کد خبر : 198595
انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ - 03:43
دسته‌بندی : خوزستان
چاپ

آیا وزارت نفت با مردم خوزستان صادق است؟

مهدی مکارمی

آیا وزارت نفت با مردم خوزستان صادق است؟

در دولت دوزادهم، استاندار وقت-شریعتی- طرحی را در دولت پیگیری نمود که بر اساس آن باید ۴ درصد اعتبارات تخصیص یافته به توسعه مخازن نفتی برای مسئولیت های اجتماعی در خوزستان هزینه شود.

در دولت مقاومت هایی صورت می گرفت. وزارت نفت، معتقد بود این ۴ درصد بایستی از سهم دولت کسر شود و سازمان برنامه و بودجه به نمایندگی از دولت نیز آن را به گردن وزارت نفت می انداخت.

مساله این بود که از مجموع اعتباری که باید از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه مخازن تخصیص داده می شد، ۸۶ درصد آن سهم دولت و ۱۴ درصد سهم وزارت نفت بود که هر دو می بایست آن را به صندوق برمی گرداندند.

وزارت نفت زیر بار اینکه ۴ درصد از سهم وزارت نفت به مسئولیت های اجتماعی خوزستان اختصاص داده شود نرفت و یک جلسه شورای اقتصاد به نتیجه نرسید و بهم خورد، با این وجود با رایزنی های انجام شده با نوبخت و پورمحمدی رئیس و معاون سازمان برنامه و بودجه آن ها متقاعد شدند که کل ۴ درصد از سهم دولت به مسئولیت های اجتماعی خوزستان اختصاص داده و پرداخت شود و نهایتا پیشنهاد استاندار در شورای اقتصاد به تصویب رسید. اختصاص این چهار درصد از محل سرمایه گذاری و توسعه مخازن نفتی برای اولین بار بعد از انقلاب(و بعبارتی در تاریخ نفت) صورت گرفته است.

بنابراین، این ۴ درصد سهمی است که دولت متقبل شده و باید جمع آن اعتبار را به صندوق توسعه ملی برگرداند و ربطی به سهم وزارت نفت از این اعتبارات ندارد، چرا که اساسا وزارت نفت زیر بار آن نرفت. ضمن آنکه به همین دلیل مقرر شده آن اعتبار ۴ درصدی با تصویب و زیرنظر شورای برنامه ریزی استان هزینه شود.

حال سوالی که ایجاد شده آن است که آیا این مبلغ ۷۱۰۰ میلیارد تومان از محل همان ۴ درصدی است که مقرر شده از سهم ۸۶درصدی دولت(و نه سهم ۱۴درصدی وزارت نفت) پرداخت شود؟ در اینصورت ربطش به وزارت نفت [و سهم او از اعتبارات توسعه مخازن] چیست و چرا وزارت نفت منت آن را بر سر مردم خوزستان می گذارد؟

اگر هم وزارت نفت غیر از این اعتبارات قرار است اعتباراتی را برای مسئولیت های اجتماعی خوزستان اختصاص دهد مایه خوشحالی است و لازمست وزارت نفت در این زمینه شفاف سازی نماید.( که البته بعید بنظر می رسد!)

نکته دیگر آنکه استاندار و مجموعه مدیریت ارشد استان می بایست ضمن مطالبه سهم ۴ درصدی از دولت، توجه داشته باشند که طبق مصوبه دولت قبل، برنامه ریزی برای هزینه کرد این اعتبار زیرنظر شورای برنامه ریزی استان صورت بگیرد.

ضمن آنکه با توجه به تبلیغات وسیع وزارت نفت بر سر تخصیص ۷۱۰۰ میلیارد تومان برای مسئولیت های اجتماعی خوزستان، مجموعه مدیریتی استان (با آگاهی از اینکه آن ۴درصد مسئولیت های اجتماعی از محل توسعه مخازن، ربطی به سهم ۱۴درصدی وزارت نفت ندارد) از وزارت نفت اعتبارات دیگری را از محل فروش مطالبه کنند تا صداقت وزیر محترم نفت و مجموعه تحت مدیریت اش در قبال مردم خوزستان بر همگان روشن شود.
اینکه اعتباراتی که در دولت سابق با پیگیری استاندار وقت به تصویب شورای اقتصاد رسید و ابلاغ شد- آنهم از سهم ۸۶درصدی دولت و نه سهم ۱۴درصدی وزارت نفت- حالا با تبلیغات فراوان به وزیر نفت- آقای اوجی- نسبت داده شود و منت آن بر سر مردم خوزستان گذاشته شود رویه و رویکردی صادقانه با مردم نیست و اگر صداقتی با مردم هست بایستی از محل سهم ۱۴درصدی وزارت نفت اعتباراتی را اختصاص دهند و آنرا اطلاع رسانی نمایند.

پ.ن: این مصوبه، غیر از قانون مصوب سال ۸۶ مجلس مبنی بر اختصاص دو در هزار مازاد درامدهای نفتی است که بدلیل تعمیم آن به کل مناطق محروم کشور و سپس تحریم نفت، مبلغ بسیار ناچیز و نزدیک به صفر می شد.

اخبار مرتبط:
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم
نامزد خبرگان: باید برای رفع مشکلات خوزستان جانفشانی کنیم

نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خوزستان گفت: همه در هر جایگاهی که هستند باید برای رفع مشکلات این استان جانفشانی کنیم.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است