کد خبر : 204682
انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۱ - 11:16
چاپ

آیا لوگوی راه‌آهن «طاغوتی» است؟

شاید بارها هنگامی قصد سفر ریلی را داشته‌اید لوگوی راه‌آهن به چشم شما خورده است؟ با دیدن این لوگو چه چیزی در ذهنتان متصور می‌شود.

آیا لوگوی راه‌آهن «طاغوتی» است؟

به گزارش سایت خبری مدارا؛ شاید بارها هنگامی قصد سفر ریلی را داشته‌اید لوگوی راه‌آهن به چشم شما خورده است؟ با دیدن این لوگو چه چیزی در ذهنتان متصور می‌شود؛ اما اگر می‌خواهید معنای آن را بدانید بهتر است خواندن این مطلب را ادامه دهید.

لوگوی راه‌آهن از معدود آرم‌هایی که طی سالیان متمادی تغییری نداشته و همچنان به عنوان آرم شرکت راه‌آهن ایران استفاده می‌شود.

لوگوی راه‌آهن را فردی سوئدی به نام «فردریک تالبرگ» طراحی کرده است. وی در سال ۱۳۰۱ به ایران مهاجرت کرد و در سال ۱۳۱۴ تابعیت ایرانی خود را گرفت اما در زمان تصرف راه‌آهن در ایران در جنگ جهانی دوم به صورت ناشناس راه‌آهن را ترک کرد.

در لوگوی راه‌آهن چرخی که در وسط لوگو قرار گرفته چرخ‌های قطار است که بر روی ریل حرکت می‌کنند.

بال‌ها و طرز باز شدن و قرار گرفتن آن‌ها حس ایمنی و سرعت را به بیننده القا می‌کنند و فرم لوزی پس زمینه هم به دلیل اینکه اولین راه‌آهن سراسری ایران از شمال به جنوب کشیده شده، جهت شمال و جنوب را نشان می‌دهد.

چرا بعد از انقلاب لوگوی راه‌آهن تغییر نکرد

حمید صدیق پور از پیشکسوتان و مدیر روابط عمومی پیشین راه‌آهن دراین باره گفت: در اوایل انقلاب می‌گفتند لوگوی راه‌آهن طاغوتی است و باید عوض شود. یکی از کارهایی که ما کردیم این بود که از چند نفر طراح خواستیم برای راه‌آهن لوگوی جدید طراحی کنند. هم‌زمان نیز در مورد آنالیز این لوگو تحقیق کردیم. تحقیقات نشان داد که این آرم مشکلی ندارد و سال‌هاست که راه‌آهن با این آرم شناخته می‌شود.

وی افزود: این آرم از سه قسمت تشکیل شده است. یک قسمت آن چرخ است که نماد و نشانه قطار و راه‌آهن است. یک قسمت آن لوزی و شبکه داخل آن است که نمادی است از شبکه راه‌آهن و دو بال که نماد سرعت و حرکت هستند.

 

اخبار مرتبط:
تلاش می‌کنیم خاموشی در بخش خانگی از ۲ ساعت در روز بیشتر نشود
تلاش می‌کنیم خاموشی در بخش خانگی از ۲ ساعت در روز بیشتر نشود

مدیرکل مهندسی و راهبری شبکه شرکت توانیر از تلاش برای عدم اعمال محدودیت‌های بیشتر تامین برق با وجود افزایش دمای هوا خبر داد.

مقصر اصلی در مساله بانک آینده، بانک مرکزی است/ بی‌خیالی و بی‌تفاوتی نسبت به بانک آینده مشاهده می‌شود
مقصر اصلی در مساله بانک آینده، بانک مرکزی است/ بی‌خیالی و بی‌تفاوتی نسبت به بانک آینده مشاهده می‌شود

حسین درودیان، کارشناس اقتصادی: حتما بزرگ شدن مساله بانک آینده تقصیر بانک مرکزی است. بانک مرکزی مدعی بوده که اختیارات لازم را ندارد در صورتی که اختیارات را از شورای سران قوا دریافت کرد.

برای زن، زندگی آزادی کنش دانشجویی داشتیم ولی برای مطالبات کارگری نداریم
برای زن، زندگی آزادی کنش دانشجویی داشتیم ولی برای مطالبات کارگری نداریم

مهدی موحدی بکنظر، کارشناس اقتصادی: سالهاست که مطالبه‌گری جدی از سمت دانشجوها نداریم. اگر مطالبه‌گری وجود داشته باشد از جنس طبقه متوسطی است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است