کد خبر : 206489
انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۳ - 04:00
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

شیوع زودتر از موعد آنفلوآنزا / واکسیناسیون، کاهش‌دهنده مرگ مادران باردار

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: یکی از باورهای عموم مردم این است که واکسن آنفلوآنزا احتمال خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد، در حالی که تاکنون گزارشی مبنی بر سقط جنین در اثر ابتلا به آنفلوآنزا مشاهده نشده است.

شیوع زودتر از موعد آنفلوآنزا / واکسیناسیون، کاهش‌دهنده مرگ مادران باردار

دکتر شایسته شمی‌پور در خصوص بیماری آنفلوآنزا گفت: آنفلوآنزا بیماری ویروسی حاد تنفسی است که با شروع ناگهانی تب، سردرد، بدن درد، گلودرد، آبریزش و اشک‌ریزش همراه است.

وی گفت: اثر همه‌گیری کووید – ۱۹ بر خدمات پیشگیری و مدیریت بیماری‌های غیر واگیر در نظام مراقبت‌های اولیه سلامت ایران نیز همانند سایر مناطق درگیر در پاندمی قابل توجه بوده است و هر چند در خصوص برخی خدمات، سیر جبرانی امیدبخش بوده است اما برای احیای برخی دیگر از برنامه‌ها، توجه و تلاش بیشتری مورد نیاز است.

شمی‌پور با اشاره به اینکه هر سال آذرماه و دی‌ماه همراه با پیک آنفلوآنزا بود اما امسال این بیماری زودتر آمده است و ممکن است با کرونا اشتباه شود، گفت: با توجه به تشابه علائم آنفلوآنزا و کرونا در بیماران لازم است فرد پس از بروز علائم فوراً به پزشک مراجعه کند.

وی با اشاره به اهمیت تزریق واکسن آنفلوآنزا در زنان باردار، افزود: واکسن آنفلوآنزا از جمله واکسن‌هایی است که در طول یک دهه اخیر برای زنان باردار توصیه می‌شود. در واقع استفاده از این واکسن یکی از نکات مراقبتی دوره بارداری است که به زنان برای محافظت از خود و جنین‌شان در برابر ویروس آنفلوآنزا کمک می‌کند. همچنین تاثیر بسیار زیادی در کاهش مرگ مادر باردار به خاطر ابتلا به آنفلوآنزا دارد. این واکسن علاوه بر این که بر مادر تاثیر می‌گذارد، در حفاظت از سیستم ایمنی بدن جنین نیز تا ماه‌ها بعد از تولد اثر گذاشته و موجب می‌شود نوزاد سیستم ایمنی قوی‌ای پیدا کند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در خصوص واکسن آنفلوآنزا در نظر بگیرید این است که احتمال ابتلا به ویروس آنفلوآنزا را به صفر درصد نمی‌رساند بلکه شمار دفعاتی که ممکن است فرد، در طول یک سال به این ویروس مبتلا شود را کاهش می‌دهد و همچنین از شدت و وخامت حال بیمار در مدت زمان ابتلا به ویروس می‌کاهد، بنابراین مجموعه علائم و تاثیراتی که در اثر ابتلا به ویروس آنفلوآنزا در فرد ایجاد می‌شود را با تزریق واکسن می‌توان کاهش داد و از بروز خطرات جدی پیشگیری کرد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز تصریح کرد: یکی از باورهای عموم مردم این است که واکسن آنفلوآنزا احتمال خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد، در حالی که تاکنون گزارشی مبنی بر سقط جنین در اثر ابتلا به آنفلوآنزا مشاهده نشده است.

شمی‌پور گفت: واکسن آنفلوآنزا برای زنان باردار در مراکز خدمات جامع سلامت به صورت رایگان تزریق می‌شود، بنابراین مادران باردار می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت محل سکونت خود نسبت به دریافت این واکسن اقدام کنند.

وی همچنین در خصوص تزریق واکسن کرونا گفت: واکسن مناسب در دوره بارداری سینوفارم و حداقل فاصله دز اول و دوم ،۲۱ روز است. در حال حاضر نوبت یادآور به افراد بالای ۱۸ سال توصیه می‌شود لذا افرادی که حداقل ۶ ماه از نوبت قبل واکسن‌شان گذشته است، توصیه به دریافت نوبت یادآور (سوم یا چهارم) می‌شوند. برای واکسن‌های کووید – ۱۹ حداکثر فاصله تعیین نشده و توصیه عمومی، تزریق واکسن در فواصل تعیین شده در دستورالعمل‌های کشوری است. هم‌اکنون این نوع واکسن کرونا نیز جهت مادران باردار در تمامی پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت وجود دارد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در پایان با اشاره به اهمیت تزریق واکسن آنفلوآنزا و کرونا در مادران باردار و با تأکید بر این موضوع که آخرین و به روزترین دستورالعمل‌های مرتبط با واکسیناسیون در مراکز بهداشت وجود دارد، از مادران باردار خواست تزریق این واکسن‌ها حتما با مشورت پزشک و ماما مرکز بهداشت محل سکونت‌شان انجام شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط:
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خوزستان گفت: همه در هر جایگاهی که هستند باید برای رفع مشکلات این استان جانفشانی کنیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است