کد خبر : 197940
انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۵ - 21:31
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

پرونده هواپیمای اوکراینی در روزهای آتی به دادگاه اعاده می‌شود

ستایشی سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی بعد از مرحله تکمیل ابلاغ، در روزهای آتی به دادگاه اعاده می‌شود.

پرونده هواپیمای اوکراینی در روزهای آتی به دادگاه اعاده می‌شود

به گزارش سایت خبری مدارا؛ سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به سه اتهام میلاد حاتمی گفت: در پرونده مربوط به اتهامات وی، ۲۱ متهم دیگر هم مطرح هستند و این فرد اکنون در بازداشت به سر می برد.

مسعود ستایشی روز سه‌شنبه در نشست خبری ضمن گرامیداشت روز بازگشت آزادگان با اشاره به ۲۸ مرداد گفت: کودتای ۲۸ مرداد و براندازی دولت رسمی و قانونی کشور در آن مقطع زمانی به رسمیت نشناختن حقوق ملت ایران و سرآغاز رسمی دخالت دولت ایالات متحده در امور داخلی ایران و لگدمال ساختن حقوق اولیه ملت ایران بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده میلاد حاتمی گفت: در این پرونده ۲۲ متهم مطرح است و فرد مورد نظر به اتهام افساد فی الارض، پولشویی و اخلال در نظام پولی و ارزی کشور در بازداشت است همچنین فرد دیگری نیز به اتهام معاونت در بازداشت به سر می‌برد و بقیه متهمان با تودیع وثیقه آزاد هستند و پرونده در دادگاه انقلاب اسلامی در جریان رسیدگی قرار دارد.

سرنخ‌های قوی برای شناسایی اموال بابک زنجانی

وی در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف اموال بابک زنجانی گفت: تکلیف اجرای حکم برعهده دادسرای عمومی و انقلاب تهران است و آنچه گزارش داریم این است که تاکنون نسبت به شناسایی اموال و ارزیابی اموال داخل و خارج اقدام جدی انجام شده است.

ستایشی افزود: تاکنون حدود ۵۰۰ میلیون دلار به وزارت نفت واگذار شده است اما کل رد مال این فرد یک میلیارد و ۹۶۶ میلیون یورو است و در مورد رد مال بقیه طلب به وزارت نفت چون بخشی از اموال این فرد در خارج از کشور قرار دارد، اقدامات خوبی در راستای استرداد اموال در حال انجام است و سرنخ‌های خوب و قوی از اموال وی به دست آمده است و نامبرده اکنون در زندان است.

شناسایی ۱۱۰۰ تکلیف برای دستگاه‌ها در پایگاه اطلاعاتی سازمان بازرسی 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره عملکرد سامانه جامع تکالیف و ترک فعل سازمان‌ها و اینکه طبق سند تحول مهلت اجرای آن تا پایان تیر ماه بوده، این سامانه چه زمانی اجرا می‌شود، گفت: تکالیف کلیدی در رابطه با دستگاه‌ها و حوزه‌های مهم کشور شناسایی شده است. مطابق با اولویت‌بندی‌ها، تکالیف شناسایی و در حال بارگذاری است.

ستایشی ادامه داد: درگاه سامانه یکپارچه سازمان بازرسی به نام سینا، طراحی و رونمایی شده است. این درگاه دو بخش درون سازمانی و برون سازمانی دارد و در راستای تجمیع سیستم‌های اطلاعاتی فعالیت می‌کند. درگاه درون سازمانی در حال بهره برداری است و در اختیار سازمان بازرسی کل قرار دارد.

وی اضافه کرد: اکنون بالغ بر هزار و یک صد تکلیف دستگاه‌ها در پایگاه اطلاعاتی سازمان بازرسی وجود دارد و فرایند بررسی و صحت سنجی آن در حال انجام است.تکالیف شناسایی و رصد و پایش میشود و اقدام مستمری است که در حال پیگیری و انجام است.

آخرین وضعیت پرونده جاسوس سوئدی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده جاسوس سوئدی اظهارداشت: این پرونده در دادسرای تخصصی تهران تحت رسیدگی قرار دارد و اتهام این فرد جاسوسی است و تاکنون در بازداشت به سر می برد.

ستایشی افزود: توسط ضابطین اسناد و مدارک خاصی به دست آمده است و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و ممکن است عناوین اتهامی دیگری هم اضافه شود.

