کد خبر : 200207
انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۷ - 23:03
دسته‌بندی : بین الملل
چاپ

واکنش جدید آمریکا به مذاکرات وین/صبر ما برای حصول توافق در وین بی‌پایان نیست

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی تصریح کرد که صبر آمریکا برای حصول توافق در وین جهت احیای برجام «بی‌پایان» نیست.

واکنش جدید آمریکا به مذاکرات وین/صبر ما برای حصول توافق در وین بی‌پایان نیست

به گزارش سایت خبری مدارا؛ جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه عنوان کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به دنبال «گزینه‌های دیگری» است تا اطمینان حاصل کند در صورت شکست مذاکرات وین برای احیای برجام، ایران هرگز به توانایی‌های تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد یافت.

جان کربی در ادامه اظهار کرد که واشنگتن در راستای اجرای مجدد توافق تلاش خواهد کرد اما صبرش «بی‌پایان» نیست.

اظهارات کربی در پی این مطرح می‌شود که آمریکا و ایران در هفته‌های اخیر در حال بررسی پاسخ‌های یکدیگر نسبت به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای بوده‌اند که به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، آخرین متن پیش‌نویس و آخرین پیشنهاد برای رسیدن به توافقی بر سر احیای توافق هسته‌ای است.

جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در کنفرانسی خبری گفت که مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران به جای نزدیک‌شدن نظرات، در حال فاصله‌گرفتن آراست.

او تاکید کرد: موضع‌ها نزدیک‌تر نشده بلکه فاصله گرفته‌اند.

بورل عنوان کرد که این «بسیار مایه نگرانی» است؛ چرا که توافق ممکن است به کل به خطر بیافتد.

این مقام ارشد اروپایی در ادامه گفت که «در حال حاضر نسبت به حصول توافق در مقایسه با ۲۸ ساعت پیش اطمینان کمتری وجود دارد.»

این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در یک کنفرانس ایرانی در این باره گفت: ما در این زمینه برای اینکه کمک کنیم به پایان خوش این ماراتن و به اهداف مد نظر جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مصالح و منافع ملی دست یابیم و در عین حال روند را برای شکل‌گیری فضای سازنده در حوزه مناسبات بین‌المللی مهیا کرده و به تثبیت چارچوب‌های چندجانبه بین‌المللی و سیاسی به عنوان چارچوب مناسب برای حل و فصل بحران‌های پیچیده کمک کنیم، مسئولانه عمل کردیم. ایران دیدگاه‌های خود را به طرف اروپایی منتقل کرده و منتظریم دیدگاه و پاسخ طرف مقابل را بشنویم.

او اظهار کرد: پاسخ ایران سازنده، شفاف و قانونی بود و می‌تواند در صورت وجود اراده سیاسی متقابل زمینه‌ای را فراهم کند در زمان کوتاه جمع‌بندی مذاکرات انجام و توافق صورت گیرد.

کنعانی تاکید کرد: لغو تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی ملت ایران از اهداف اساسی ماست و ایران در این خصوص تلاش می‌کند و این از اولویت‌های اساسی تیم مذاکره‌کننده ایران است.

اخبار مرتبط:
جو بایدن: ولادیمیر پوتین یک قصاب است
جو بایدن: ولادیمیر پوتین یک قصاب است

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر به همتای روس خود را «قصاب» توصیف کرد.

حوثی‌ها برای عربستان خط و نشان کشیدند
حوثی‌ها برای عربستان خط و نشان کشیدند

«محمد علی الحوثی» از اعضای شورای عالی سیاسی یمن به عربستان سعودی درباره هرگونه همکاری با آمریکا در حمله به خاک یمن هشدار داد. وی گفت: «پیامی برای عربستان سعودی ارسال کرده‌ایم با این مضمون که اگر به هواپیماهای آمریکایی اجازه بدهد از خاکش یا حریم هوایی‌اش برای تجاوز به یمن استفاده کنند، آن‌ها نیز هدف ما خواهند بود.»

زلنسکی پاسخ اتهام پوتین را داد
زلنسکی پاسخ اتهام پوتین را داد

ولودیمیر رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است