کد خبر : 201080
انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۹ - 12:27
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

کمبود شدید آب در ۷ هزار هکتار از هورالعظیم / جنوب تالاب کاملا خشک است

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به کمبود شدید آب در تالاب هورالعظیم، گفت: در مخزن شماره ۵ در جنوبی‌ترین بخش تالاب هورالعظیم هیچ آبی وجود ندارد و کاملا خشک است.

کمبود شدید آب در ۷ هزار هکتار از هورالعظیم / جنوب تالاب کاملا خشک است

سید عادل مولا با اشاره به وضعیت آبگیری بخش ایرانی تالاب هورالعظیم اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت آبی تالاب هورالعظیم خوب نیست و حدود ۷ هزار هکتار از وسعت این تالاب با کمبود شدید آب مواجه است.

وی افزود: میزان ورود آب به هورالعظیم بسیار کم است و دمای بالا و تبخیر زیاد آب نیز موجب ایجاد این شرایط در تالاب شده است.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه میزان آبگیری تالاب هورالعظیم در هر مخزن متفاوت است، گفت: در حال حاضر مخازن ۱ و ۲، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آب دارند اما در مخزن شماره ۵ در جنوبی‌ترین بخش تالاب هورالعظیم هیچ آبی وجود ندارد و کاملا خشک است.

مولا با اشاره به آثار منفی کاهش آبگیری تالاب، بیان کرد: آتش‌سوزی‌ها، افزایش دمای آب، کاهش اکسیژن آب و مرگ و میر آبزیان از مشکلات کم آبی تالاب هستند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: در سال ۱۴۰۱ در بخش ایرانی تالاب هورالعظیم حدود ۳۵۰ هکتار دچار حریق شده اما در بخش عراقی تالاب حدود ۲۳ هزار هکتار دچار حریق شده و آثار منفی آن به سمت ایران می‌آید.

وی تصریح کرد: هر چند فعلا در بخش ایرانی تالاب هورالعظیم شاهد تلف شدن ماهیان نبوده‌ایم اما قطعا اتفاقاتی رخ خواهد داد.

مولا گفت: زنگ خطر وضعیت تالاب هورالظیم به صدا درآمده و هشدارها داده شده است. مکاتبات زیادی برای تامین حداقل آب تالاب و برداشت نکردن آب از بالادست با توجه به کشت‌های پاییزه پیش رو انجام شده است و باید ببینم چه اتفاقی پیش می‌آید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط:
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خوزستان گفت: همه در هر جایگاهی که هستند باید برای رفع مشکلات این استان جانفشانی کنیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است