولت در جریان بررسی این طرح گفت: با اصل ساماندهی مهاجران و اتباع موافق هستیم و دولت لایحه ای را در این رابطه تقدیم مجلس کرد تا نسبت به تشکیل سازمان مهاجران اقدام شود، اما برخی از نمایندگان نیز طرحی را تدوین کردند که مشابه یکدیگر بود و در نهایت لایحه و طرح ادغام شد.

وی ادامه داد: البته در طرح مذکور مغایرت هایی با قانون خدمات کشوری در موارد متعدد قانون مدنی و برنامه ششم توسعه وجود داشته و نیاز به اصلاحات جدی دارد و چنانچه این اصلاحات انجام شود، ما موافق آن هستیم.

همچنین محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس یازدهم با محکوم کردن اقدام رئیس جمهور فرانسه و دخالت قطعی در امور داخلی ایران، یادآور شد: قانون اقامت مربوط به سال ۱۳۱۰ بوده که کارآمدی در حوزه اقامت ندارد و بیش از ۵ میلیون نفر اتباع خارجی و مهاجر در کشور داریم، در حالی که این تعداد جمعیت ۷۳ کشور دنیا را تشکیل می دهد. این افراد از یارانه های پنهان ما استفاده و بسیاری از مشاغل را اشغال کرده اند و می طلبد اقامت آنها ساماندهی و به مشکلات امنیتی و اجتماعی پایان دهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه ما حتی سامانه ای برای برای اطلاعات اتباع نداریم در حالی که ۲۵ دستگاه متولی ساماندهی اتباع هستند؛ نقطه نظرات نمایندگان را در بررسی جزئیات طرح اعمال خواهیم کرد.

اخبار مرتبط:
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است
روزنامه دولت: عملکرد روحانی در شورایعالی امنیت ملی افتضاح بود؛ عملکرد رئیسی عالی است

روزنامه ایران با تعریف و تمجید از عملکرد رئیسی در شورای عالی امنیت ملی به حسن روحانی حمله کرده است!

فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد
فضائلی: در حوزه حجاب کار‌های بی‌قاعده نباید صورت بگیرد

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب گفت: به تازگی برخی مسؤولان به دلیل کار‌های بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر دریافت کرده‌اند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است