کد خبر : 204787
انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ - 10:21
دسته‌بندی : بین الملل
چاپ

عادل الجبیر: عربستان نفت را سیاسی نمی‌کند و آن را به عنوان سلاح نمی‌بیند

وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی اعلام کرد که عربستان نفت را سیاسی نمی‌کند و آن را به عنوان سلاح نمی‌بیند.

عادل الجبیر: عربستان نفت را سیاسی نمی‌کند و آن را به عنوان سلاح نمی‌بیند

به گزارش سایت خبری مدارا؛ «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی پس از تصمیم هفته گذشته گروه «اوپک پلاس» مبنی بر کاهش تولید نفت که خشم آمریکا را برانگیخت، به اتهامات کشورش مبنی بر جانبداری از روسیه پاسخ داد.

الجبیر در مصاحبه ای با سی ان ان گفت که عربستان سعودی «در تلاش برای تضمین ثبات بازارهای نفت در راستای تامین منافع مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است».

وی در ادامه تاکید کرد: عربستان نفت را سیاسی نمی کند و آن را به عنوان سلاح نمی‌بیند، هدف ریاض تحقق ثبات در بازارهای نفت است و تصمیم به کاهش تولید با اجماع ۲۲ کشور صورت گرفته و بازارهای جهانی نیز واکنش مثبت به این تصمیم نشان داده است.

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی تاکید کرد: ما امیدواریم که بازارها ثبات بیشتری داشته باشد، اما دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی تحریم کامل آلومینیوم روسیه است که برای مدت های طولانی از تحریم معاف بوده است.

وی با بیان اینکه فروش سلاح به این کشور در راستای منافع آمریکا و امنیت و ثبات منطقه است، افزود: «حضور نیروهای آمریکایی در منطقه از دهه ها پیش و در راستای حمایت از ثبات و امنیت منطقه و ایالات متحده بوده است».

الجبیر تاکید کرد: «عربستان تصمیم سازمان ملل پس از شروع بحران میان روسیه و اوکراین را تایید می کند و ریاض س خود را با اوکراین و روسیه حفظ کرده است».

روز گذشته «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی در خصوص آینده روابط واشنگتن و ریاض اعلام کرد که درخواست سناتور منندز برای تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی، یکی از گزینه‌هاست و درباره گزینه‌های مورد نظر یا آنچه در ذهن دارد صحبت نمی‌کند اما پیامدهایی برای عربستان وجود خواهد داشت.

«باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در واکنش به این اقدام اوپک پلاس در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده باید فوراً تمامی انواع همکاری با عربستان سعودی را متوقف کند که هرگونه فروش تسلیحات و همکاری امنیتی فراتر از آن چه قطعاً برای دفاع از پرسنل و منافع ایالات متحده ضروری است را شامل می‌شود.

تصمیم اخیر گروه اوپک‌پلاس برای کاهش تولید ۲ درصدی تولید نفت به تنش در روابط ریاض و واشنگتن به عنوان متحدان نزدیک منجر شده و دولت «جو بایدن» گفته گزینه‌های خود درباره عربستان را بررسی می‌کند.

اعضای گروه «اوپک‌ پلاس» روز چهارشنبه ۵ اکتبر بر سر کاهش ۲ درصدی تولید نفت توافق کردند. مطابق آن توافق مقرر شد روزانه ۲ میلیون بشکه نفت کمتر روانه بازار می‌‌شود. سیاستی که در وهله نخست قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد و به‌زعم آمریکا در این اوضاع بحرانی جهان به نفع روسیه در جنگ اوکراین تمام خواهد شد.

قیمت نفت در بازارهای جهانی در هفته گذشته به دنبال اعلام کاهش تولید نفت از سوی اوپک پلاس ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری مشترک با همتای پرویی خود گفت: «به رغم تقاضای زیاد آمریکا برای خرید نفت، عربستان و شرکایش در اوپک پلاس میزان تولید خود را کاهش داده‌اند و در مورد روابط با عربستان، ما گزینه‌های گوناگون را در پاسخ به اقدام این کشور بررسی می‌کنیم ».

عربستان برای رفع نگرانی آمریکا تلاش می‌کند، در همین راستا «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی از تصمیم «اوپک‌پلاس» برای کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت در روز دفاع کرد و گفت: این تصمیم جنبه سیاسی ندارد و تصمیم کاهش تولید نفت به‌اتفاق آرا توسط کشورهای عضو اوپک‌پلاس گرفته شده است.

اخبار مرتبط:
بلینکن برای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض بزودی به عربستان می‌رود
بلینکن برای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض بزودی به عربستان می‌رود

رسانه آمریکایی اکسیوس روز سه شنبه به وقت محلی به نقل از دو مقام آمریکایی و یک مقام عرب گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفرش به چین، این هفته قصد دارد به عربستان سعودی سفر کند.دولت بایدن به کار به سمت یک توافق بالقوه که می تواند راه را برای عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل هموار کند، ادامه می دهد

هیات اقتصادی کره‌شمالی عازم ایران شد
هیات اقتصادی کره‌شمالی عازم ایران شد

خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز چهارشنبه اعلام کرد یک هیات اقتصادی پیونگ یانگ به ریاست وزیر امور اقتصادی خارجی این کشور عازم ایران شده است.

نخست‌وزیر پاکستان: یک شهر را در لاهور به نام فردوسی نامگذاری کردیم
نخست‌وزیر پاکستان: یک شهر را در لاهور به نام فردوسی نامگذاری کردیم

نخست‌وزیر پاکستان در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور ایران گفت: در سال ۲۰۰۹ که به تهران آمدم در نشستی که برای اقبال برگزار کردید شرکت کردم و ما هم در پنجاب نشست فردوسی را اجرا کردیم و یک شهر را در لاهور به نام فردوسی نامگذاری کردیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است