کد خبر : 197318
انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ - 14:21
دسته‌بندی : سیاسی، اسلاید
چاپ

جزئیاتی از دور جدید مذاکرات برجامی

رئیس سازمان انرژی اتمی به جزئیاتی از برگزاری دور جدید مذاکرات وین پرداخت و گفت: در این دور مباحث، یک طرح ترکیبی شامل مباحث فنی و تحریمی است. در مباحث فنی گفت‌وگو صورت گرفته و یک سری مباحث تکمیلی وجود دارد که مهمترین آن بحث اسناد و مکان‌های ادعایی است که مجددا مانند دوره قبل که بسته شده بود همچنان با همان ترکیب و با همان شرایط بسته شود.

جزئیاتی از دور جدید مذاکرات برجامی

به گزارش سایت خبری مدارا؛ محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه العالم اظهار داشت: نصب هزار ماشین IR۶ و سایر ماشین ها، طراحی راکتور اراک و تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد از جمله موارد مورد تاکید مجلس بود، که همه آنها مطابق قانون انجام شد و می توان گفت قانون اقدام راهبردی تا این تاریخ به نسبت زمان صددرصد اجرا شده است.

متن کامل این گفت‌وگو بدین شرح است:

العالم: در روزهای اخیر به ۵۰۰ سانتریفیوژ گاز رسانی شد، این اقدام در چه راستایی بود؟

اسلامی: گازدهی به ماشین های جدید در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاست، متاسفانه طرفی که برجام را امضا کرد، تعهدات خود را انجام نداد و تحریم‌های مضاعفی را بر کشور ما تحمیل کرد.

آنها به ویروس «تحریم کردن» گرفتار هستند این در حالی است که اقدامات ما در راستای لغو تحریم‌هاست، تا آنها بدانند که با این اتهامات نخ نما شده و با این مدارک و مکان‌های ادعایی که سالیان سال است مطرح می‌کنند به جایی نخواهند رسید.

همین اتهامات موجب بروز و ظهور برجام شده است و برجام پرونده این اتهامات را در قالب PMD با شرح و بسطی که نوشته شده، بست، اگر اراده‌ای برای بازگشت به برجام و انجام تعهدات دارند دلیلی برای اعمال تحریم‌های مضاعف وجود ندارد.

اقدام ما و گسترش ظرفیت‌هایمان تا زمان بازگشت طرف مقابل به تعهدات‌ و لغو تحریم و کنار گذاشتن موارد ادعایی که اساسا، اتهامی علیه جمهوری اسلامی است، ادامه خواهد داشت.

العالم: پس اقدامات ایران مابه  ازاء سیاسی دارد یعنی در مقابل تحریم هایی که انجام می شود، جمهوری اسلامی ایران اقدامات متقابل را انجام می دهد، آیا این درست است؟!

اسلامی: براساس قانون ابلاغی باید ظرفیت غنی سازی را با تاکید بر ماشین‌های پیشرفته IR۶ به ۱۹۰ هزار سو برسانیم، این ماشین های پیشرفته امروز در خط تولید با بهترین راندمان و کیفیت در حال کار هستند.

العالم: درخصوص وضعیت و حجم غنی سازی و نیاز کشور بیشتر توضیح دهید؟

اسلامی: هدف تعریف شده ۱۹۰ هزار سو است و طراحی زیرساخت‌ها، ماشین‌ها و نصب ماشین‌ها در چارچوب همین میزان است است.

پیش از پیروزی انقلاب بر اساس مطالعات غربی ها، کشور به ۲۳ هزار مگاوات برق هسته ای نیاز دارد، براساس قانون باید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای ایجاد کنیم و برای تولید رادیو دارو نیز به ظرفیت‌های فناوری هسته ای نیاز دارید، به عبارتی برای پرتودهی و تولید برق به صورت همزمان ما نیاز به سوخت اورانیوم داریم و سوخت را در قالب هدف ۱۹۰ هزار سو دنبال و گسترش می‌دهیم.