صدور رأی بدوی ۶ ماه حبس برای حسین دهباشی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده شکایت سیدحسن خمینی از حسین دهباشی گفت:  برای این پرونده در ناحیه ۳۱ دادسرای تهران قرار نهایی صادر و به آن اعتراض می‌شود و پرونده با صدور کیفرخواست در شعبه ۱۰۵۰ دادگاه عمومی و انقلاب تهران رسیدگی می‌شود و طبق رأی صادره به ۶ ماه حبس محکوم می‌شود و اکنون با اعتراض به رأی بدوی فعلا پرونده در شعبه اول تجدید نظر تهران در جریان رسیدگی قرار دارد.

الکس به اعدام محکوم شد

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت یکی از سر شبکه‌های فساد به نام الکس( شهروز سخنوری) که دو سال پیش به همراه مادر و فردی که رابط وی بود، دستگیر شد، گفت: راه اندازی شبکه سازمان یافته فساد از اتهامات این فرد است.

وی ادامه داد: این فرد به اعدام محکوم شد همچنین متهمان دیگر به موجب فراهم کردن زمینه فساد به هشت سال حبس محکوم شدند و حکم در حال اجرا است. متهم دیگری هم در پرونده است که حکم وی هنوز اجرا نشده است.

بخشش ۹۲۴ محکوم قصاص از سال ۱۴۰۰ تاکنون

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره گذشت اولیای دم گفت: تلاش ما بر این است از ظرفیت‌های مردمی، ساختارهای سازمانی و استفاده از همه ظرفیت‌هایی که در راه تحقق صلح و سازش وجود دارد استفاده کنیم.

ستایشی با اشاره به پویش «به عشق علی می‌بخشم»، اظهارداشت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۷۹ و چهار ماهه نخست سال جاری تعداد ۲۴۵ محکوم با بخشش اولیا دم از حق خود گذشت کردند و در مجموع نسبت به ۹۲۴ محکوم به قصاص بخشش و گذشت شد و این افراد زندگی دوباره یافته‌اند.

اتهامات تاج‌زاده 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده مصطفی تاج‌زاده و اتهامات وی گفت: یک اتهام تشویش اذهان عمومی  و یک اتهام دیگر هم تبلیغ علیه نظام  است.

تعیین تکلیف آزمون وکالت

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت اعلام نتایج آزمون وکالت گفت: موضوع برداشتن سقف عددی از آزمون‌های سردفتری و وکالت معیار پذیرش داوطلبان در آزمونهای ذکر شده، کسب حداقل ۷۰ درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزین بالاترین امتیاز است. قید واژه امتیاز در نص قانون از صراحت ماده مورد بحث کاسته است و ممکن است نیاز به تفسیر مجلس داشته باشد.

وی ادامه داد: حوزه معاون اول قوه قضاییه، طبق بررسی‌های انجام شده پیگیر موضوع است. جمع بندی بر اساس نمره خام بوده اما به دلیل اینکه نمایندگان موضوعاتی را مطرح کردند، ظرف چند روز آینده استفساریه اخذ می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیما اوکراینی گفت: این پرونده با صدور قرار جلب دادرسی و کیفرخواست در دادگاه ویژه‌ای در سازمان قضایی نیروهای مسلح مطرح شد.

ستایشی ادامه داد: این پرونده در مرحله جلسات دادرسی با نقص تحقیقات به دادسرا بازگشت و دادسرا در راستای رفع نقص اقدامات موثری انجام داده است و پرونده پس از تکمیل تحقیقات به دادگاه اعاده می‌شود.

وی اضافه کرد: موضوع عمده بحث اعتراض برخی از نکات نظریه کارشناسی است هرچند کارشناسی غنی روی این پرونده انجام شده است اما به هر حال حق شکات و اولیای دم بود.

ستایشی افزود: کار ابلاغ پرونده به دادگاه در حال انجام است و ظرف روزهای آینده پرونده به دادگاه اعاده می‌شود.

اخبار مرتبط:
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد
آمریکا، سپاه پاسداران را تحریم کرد

طی چند روز گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) شش نهاد، یک فرد حقیقی و دو نفتکش را تحریم کرد.

بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد
بیش از ۵۵ هزار درخواست برای استیضاح وزیر کار امضاء شد

این کارزار تا هشتم فروردین‌ماه، ۵۵۸۴۴ امضا داشته است.

مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید
مصطفی معین: در انتخابات مهندسی شده رای نمی‌دهم I ببینید

مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات نه تنها در انتخابات اخیر بلکه در انتخابات مجلس در چند دوره اخیر شرکت نکرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است