کد خبر : 205352
انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۵ - 01:36
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

ساماندهی پسماند عفونی مطب‌های اهواز همچنان در ابهام است

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز با تاکید بر ضرورت حل مشکل جمع‌آوری پسماند عفونی مطب‌ها و مراکز پزشکی کوچک گفت: پیمانکار جمع‌آوری پسماندهای عفونی مطب‌ها در غرب اهواز به دلیل عمل نکردن به تعهداتش در مرحله فسخ قرارداد است.

ساماندهی پسماند عفونی مطب‌های اهواز همچنان در ابهام است

علی بنی‌عگبه با اشاره به پیگیری‌ها و جلسات متعدد برای ساماندهی پسماند عفونی مطب‌ها و مراکز پزشکی کوچک در شهر اهواز افزود: بر همین اساس مقرر شده بود که کار جمع‌آوری پسماند عفونی مطب‌ها و مراکز پزشکی کوچک (مراکز پزشکی به جز بیمارستان‌ها شامل کلینیک، درمانگاه، سونوگرافی، آزمایشگاه ) به شرکت‌های پیمانکاری متخصص در مدیریت پسماند (بخش خصوصی) واگذار شود.

وی اضافه کرد: سازمان نظام پزشکی با ۲ شرکت در این زمینه قرارداد منعقد کرد که یکی از آنها مطب‌ها و مراکز واقع در غرب شهر اهواز و دیگری مطب‌ها و مراکز واقع در شرق اهواز را تحت پوشش قرارداد.

بنی‌عگبه با بیان اینکه قرارداد با این شرکت‌ها از خرداد ماه امسال آغاز شده است، تصریح کرد: شرکت متولی جمع‌آوری پسماند مطب‌ها و مراکز پزشکی کوچک در غرب اهواز در این مدت به تعهداتش عمل نکرده و زباله‌های عفونی را جمع‌آوری نکرده و یا به طور ناقص این کار را انجام داده، به همین دلیل این شرکت در حال فسخ قرارداد و طی مراحل قانونی است.

وی اظهار کرد: شرکت پیمانکاری متولی جمع‌آوری زباله‌های عفونی در شرق اهواز فعلا در حال کار است، هر چند که عملکردش رضایتبخش نیست.

بنی‌عگبه با اشاره به نشستی که در همین زمینه هفته گذشته در مرکز بهداشت غرب اهواز برگزار شد افزود: قرار است تا پایان امسال پیمانکار مطب‌های شرق جایگزین شود و یا شرکت دیگری را معرفی کنند.

وی با بیان اینکه پیمانکار مطب‌های غرب اهواز به دلیل عمل نکردن به تعهداتش مرتکب تخلف شده است اضافه کرد: در گام نخست فسخ قرارداد و بعد از آن معرفی به دادگاه قرار است توسط نظام پزشکی در دستورکار قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، یک هزار و ۸۰۰ مطب و مرکز پزشکی کوچک در اهواز فعال هستند که پیش از این پسماند عفونی این واحدها توسط شهرداری اهواز جمع‌آوری می‌شد که با چالش‌های بسیاری مواجه بود.

کارگروه مدیریت پسماند اهواز در مرداد ماه ۱۳۹۹ و در پی شیوع بیماری کرونا، برای ساماندهی زباله‌های عفونی مطب‌ها و مراکز پزشکی کوچک در اهواز ضرب‌الاجل یک ماهه‌ای تعیین کرده بود.

بنی‌عگبه رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز پیش از این گفته بود: طبق برآوردهای اولیه روزانه ۱۰ تن پسماند عفونی در مطب‌ها و مراکز پزشکی کوچک اهواز تولید می‌شود.

پسماندهای پزشکی (‌بیمارستانی) شامل همه پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی، ‌آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه است.

طبق ماده ۱۳ قانون مدیریت پسماندها، مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها و تخلیه و پخش ‌آنها در محیط و یا فروش، استفاده و بازیافت این نوع پسماندها ممنوع است.

همچنین اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این گفته بود: در مدیریت پسماند و کاهش زباله در کشور و استان توفیقی نداشتیم و حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از زباله‌های شهری و عفونی در خوزستان به صورت غیربهداشتی دفع، سوزانده و یا در محیط رهاسازی می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط:
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خوزستان گفت: همه در هر جایگاهی که هستند باید برای رفع مشکلات این استان جانفشانی کنیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است