العالم: تعرض‌های گاه و بی گاه به تاسیسات هسته‌ای مدتی است فروکش کرده است و نزدیک به صفر رسیده، این نشان دهنده چیست؟ آیا پاسخ به اقدامی است یا تمهیدات ایران تغییر کرده است؟

اسلامی: تمهیدات امنیتی اتخاذ شده مثبت بوده است و هوشیاری امنیتی هم موجب شده است که عملیات خراب‌کارانه و اقدامات تخریبی-تروریستی که صهیونیست‌ها داشتند در نطفه خفه شود و نیروهای آنها توسط نیروهای امنیتی شناسایی شوند.

العالم: اخیرا با استناد به نقل قول‌هایی از مقامات، منابع غربی ادعا دارند، ایران به ساخت بمب هسته ای نزدیک شده است و این توانایی را دارد، حقیقت ماجرا چیست؟!

اسلامی: آنها بیش از ۲۰ سال است که این ادعا را مطرح می کنند، یک بار می گویند در لویزان، یک روز می گویند در جنوب غرب تهران، یک روز می گویند در تورقوزآباد، یک روز می گویند در پارچین!

هر مقطعی را در ۲۰ سال گذشته نگاه می کنیم، همین ادعا را مطرح کرده اند که ایران در این یک مکان ادعایی به فعالیت هسته ای نظامی مشغول است، تمام این موارد ساخته و پرداخته خود آنها، دشمنان ما و ضد انقلاب که مزدورانی برای آنها علیه منافع کشور هستند، می‌باشد.

بارها تمام مکان های ادعایی بازرسی و بازدید شده است و آژانس مکرر اعلام کرده است که هیچ گونه انحرافی در برنامه هسته ای ایران وجود ندارد ما متعهد به پادمان هستیم،در حال حاضر فعالیت‌های ما طبق ضوابط پادمان توسط آژانس در دست نظارت دائمی قرار دارد و متعهد به ان پی تی و منع اشاعه هسته‌ای هستیم.

در دکترین دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران هیچ احساس نیازی [به تسلیحات هسته‌ای] نیست چون با باورها و اعتقاد جمهوری اسلامی مغایرت دارد و در همین رابطه فتوای شرعی هم وجود دارد.

موارد مطرح شده تنها اتهامی است برای فریب افکار عمومی اما در حقیقت بیشتر خود را فریب می‌دهند چرا که افکار عمومی دنیا در حال حاضر آگاه است، غربی‌ها به طور کل با دستیابی ایران به فناوری پیشرفته و اقتدار مخالف هستند، حتی قبل از پیروزی انقلاب، آنها با دولت شاه برای تکمیل ظرفیت‌ها همراهی نمی‌کردند، حرف و نیت آنها یکی نیست.

طبق اساسنامه؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی موظف است از تجهیز همه کشورها به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت کند، همین امروز یکی از اساسی ترین رویکردهای دنیا برای مقابله با تغییرات اقلیم و به هم خوردن اکوسیستم روی آوردن به فناوری هسته‌ای و انرژی پاک و پایدار است، بنابراین این راهی که دنیا در حال حرکت به سمت آن است اجتناب ناپذیر است.

در کنوانسیون پاریس تصویب کردند که تا سال ۲۰۵۰ هیچ گونه آلاینده زیست محیطی وجود نداشته باشد و گازهای گلخانه‌ای را به صفر برسانند، چگونه کشورها می توانند از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و با دوام، بدون سرمایه گذاری استفاده کنند؟

العالم: روند بروز رسانی تجهیزات ایران سرعت بخشیده شده، آیا پیامی در این تجهیز و بروز رسانی است؟

اسلامی: نکته مهم اراده ماست، در بحث پرتودهی به محصولات کشاورزی، مواد غذایی و حتی صنعتی با یک عقب ماندگی تاریخی روبرو هستیم و آنها هرگز به ما این تجهیزات را نفروخته‌اند.

برای نمونه در همین سال و در همین دولت، ساخت و تولید سامانه‌های پرتودهی و شتاب‌دهنده ها را شروع کرده‌ایم در چند هفته آینده از این سامانه‌های تمام ایرانی رونمایی خواهیم کرد، یعنی اگر که ما با این اراده به سمت گسترش فناوری هسته‌ای در زندگی مردم و در اقتصاد ملی‌مان حرکت نکنیم به آیندگان خودمان و به نسل حاضر کمک نکرده ایم.

