کد خبر : 204119
انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۸ - 13:43
دسته‌بندی : سیاسی، اخبار ویژه
چاپ

سخنگوی وزارت خارجه: امیدواریم که شاهد آزادی «اسدالله اسدی» باشیم/ به روسیه کمک نظامی نکرده ایم/ تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسیم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها است.

سخنگوی وزارت خارجه: امیدواریم که شاهد آزادی «اسدالله اسدی» باشیم/ به روسیه کمک نظامی نکرده ایم/ تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسیم

به گزارش سایت خبری مدارا؛ ناصرکنعانی روز دوشنبه ۱۸ مهرماه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به خبرنگار ایسنا در مورد خبر منتشر شده در خبرگزاری ایسنا مبنی بر اینکه برخی از آژانس‌های مسافرتی اعلام کرده‌اند که سفارت خانه‌های برخی از کشورهای اروپایی صدور ویزای شینگن برای سفر شهروندان ایرانی به اروپا را متوقف کرده‌اند، گفت: اگر چنین خبری صحت داشته باشد، این اقدام محدود کننده قابل قبول نیست .

وی با بیان اینکه من تاکنون گزارشی در این زمینه دریافت نکرده‌ام، ادامه داد : ایجاد محدودیت برای سفر شهروندان ایرانی از سوی کشورهای اروپایی مغایر با آن چیزی است که آنها اعلام می‌کنند ، آنها از یک سو بر موضوع رعایت حقوق شهروندان ایرانی تاکید می‌کنند و از سوی دیگر محدودیت‌هایی را برای سفر شهروندان ایرانی ایجاد می‌کنند ، این رویکرد متعارض است و امیدوارم این خبر درست نباشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در ارتباط با حکم دادگاهی در بلژیک مبنی بر لغو ممنوعیت انتقال اسدالله اسدی به داخل کشور و استرداد وی به ایران گفت: پیگیری‌ها از سوی وزارت امور خارجه در مورد وضعیت این دیپلمات ایرانی ادامه دارد ، همه تلاش‌هایی که در حوزه حقوقی، سیاسی و کنسولی نیاز بود که انجام شود ما انجام داده ایم و با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم که شاهد آزادی ایشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشیم و این موضوع هرچه زودتر محقق شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره حمله عصر دیروز به سفارت ایران در لندن و پایین کشیدن پرچم جمهوری اسلامی ایران گفت: اقداماتی همانند آنچه در لندن اتفاق افتاد به لحاظ ارزش اقدام بی ارزشی است اینکه تعدادی به یک نمایندگی دیپلماتیک حمله کرده و پرچم کشور را پایین بکشند فی نفسه بی ارزش است ، اما موضوع حائز اهمیت در این زمینه ، مسئولیت دولت پذیرنده است که طبق قوانین بین المللی باید امنیت مکان‌های دیپلماتیک را تامین کند.
وی افزود: دولت‌ها موظف هستند به مقررات بین‌المللی و مشخصا کنوانسیون وین در حفاظت از امنیت اماکن دیپلماتیک عمل کنند . دولت انگلیس از جمله کشورهایی است که در این زمینه مدعی است و جای تاسف دارد در چنین کشوری تاکنون چندین بار نمایندگی ایران در مقاطع محتلف مورد تعرض قرار گرفته است.
کنعانی ادامه داد : جای تاسف است که در کشورهای مدعی در این زمینه ، آنها به وظایف خود در تامین امنیت یک مکان دیپلماتیک عمل نمی کنند . ما به وظیفه قانونی دولت انگلیس در این زمینه تأکید می‌کنیم وهمان طور که می دانید در ایام اخیر سفیر انگلیس در ایران چندین بار به وزارت امور خارجه احضارش ده است و مسئولیت دولت انگلیس در تامین امنیت اماکن دیپلماتیک مورد تأکید قرار گرفته است .

کنعانی گفت: انتظار داریم که دولت انگلیس به وظایف خود در این زمینه عمل کند و اگر انگلیس نمی‌تواند امنیت را تامین کند به ایران اعلام کند.

وی ادامه داد: اگر مقابله با خشونت برای دولت انگلیس یک اصل است به این موضوع در کشور خود عمل کنند و با خشونت طلبان برخورد کنند .
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق که گفته است بغداد در حال تدارک میزبانی دور جدید مذاکرات ایران و عربستان است ، خاطرنشان کرد: از تلاش‌های صمیمانه و توام با حسن نیت دولت عراق استقبال و تشکر می‌کنیم و امیدواریم اتفاقات مثبت رخ دهد .

