کد خبر : 209202
انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۷ - 10:10
دسته‌بندی : سیاسی، پیشنهاد سردبیر
چاپ

اعتراف سایت دبیرکل جامعه روحانیت مبارز به تقصیر اصولگرایان در سوق دادن جوانان به کف خیابان

سالها اصلاح‌ طلبان هشدار می دادند که امیدواری مردم به اصلاحات و حتی دولت اعتدالی حسن روحانی توانسته مردم را همچنان با نظام سیاسی ایران پیوند بزند. اما گوش اصولگرایان بدهکار نبود. برای همین در انتخاباتهای سال 98 و 1400 به دنبال مشارکت حداقلی رفتند تا خروجی صندوق رای را تضمین شده به دست بیاورند. در نهایت توانستند با هزینه های فراوان قدرت را یکدست کنند.

اعتراف سایت دبیرکل جامعه روحانیت مبارز به تقصیر اصولگرایان در سوق دادن جوانان به کف خیابان

به گزارش سایت خبری مدارا؛ امتداد ارگان رسانه ای حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در گزارشی نوشت: حالا و با گذشت یک سال و نیم از دولت و مجلس انقلابی همسو با همه نهادهای انتصابی، سایت دبیرکل جامعه روحانیت مبارز که از حامیان اولیه ابراهیم رئیسی بود، به شکست استراتژی اصولگرایان اعتراف کرده است.

وب سایت مصطفی پورمحمدی در لابه لای گزارشی که اخیرا به مناسبت وقایع روز منتشر کرده به «باور» خام اصولگرایان اشاره و شکست آنها در شناخت جامعه اینگونه اعتراف می کند: «اگر جامعه از اصلاح‌طلبان روی‌گردان شود، به سبد سیاسی جبهه اصولگرا اضافه می‌شوند اما در مقام عمل دیدیم که چنین نشد و مخاطبان روی‌گردان اصلاح‌طلبان یا بازیگران جدید عرصه سیاست که اصلاح هیچ وقت طرفدار اصلاح‌طلبان نبوده‌اند، در غیاب اصلاح‌طلبان به سمت اصولگرایان نمی‌روند و یا به سمت کناره‌گیری از سیاست‌ورزی عمومی می‌روند یا کنش‌های خشونت‌آمیزی مانند آنچه این روزها در کف خیابان‌ها می‌بینیم، سوق داده می‌شوند.»

در این متن دو اعتراف روشن دیده میشود. اول: اعتراف به عدم شناخت از جامعه.اصولگرایان خام اندیشانه تصور می کردند که رویگردانی رای دهندگان از اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان به معنای روی آوری مردم به سمت اصولگرایانی خواهد بود که در بستن و مسدود کردن جامعه و فضای سیاست، نقش اصلی و اساسی را داشتند. گویی تصور آنها از جامعه همان اطرافیانشان است. همین اعتراف نشان می دهد که تا چه اندازه از شناخت جامعه عاجز بودند. آنها درکی نداشتند از اینکه مردم «اصلاح» می خواستند و هنوز هم این تغییر و اصلاح را دنبال می کنند. این مطالبه نیز اگرچه با ساماندهی مطالبات مردم در دهه هفتاد با اصلاح طلبان آغاز شد، اما در واقع آنچه مردم می خواستند مطالباتشان بود.

دوم: اعتراف به تقصیر اصولگرایان در سوق دادن جوانان به کف خیابان.

پورمحمدی که خود از مدیران سابق وزارت اطلاعات است حتما با تحلیل های مرتبط با اعتراض و کنش های خیابانی آشنایی دارد. خصوصا آنکه او در دوره ای در وزارت اطلاعات بود که وقایع دهه هفتاد شهرهای مختلف کشور را درگیر کرده بود. از همین رو اعتراف سایت پورمحمدی به اینکه «در غیاب اصلاح طلبان…. مردم به سمت کنش های خشونت آمیز سوق داده میشوند» نظیر آنچه «این روزها در کف خیابان می بینیم» در واقع کد روشنی داده شده است از اینکه؛ مقصر اصلی سوق دادن مردم به کف خیابان اصولگرایان بودند که تلاش کردند تا مردم از اصلاحات ناامید و رویگردان شوند. آنهم به این امید واهی و خیال خام که قرار است با رویگردانی جامعه از اصلاحات به سمت اصولگرایان میل پیدا کنند.

این را باید اضافه کرد که به نظر میرسد در این متن رگه های از مخالفت با رئیسی و فاصله گذاری با آنها نیز وجود دارد. اعتراف به عدم اقبال مردم به جریان اصولگرا و ترجیح دادن خیابان به مسئولانی از جنس قالیباف و رئیسی که در سال ۹۶ مردم ساعت ها در صف ایستادند تا به آنها «نه بزرگ» بگویند، معنای دیگرش کنایه زدن به رئیسی و قالیباف می تواند تفسیر و تعبیر شود.

اخبار مرتبط:
نماینده مجلس: تعطیلی شنبه خلاف اسلام است
نماینده مجلس: تعطیلی شنبه خلاف اسلام است

احمدحسین فلاحی مدعی شد: «در فرهنگی دینی ما ،تعطیلی شنبه نداریم. جمعه را تعطیل کرده‌اند چون آداب خاصی دارد. تعطیلی جمعه هم به این دلیل است که هم به آداب این روز و هم به کارهای دیگرشان برسند.»

محسنی‌اژه‌ای: قضات باید به صورت مرتب دانش و اطلاعات خود را به‌روز کنند / پیش از صدور آرا، اخبار باید با مرکز رسانه قوه قضاییه هماهنگ شود
محسنی‌اژه‌ای: قضات باید به صورت مرتب دانش و اطلاعات خود را به‌روز کنند / پیش از صدور آرا، اخبار باید با مرکز رسانه قوه قضاییه هماهنگ شود

رئیس قوه قضائیه گفت: خطاب به کلیه مراجع قضایی بویژه دیوان عالی، دیوان عدالت اداری، رؤسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها در سراسر کشور تاکید می‌کنم که نسبت به آن دسته از آراء و تصمیماتی که جنبه‌هایی غیر از ابعاد حقوقی و قضایی پیدا می‌کنند (و حتی در ابعاد حقوقی و قضایی، آثار بیرونی و بین‌المللی بر آن‌ها مترتب می‌شود) نهایت دقت و توجه را داشته باشند و تصمیمات و آرای خود را مُنضَم به پیوست رسانه‌ای کنند و پیش از صدور آنها، هماهنگی‌های لازم را با مرکز رسانه قوه قضاییه به عمل آورند.

سخنگوی وزارتخارجه: اعضای پارلمان اروپا باید سپاسگزار سپاه باشند
سخنگوی وزارتخارجه: اعضای پارلمان اروپا باید سپاسگزار سپاه باشند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درمورد تبادل پیام‌های اخیر بین ایران و آمریکا درباره گفت‌وگوهای وین گفت: گفت‌وگوها تماس‌ها و تبادل پیامهای دیپلماتیک در روش‌های مقتضی ادامه دارد و هست و در قالب نشست‌های بین‌المللی هم معمولا فرصتی است که ایران در چارچوب نشست‌های دوجانبه دیدگا‌ه‌های خودش را بیان می‌کند و یا در چارچوب ابتکارعمل‌های دیگران در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه این دیدگاه‌ها تبادل نظر و گفت‌وگو می‌شود.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است