این شتاب دهی به این خاطر است که ما بتوانیم فناوری هسته‌ای را به زندگی مردم برسانیم و تولید رادیوداروها را گسترش بدیم، بهره‌مند کردن مردم از خواص فناوری هسته‌ای را افزایش دهیم.

آنها در عملیات روانی و تبلیغاتی سو، اعلام می‌کنند که استفاده از ظرفیت آب سنگین برای تسلیحات است در صورتی که آب سنگین امروز یک ظرفیت فاخر در جهت تولید داروهایی هست که می تواند با شرایط جدیدی که در قالب دوتره تولید می‌شود یک تحول اساسی برای مقابله با بیماری‌های وخیمی مانند سرطان به کار گرفته شود.

ما در این راه فقط و فقط اراده مستحکم خودمان را با عنایت خداوند متعال فعال کرده ایم که بتوانیم هرچه گسترده‌تر برای خدمت به مردم از فناوری هسته‌ای استفاده کنیم.

العالم: گویا در یکی دو مورد مذاکرات منجمد شده است، این موارد اختلافات چیست؟ آیا فنی است یا موارد دیگری است؟ به طور مشخص افق مذاکرات را چگونه می‌بیند؟

اسلامی: مذاکرات همیشه برقرار بوده و کسی که بانی و مسبب این وضعیت است نمی تواند در موضع شاکی و طلبکار قرار بگیرد، شاکی و طلبکار جمهوری اسلامی است، سند توافق شده بین ۱ + ۵ و ایران سندی است که طرفین در آن تعهداتی داشته اند، ایران یکطرفه بدون ذره ای کوتاهی و مانند یک تکلیف شرعی نسبت به اجرای تعهدات خود اقدام کرد، با آنکه آنها بیش از یکسال از آن معاهده خارج شده بودند و آن را اجرا نکردند و حتی مانع دیگران شدند اما جمهوری اسلامی پایبند ماند.

اگر امروز هم حسن نیت دارند به مذاکرات برگردند، جمهوری اسلامی پایبند به تعهداتش بوده و خواهد بود مشروط بر اینکه صادق باشند و مجددا نخواهند فرصتی ایجاد کنند که به منافع ملت ایران آسیب بزنند، چرا که اینبار مانند دفعات گذشته نخواهد و با کوچکترین کوتاهی و لغزشی در اجرای تعهداتشان با اقدام متقابل جمهوری اسلامی مواجه خواهند شد.

العالم: در آخرین توافق آمده است که ۸ نفر از مذاکره کنندگان ایران در یکی دو روز آینده به وین سفر خواهند کرد، آیا در این برهه درباره موارد فنی هم مذاکره خواهد شد؟ (مصاحبه در زمان قبل از اعزام تیم ایران به وین انجام شده است).

اسلامی: یک طرح ترکیبی شامل مباحث فنی و تحریمی است، در مباحث فنی گفتگو صورت گرفته است و یک سری مباحث تکمیلی وجود دارد که مهمترین آن همین بحث اسناد و مکان های ادعایی است که مجددا مانند دوره قبل که بسته شده بود همچنان با همان ترکیب و با همان شرایط بسته شود.

چرا که باز ماندن این موارد به معنای تکرار حرکت مخرب آنها می باشد، اما پایان این ادعاها به معنای داشتن یک اراده مثبت است، پس باید بهانه های واهی را کنار بگذارند و بیش از این به حقوق حقه مردم ایران لطمه نزنند.

العالم: چرا مذاکرات در قطر تشکیل شد، گفته شده بود که فقط در وین مذاکرات صورت می‌گیرد و در کشورهای منطقه هیچ مذاکره‌ای نخواهیم داشت اما شاهد این بودیم که جلسه ای در قطر شکل گرفت؟

اسلامی: مذاکره صورت گرفته در قطر، یک جلسه خاص بود ولی مذاکرات در وین انجام خواهد شد، امیدواریم نتیجه آن به نفع ملت ایران باشد و مزاحمت آمریکایی ها از سر سایر کشورها هم برای تعاملات با ایران برداشته شود.