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران تاکید کرده که به هیچ طرفی در جنگ اوکراین به هیچ یک از طرف‌ها از نظر نظامی کمکی انجام نداده ولی از آن طرف برخی از مقامات اوکراین در این زمینه ادعاهایی را مطرح کردند و برخی از رسانه‌های روسی نیز به انتشار گزارش‌هایی در این زمینه پرداخته‌اند، گفت: همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم موضع ایران در این زمینه روشن است. ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و مناسبات‌مان با دو طرف درگیر در این جنگ در چارچوب مصالح و منافع مشترک بوده است و در همین چارچوب ادامه پیدا کرده است. همکاری‌های ما مبنای قانونی و رسمی دارد و ما اتهامات مطرح شده را نپذیرفته‌ایم و نخواهیم پذیرفت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بعضا اخباری در فضای مجازی منتشر شده که اوکراین اقدام به اخراج برخی از دانشجویان ایرانی کرده است تصریح کرد: گزارش تایید شده‌ای از چنین اقدامی از سوی دولت اوکراین ندارم. همانطور که می‌دانید بخش قابل توجهی از دانشجویان ایرانی در زمان دوران سخت کرونا با توجه به وضعیتی که وجود داشت از اوکراین خارج شدند و به ایران برگشتند. بعد از بهبود شرایط در زمینه کرونا برخی از دانشجویان به اوکراین برگشتند که بعد از آن نیز شاهد وقوع جنگ در این کشور بودیم. شرایط سختی بود و یکی از تلاش‌های جدی وزارت خارجه و سفارت ایران در اوکراین در آن موقع این بود که امکان خروج امن شهروندان ایرانی و دانشجویان شاغل به تحصیل در اوکراین را فراهم کند و ما تلاش کردیم که شهروندان خود را در سریعترین زمان ممکن به خارج از اوکراین منتقل کنیم.

وی ادامه داد: اینکه در شرایط کنونی تعدادی از دانشجویان در معرض فشار قرار گرفته‌اند و دولت اوکراین از تحصیل آنها جلوگیری کرده است در این ارتباط خبرهایی شنیده‌ام ولی هنوز نمی‌توانم تایید کنم و باید این موضوع را پیگیری کنیم و همانطور که گفتم هنوز گزارش تایید شده‌ای ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با بیانیه برخی از کشورهای اروپایی خطاب به شهروندان‌شان مبنی بر اینکه به ایران سفر نکنند و یا ایران را ترک کنند و در این زمینه مباحثی در ارتباط با بازداشت برخی از شهروندانشان در ایران مطرح کرده‌اند، افزود: این اقدام برخی از کشورهای اروپایی فرافکنی است. این رفتار سیاسی است و منطبق با واقعیت‌های موجود در ایران نیست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال تاکید کرد: تعداد بازداشتی‌ها بسیار ناچیز بوده و قابل مقایسه با تعداد انبوه سفرهای انجام شده نیست. دلایل و مستندات ما در ارتباط با اقدامات انجام شده از طریق کانال‌های دوجانبه و دیپلماتیک به طرف‌های مقابل منتقل شده است.

وی همچنین با ارائه توضیحاتی در مورد قانون ایران در ارتباط با تابعیت دوگانه، گفت: ما بر اساس قوانین تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسیم و در مورد این افراد بر اساس قوانین ایران رفتار می‌شود.

وی تاکید کرد: ایران برای سفر تمام شهروندان خارجی که با اهداف گردشگری، تجاری و اهداف درمانی به ایران سفر می‌کنند کشور امنی است و هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد و همانطور که اشاره کردم اقدام صورت گرفته از سوی برخی از کشورهای اروپایی یک اقدام سیاسی است.

وی ادامه داد: ما شاهد این هستیم که برخی از شهروندان ما در این کشورهای مدعی به دلایل واهی مورد بازداشت خودسرانه قرار گرفته‌اند که نمونه آن بازداشت آقای حمید نوری است، بازداشت او به صورت غیر قانونی و خودسرانه انجام شده است. بسیاری از نمایندگی‌های ما درگیر این دست از بازداشت‌های خودسرانه و غیر قانونی شهروندان ایرانی هستند. برخی از این شهروندان به صورت طولانی مدت در بازداشت بوده‌اند و بعضا امکان دسترسی کنسولی نداشتند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما به شهروندان خود توصیه می‌کنیم که در سفر به این نوع کشورها که سابقه انجام اینگونه بازداشت‌های غیر قانونی و خودسرانه را دارند هشیاری و دقت لازم را داشته باشند و اگر خدای نکرده دچار مشکلی شدند به سفارتخانه‌های ایران اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: وزارت خارجه نیز از نزدیک اقدامات و توصیه‌های طرف‌های اروپایی را رصد می‌کند و در این زمینه اقدامات لازم را خواهد داشت.

وی در بخشی دیگر از سخنانش همچنین با محکوم کردن دخالت برخی از کشورهای غربی در امور داخلی ایران گفت : مسائل داخلی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است و ما اجازه نمی‌دهیم که کشوری در امور داخلی ایران مداخله کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: روند مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها، ربطی به تحولات داخلی ایران ندارد و این موضوع مسیر خود را دارد و باید در آن مسیر پیش رود.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است