کد خبر : 207203
انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۷ - 09:01
دسته‌بندی : بین الملل
چاپ

بیگدلی: ترامپ شاید در انتخابات ۲۰۲۴ حق نامزد شدن را نداشته باشد

یک کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به عملکرد ضعیف بایدن در مسائل بین المللی و داخلی ادامه حضور او در ریاست جمهوری را منوط به حضور حداکثری دموکرات ها در کنگره دانست.

بیگدلی: ترامپ شاید در انتخابات ۲۰۲۴ حق نامزد شدن را نداشته باشد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ ترامپ آمادگی خود را برای حضور در انتخابات ۲۰۲۴ اعلام کرده و محبوبیت بایدن، رو به کاهش است. جمهوری خواهان روی همین موضوع حساب ویژه ای کرده اند و دلشان را صابون زده اند که دو سال دیگر به کاخ سفید بر میگردند. با این حال هنوز پرونده رئیس جمهور آمریکا بر سر حمایت از مهاجمان به کنگره باز است و وضعیت پرونده هایی که سازمان های امنیتی امریکا از خانه او برده اند هنوز مشخص نیست. از سوی دیگر جمهوری خواهان خودشان را برای حضور پرتعدادتر در کنگره آماده کرده اند. انتخابات نزدیک است و به نظر می رسد که آنها راه سختی برای به دست اوردن کرسی های بیشتر در پیش نداشته باشند.

علی بیگدلی کارشناس مسائل آمریکا در مورد نامزدی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ و همچنین موانع پیش روی او گفت: پرونده ترامپ هنوز در دادگاه عالی بررسی و قطعی نشده و رای صادر نکرده اند. در حقیقت پرونده ششم ژانویه ۲۰۲۰ هنوز وضعیت مشخصی ندارد. اگر آن پرونده رایش صادر شود و ترامپ مقصر اعلام شود، ممکن است به او بگویند که حق ندارد فعالیت سیاسی کرده یا نامزد انتخابات شود. اما با توجه به اینکه از ۹ عضو دادگاه عالی کشور امریکا، پنج تایش را ترامپ در زمان ریاست جمهوری انتخاب کرده، ممکن است شانس و اقبالی نصیب ترامپ شود. چون ممکن است این پنج نفر رای منفی دهند و مشکلی که در ششم ژانویه پیش امد را تقصیر او ندانند و او بتواند فعالیت های خودش را شروع کند.

 

در حال حاضر منتظر انتخابات میاندوره ای کنگره هستیم تا بدانیم که شکل کنگره به چه صورتی در می آید. آیا ترامپ می تواند هم سناتورها و هم نمایندگان جمهوری خواه مجلس نمایندگان را افزایش دهد؟ به احتمال زیاد در مجلس سنا اکثریت با جمهوری خواهان خواهد بود که این هم شانس و اقبالی برای ترامپ است. هنوز خیلی مشخص نیست که او واقعا نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا شود یا نه. باید منتظر بمانیم تا رای دادگاه در مورد ترامپ صادر شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه تا به اینجا بایدن خیلی موفق نبوده و نقطه ضعف های زیادی دارد گفت: بالا بودن سن جو بایدن مشکل به وجود آورده و در مسائل بین المللی خیلی موفقیتی کسب نکرده است. در مسائل داخلی هم به همین شکل و صورت بوده است. ادامه ریاست جمهوری او برای دوره بعد هم بستگی دارد به اینکه چه اندازه بتواند نمایندگان دموکرات را درون کنگره بکشاند. او امتیاز خیلی برجسته ای ندارد. البته ترامپ هم همینطور بوده. اما به نظر می رسد اگر او بتواند رای دادگاه را نقض کرده و مشکلی از آن نظر نداشته باشد، می تواند رقیبی سرسخت برای بایدن و جمهوری خواهان باشد.

بیگدلی در مورد انتخابات کنگره گفت: پیشبینی ما این است که مجلس نمایندگان همچنان در اختیار دموکرات ها بماند و اکثریت سنا به دست جمهوری خواهان بیفتد. در حال حاضر جمهوری خواهان ۴۹ درصد از کنگره هستند. با توجه به شرایط آمریکا و اینکه مذاکرات با ایران بر سر برجام را تحت فشار داخلی و خارجی قطع کرده، به نظر می رسد او خیلی وضعیت مناسبی در این انتخابات نداشته باشد و ترکیب مجلس سنا به نفع جمهوری خواهان تغییر می کند.

وی در پایان در خصوص نتایج انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا بر توافق هسته ای با ایران گفت: ما تجربه کردیم که در زمان ترامپ خیلی رفتارهای خشونت امیزی نسبت به ایران وجود داشت. دلیلش هم این بود که جمهوری خواهان روابط زیادی با لابی های اسراییل دارند. در دوره ترامپ ما خیلی ضررو زیان کردیم. در دوره بایدن اما مقدمات مذاکرات یک بار دیگر شروع شد و امیدواریم که باز هم دو مرتبه بایدن یا یک دموکرات به پیروزی برسد. اگر کنگره قانونی وضع کند که بگوید ادامه مذاکرات با ایران باید متوقف شود، بایدن راهی ندارد چون تبدیل به قانون شده. اما اگر بخواهد تبلیغات کند، رییس جمهور از قدرتی به نام فرمان اجرایی برخوردار است که نیازی به موافقت کنگره ندارد. ترامپ و بایدن قبلا هر دو از این روش استفاده کرده اند. ترامپ برای خروج از برجام از فرمان اجرایی بهره برد و بایدن برای بازگشت به میز مذاکره با ایران این کار را کرد. اما به هر حال تا زمانی که انتخابات کنگره برگزار نشده و نتایج آن را نمی دانیم، نمی شود پیشبینی دقیقی داشت.

اخبار مرتبط:
بلینکن برای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض بزودی به عربستان می‌رود
بلینکن برای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض بزودی به عربستان می‌رود

رسانه آمریکایی اکسیوس روز سه شنبه به وقت محلی به نقل از دو مقام آمریکایی و یک مقام عرب گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفرش به چین، این هفته قصد دارد به عربستان سعودی سفر کند.دولت بایدن به کار به سمت یک توافق بالقوه که می تواند راه را برای عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل هموار کند، ادامه می دهد

هیات اقتصادی کره‌شمالی عازم ایران شد
هیات اقتصادی کره‌شمالی عازم ایران شد

خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز چهارشنبه اعلام کرد یک هیات اقتصادی پیونگ یانگ به ریاست وزیر امور اقتصادی خارجی این کشور عازم ایران شده است.

نخست‌وزیر پاکستان: یک شهر را در لاهور به نام فردوسی نامگذاری کردیم
نخست‌وزیر پاکستان: یک شهر را در لاهور به نام فردوسی نامگذاری کردیم

نخست‌وزیر پاکستان در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور ایران گفت: در سال ۲۰۰۹ که به تهران آمدم در نشستی که برای اقبال برگزار کردید شرکت کردم و ما هم در پنجاب نشست فردوسی را اجرا کردیم و یک شهر را در لاهور به نام فردوسی نامگذاری کردیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است