العالم: درخصوص ابهامات آژانس، سال گذشته پس از دیدار با گروسی، شما رویکردی را مطرح کردید و قرار شد که مسئله پایان باید اما پس از آن گروسی مسائل دیگری را مطرح کرد، حقیقت ماجرا چیست؟

اسلامی: جمهوری اسلامی انتظار دارد که مدیرکل آژانس انرژی اتمی از رفتار سیاسی و استفاده از ادبیاتی که در چارچوب نیست و به ضوابط و شیوه های آژانس ارتباطی ندارد، پرهیز کند، آنچه که با آژانس تفاهم شده بود، همین موارد ادعایی بود که مربوط به گذشته است و تحت عنوان (پی ام دی ام) بسته شده است.

آنها می‌دانند که هیچ‌گونه تاسیسات هسته‌ای وجود ندارد که ایران اعلام نکرده باشد و این موارد و مدارک ادعایی را اسراییل در اختیار آنها قرار داده است، با ادبیات اسرائیل صحبت کردن در شان یک سازمان وابسته به سازمان ملل است نیست.

قرار بود به سوالاتی که ایشان مطرح می‌کند پاسخ داده شود و انها هم پاسخ‌ها را بررسی کنند و موضوع را ببندند اما آنها قبل از دریافت پاسخ‌ها اعلام کردند که قانع کننده نیست! این نشان می دهد که اراده انها بر قانع نشدن است، در این صورت تا ابد و دهر هم قانع نخواهند شد.

در میان موضوعات مطرح شده، موارد اتهامی و ادعایی است، که در آن اقدامات تروریستی اسرائیل نیز وجود دارد و خود اسرائیل هم مدعی این خرابکاری‌های تروریستی است، بنابراین اگر یک صحنه سازی صورت بگیرد و اتهامی را به گردن ایران بیندازد و افکار عمومی، دنیا و آژانس را فریب دهد، جمهوری اسلامی این کار را دون شان آژانس می‌داند و انتظار دارد که آژانس به این مسیر وارد نشود و اجازه دهد کارهای نظارتی بصورت روتین در چارچوب پادمان انجام شود و وارد عرصه تاخت و تاز صهیونیستی که صرفا دشمنی با ملت ایران است نشود.

العالم: درخصوص نشست آینده آژانس با توجه به رایرنی ها و دیدارها، انتظار دارید که رویکرد آژانس به لحاظ فنی تغییر یابد؟

اسلامی: آژانس هیچ رویکرد فنی نداشته است بلکه اینها رویکردهای سیاسی است که آژانس از آنها استفاده کرده است و امیدواریم که در این مقطع یک بار برای همیشه این موارد بسته شود.

العالم: آخرین روند اجرای قانون مجلس را بفرمایید

اسلامی: مجلس، برای ما، نصب هزار ماشین IR۶ و سایر ماشین ها، طراحی راکتور اراک و تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را تاکید کرده بود، که هم انها مطابق قانون انجام شد و می توان گفت قانون اقدام راهبردی تا این تاریخ به نسبت زمان صددرصد اجرا شده است.

اخبار مرتبط:
معاون احمدی نژاد: مشارکت مَردم در انتخابات نشان داد آنها هنوز ناکارآمدی دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند
معاون احمدی نژاد: مشارکت مَردم در انتخابات نشان داد آنها هنوز ناکارآمدی دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند

فروزنده گفت: مردم با حضور خود در پای صندوق‌های رای نشان دادند که هنوز ناکارآمدی دولت قبل و خدماتی که طی دو سال و نیم از سوی دولت آقای رئیسی انجام شده را فراموش نکرده‌اند.

مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ برگزار می‌شود
مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲۱ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

وزیر دفاع سوریه با سرلشکر باقری دیدار کرد
وزیر دفاع سوریه با سرلشکر باقری دیدار کرد

وزیر دفاع سوریه با سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان دیدار کرد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است