کد خبر : 206351
انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۲ - 02:57
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

آلودگی هوای خوزستان سال به سال بدتر شده است / امسال روز “پاک” نداشته‌ایم

کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تداوم آلودگی هوای استان، از افزایش آلودگی‌ها در پاییز امسال خبر داد.

آلودگی هوای خوزستان سال به سال بدتر شده است / امسال روز “پاک” نداشته‌ایم

علیرضا آذریان با بیان اینکه تجمع آلودگی‌ها به آلودگی‌های زمینه‌ای و ذرات آلاینده با اندازه کمتر از ۲.۵ میکرون منسوب می‌شود، اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال گذشته از نظر آلودگی ذرات با کمتر از ۲.۵ میکرون، ۱۸ روز پاک در خوزستان داشتیم در حالی که در نیمه نخست امسال هیچ روز پاکی در خوزستان نداشته‌ایم و این مساله جای تامل دارد. سال گذشته در این مدت ۸۷ روز قابل قبول نیز داشتیم که امسال تعداد این روزها امسال به ۳۴ روز رسیده است.

وی افزود: در نیمه نخست سال گذشته ۶۰ روز خوزستان در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت که امسال این ایام به ۶۴ روز رسیده است. در شش ماهه نخست سال گذشته تعداد روزهای ناسالم نیز ۲۱ روز بود که امسال به ۷۲ روز افزایش یافته است.

آذریان گفت: در نیمه نخست سال گذشته، روز با وضعیت بسیار ناسالم در استان خوزستان نداشتیم اما امسال در این مدت هشت روز با وضعیت بسیار ناسالم در خوزستان داشته‌ایم. تعداد روزهای خطرناک نیز از صفر در شش ماهه نخست سال گذشته به هشت روز در نیمه نخست امسال رسیده است.

کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: علاوه بر تکرار و شدت آلودگی‌های با اندازه کمتر از ۲.۵ میکرون، گرد و غبارهای ناشی از صنعت و احتراق نیز در شرایط پایداری هوا در فضا تجمع پیدا می‌کنند و تغییر رنگ هوا در شرایطی که گرد و غبار وجود ندارد نیز رخ می‌دهد.

وی عنوان کرد: امسال آلودگی‌های با ذرات ۱۰ میکرون نیز افزایش یافته است که می‌تواند موجب تشدید آلاینده‌های زمینه‌ای شود.

کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان افرود: هر سال مشاهده می‌شود با ورود به فصل پاییز به ویژه در زمان ابرناکی، رطوبت بالا و ایستایی هوا، آلودگی افزایش می‌یابد.

آذریان با اشاره به پدیده‌های جدید آلودگی هوای خوزستان گفت: آتش‌سوزی‌های تالاب هورالعظیم و محل دفن زباله در منطقه برومی اهواز پدیده‌های جدید آلودگی هوای خوزستان هستند و امسال شاهد تکرار این آلودگی‌ها هستیم.

وی عنوان کرد: برای جلوگیری از تشدید آلودگی‌های موجود، باید آلودگی در صنایع، مزارع، آتش‌سوزی‌های تالاب هورالعظیم و محل دفن زباله در منطقه برومی مدیریت شود تا سطح آلایندگی زمینه‌ای در حد معقول باشد و به یک باره دچار بحران نشویم.

کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط افزایش آلودگی امسال، پیش‌بینی می‌شود پاییز آلوده‌تری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

آذریان در خصوص کنترل آلودگی‌ها بیان کرد: در سال‌های گذشته به دلیل گرده‌ای که از گیاه کنوکارپوس بر جای می‌ماند، بیشتر دنبال موارد تک عامل به عنوان علت بروز آلرژی‌ها بودند که این مساله موجب می‌شود در دقیقه ۹۰ از سایر آلاینده‌ها گل بخوریم؛ در حالی که در کنار هرس این گیاه، باید عوامل دیگر مانند احتراق محل دفن زباله برومی در اهواز یا آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم نیز مدیریت شوند.

وی با اشاره به فعالیت حضوری مدارس پس از رفع محدودیت‌های کرونایی و افزایش ترددها گفت: در گذشته بسیاری از ادارات برای کارکنان خود سرویس داشتند اما اکنون این مساله در اکثر ادارات منسوخ شده است و کارکنان با خودروی تک سرنشین به محل کار خود می‌روند که این مساله موجب افزایش آلودگی‌ها می‌شود. یکی از کارهایی که برای کاهش آلودگی‌ها می‌توان انجام داد این است که سرویس رفت و آمد برای کارکنان در نظر گرفته شود.

آذریان بیان کرد: در کمیسیون‌ها و مجامع مختلف کارشناسی در سطح استانی و ملی باید همه عواملی که در کنار یکدیگر اثر تشدیدکنندگی ایجاد کرده و موجب شده‌اند که سال به سال شرایط در حال بدتر شدن باشد، مدیریت شوند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط:
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خوزستان گفت: همه در هر جایگاهی که هستند باید برای رفع مشکلات این استان جانفشانی کنیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است