کد خبر : 199732
انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۴ - 15:55
دسته‌بندی : اقتصادی
چاپ

جمشید عدالتیان: تورم در حال حاضر ۶۴درصد است/ تورم نقطه‌به‌نقطه هَم ۴۰درصد است

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: «مرکز اصلی ارائه آمار در حوزه تورم، بانک مرکزی است و منبعی معتبرتر از آن نداریم اما اینکه احساس نمی‌شود تورم از 60درصد به 40درصد کاهش یافته دلیلش این است که بر اساس آمار خود بانک مرکزی در زمینه مواد خوراکی که بیشتر مردم با آن سروکار دارند، تورم در حال حاضر 64درصد است؛ بنابراین وقتی گفته می‌شود تورم از 60درصد به 40درصد کاهش یافته به معنای تورم در همه زمینه‌ها و نه صرفا خوراکی‌هاست».

جمشید عدالتیان: تورم در حال حاضر ۶۴درصد است/ تورم نقطه‌به‌نقطه هَم ۴۰درصد است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ سید ابراهیم رئیسی اخیرا گفت که تورم از ۶۰درصد به ۴۰درصد کاهش یافته است. در این بین یک پرسش مهم به وجود می‌آید که او از چه نوع تورمی سخن گفته است؟ و دلیل اینکه مردم در زندگی روزمره خود چنین کاهشی را محسوس مشاهده نمی‌کنند، چیست؟

جمشید عدالتیان، تحلیلگر مسائل اقتصادی، درباره این موضوع گفت: «مرکز اصلی ارائه آمار در حوزه تورم، بانک مرکزی است و منبعی معتبرتر از آن نداریم اما اینکه احساس نمی‌شود تورم از ۶۰درصد به ۴۰درصد کاهش یافته دلیلش این است که بر اساس آمار خود بانک مرکزی در زمینه مواد خوراکی که بیشتر مردم با آن سروکار دارند، تورم در حال حاضر ۶۴درصد است؛ بنابراین وقتی گفته می‌شود تورم از ۶۰درصد به ۴۰درصد کاهش یافته به معنای تورم در همه زمینه‌ها و نه صرفا خوراکی‌هاست».

او ادامه داد: «به هر حال حذف ارز ترجیحی شوکی به همراه داشت و پیش‌بینی هم می‌شد و دیدیم که در فرودین و اردیبهشت شوک تورمی ۱۲درصد بود اما به تدریج سرعت تورم نزولی شد و اکنون تورم نقطه‌به‌نقطه ۴۰درصد است و انتظار می‌رود اگر توافق نهایی مذاکرات احیای برجام امضا شود، این شیب نزولی کاهش تورم بیشتر هم شود».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «دولت برای اصلاحات اقتصادی مجبور شد که تورم را تحمل کند؛ به معنای دیگر چاره‌ای نبود که تورم تحمل شود تا بتوان ارز ۴۲۰۰تومانی را حذف کرد اما در عین حال توانست تقریبا نرخ ارز را ثابت نگه دارد. واقعا دولت در حذف ارز ۴۲۰۰تومانی جرئت کرد».

عدالتیان در پایان گفت: «من نمی‌دانم که توافق هسته‌ای در چه مرحله‌ای قرار دارد و اینکه امضا می‌شود یا خیر اما به فرض که امضا شود، می‌توان امید داشت که تورم کاهش یابد زیرا بخش مهمی از هزینه‌های تحریم از میان می‌رود و در کوتاه‌مدت می‌توان انتظار داشت که تورم پایین آید».

اخبار مرتبط:
یک اقتصاددان: زیست اقشار کم درآمد اسمش زِندگی کردن نیست / مشکلات مردم دارد به مرحله انفجار می‌رسد
یک اقتصاددان: زیست اقشار کم درآمد اسمش زِندگی کردن نیست / مشکلات مردم دارد به مرحله انفجار می‌رسد

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: زمانی خواهد رسید که برخی مسئولان ما نسبت به گرفتاری های مردم از جمله مسکن، متقاعد شوند و بپذیرند که باید برای رفع آن، فکری کنند؛ چرا که جبر زمان مسئولان ما را بیدار خواهد کرد و امیدوارم هر چه زودتر بیداری اتفاق بیافتد.

شرکت های بازرگانی راهکاری برای افزایش تولید لوله‌های پلی اتیلن
شرکت های بازرگانی راهکاری برای افزایش تولید لوله‌های پلی اتیلن

بازار لوله پلی اتیلن در ایران به عنوان یکی از بازارهای مهم صنایع پتروشیمی و پلیمری در کشور شناخته می شود. لوله های پلی اتیلن به عنوان یکی از محصولات پلیمری مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله آب و فاضلاب ، نفت و گاز ، کشاورزی و‌ ساخت و ساز استفاده می شوند.

قیمت دلار، طلا و سکه امروز ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
قیمت دلار، طلا و سکه امروز ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت دلار، طلا و سکه در بازار امروز ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ را در جداول زیر ببینید.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است