کد خبر : 206362
انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۲ - 05:11
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

آغاز ورود پرندگان مهاجر به خوزستان از نیمه آبان / تاثیر گرمای هوا در مهاجرت پرندگان

رئیس اداره احیای تالاب‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این که سال گذشته بیشترین تعداد و تنوع پرندگان مهاجر در تالاب هورالعظیم بوده است، گفت: میزان مهاجرت پرندگان به تالاب‌های خوزستان به وضعیت بارندگی بستگی دارد.

آغاز ورود پرندگان مهاجر به خوزستان از نیمه آبان / تاثیر گرمای هوا در مهاجرت پرندگان

موسی مدحجی در خصوص زمان آغاز مهاجرت پرندگان به تالاب‌های خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر تنها مهاجرت پرنده “خوتکای ابروسفید” که گونه تابستان‌گذران در تالاب‌ها است به تالاب‌های خوزستان آغاز شده و جمعیت زیادی از این گونه به سمت تالاب‌های استان آمده است.

وی با اشاره به گرمای هوا با وجود قرار گرفتن در پایان مهرماه و تاثیر این شرایط در مهاجرت پرندگان به خوزستان، افزود: پرندگان از سه کریدور سیبری، اروپای شرقی و آفریقا وارد کشور می‌شوند و بر اساس درجه هوا به مناطق مختلف می‌روند به گونه‌ای که اکنون پرندگانی که از سمت سیبری یا اروپای شرقی مهاجرت کرده‌اند، در نیمه شمالی استان خوزستان مستقر شده اند.

رئیس اداره احیای تالاب‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: برخی گونه‌ها مانند فلامینگو به طور ویژه مهاجرت به تالاب‌های خوزستان را ترجیح می‌دهند و بیشتر گونه‌های آفریقایی در خوزستان مستقر می‌شوند و جوجه‌آوری می‌کنند.

مدحجی بیان کرد: فعلا به دلیل گرمای هوا مهاجرت پرندگان به خوزستان آغاز نشده و معمولا نیمه آبان‌ماه به سمت خوزستان می‌آیند.

وی عنوان کرد: سال گذشته بیشترین تعداد و تنوع پرندگان مهاجر در تالاب هورالعظیم بوده است. عوامل مختلفی از جمله وفور غذا، امنیت و کنترل شکار و صید موجب شد که این شرایط در تالاب هورالعظیم رخ دهد. البته باید توجه شود که پرندگان در یک جا نمی‌مانند و ممکن است در زمان سرشماری، به جای دیگری رفته باشند.

رئیس اداره احیای تالاب‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: میزان مهاجرت پرندگان به تالاب‌های خوزستان به وضعیت بارندگی بستگی دارد. البته با توجه به خشکی بخش عراقی تالاب هورالعظیم حتی در صورتی که بارندگی رخ ندهد، همه پرندگان این بخش نیز به سمت بخش ایرانی تالاب می‌آیند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط:
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خوزستان گفت: همه در هر جایگاهی که هستند باید برای رفع مشکلات این استان جانفشانی کنیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است